Att köpa en begagnad sadel

A

armando

Innan hösten hade vi tänkt att investera i en ny sadel, egentligen är jag jättesugen på en Equipe men har hört att de ligger bäst på hästar med raka ryggar och min har en rejäl manke. Har tittat lite på en Prestige paris och tycker att den ser jättetrevlig ut + att jag har hört massor med folk som älskat den. Den ska väl dessutom ligga rätt bra på höga mankar?! Men en ny ligger på nästan 20 000 kronor och de har vi inte råd med ännu. Så har jag tittat runt lite på begagnade och det finns ett relativt stort utbud. Men hur gör man?
Jag kan ju omöjligt säga ifall sadeln kommer ligga bra på honom genom att titta på en bild? Kan man be en sadelutprovare komma utan att köpa en sadel av denne? Hur vet jag över huvud taget vilken bomvidd min häst ska ha? kan jag mäta det?

Hur hade ni gjort? Eller kan ni tipsa om några andra sadlar, under 15 000 kronor.

..massa frågor :D

Sv: Att köpa en begagnad sadel

ja alltså det är ju så olika...

det finns ju sadelutprovare som säljer beg.sadlar-så man ringer å hör med dom.
sedan finns det ju även helt nya sadlar för en "billig peng" som funkar alldeles utmärkt-och sadelförsäljarna brukar oftast ha en sadelutprovare som dom arbetar tillsammans med..därmed kommer dom ut med "massor" av sadlar fr butiken å prövar ut tills man hittar en som passar..

vad gällande att köpa beg.sadlar privat är svårt.. man måste veta en hel del om sadlar om man själv ska pröva ut en.

om man nu inte kan nåt om hur en sadel ska sitta bra,men vill köpa en beg. sadel privat-så får man be om att få prova den först för att se om den passar,sedan kanske fråga ngn i stallet som KAN om dom kan ta å hjälpa dig,eller helt enkelt ta ut en sadelutprovare-men det ÄR dyrt om man bara ska göra så,det blir betydligt billigare om en sadelutprovare får komma ut med "egna" sadlar.

men man ska ALDRIG köpa en sadel utan att ens ha provat den!

jag gjorde så att jag tog ut sadeln jag var intresserad av,köpte åsså en beg. "privat" så jag prövade den,provred å klämde..fick dessutom hjälp från både hästägaren och en annan i stallet som är väl pålästa vad gällande sadlar,så det funkade kanon bra att hitta en bra sadel.:D

men du kan ju alltid ta dig en titt på www.ridin.se och kolla deras tips och råd! dom är PROFFS!

sen ang stl på sadel. det beror på...hur smal,vid el normal hästens rygg är...alltså själva bom.stl.Det vet du ju själv hur din häst är,rider du på en nordsvensk är det garanterat en vid bom,rider du en pyttetunn arab har man en smal bom etc.. sedan så beror det på hur stor rumpa man själv har:D och det är stl på själva sätet typ..och dom varierar...men 17" är liksom normal...

Senast ändrad:

åh, tack så jättemycket för svaret. Hjälpte mig en hel del.
Och sidan var jättebra, de hade dessutom rätt många Amerigo som jag också har funderat lite på. :love:

hehe det var så lite så.
ja sidan är verkligen kanonbra,där berättar dom verkligen ALLT som har med sadlar allt göra :)
ja och dom har ju Amerigo mfl,kanon bra ju;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
508
Senast: liiinnea
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 574
Senast: Freazer
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 665
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 251
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar