Sv: Att komma i stämning
KL
Vilken rolig intressant tråd!
Jag kommer lätt i stämning tycker jag, men jag har också tränat en hel del på det, då jag insett vikten av det hela och vad det gör för ridpasset.
Även om jag är trött och stressad efter jobbet har jag numera en förmåga att stänga bort allt sånt och gå helt upp i uppgiften och det jag ska göra.
Jag börjar fokusera redan innan ridpasset, när jag gör iordning hästen. Innan dess är jag motiverad redan i förväg, för det är viktigt för mig med ett genomtänkt träningsupplägg, dvs jag vet redan att jag tänker trimma den dagen och varför, tex har hästen gått ute i skogen dagen innan, eller jag har tömmat, och det passar bra att rida ett trimpass uppsuttet, osv.
Jag börjar som sagt fokusera innan jag ens sitter upp på hästen. sen är det viktigt för mig även uppsuttet, att skritta runt en stund och fokusera ytterligare. jag rider aldrig planlöst, har alltid en tanke runt vad jag vill ha ut av passet. sen får man givetvis anpassa lite efter dagsform och vad som sker under passet när man plockat upp tygeln.
jag är priviligierad och står i ett stall med 12 hästar och eget ridhus. så det är sällan mycket folk som slåss om ridhuset. Jag gillar att rida ensam när jag trimmar, vi har en stereo i ridhuset som bidrar till att komma i stämning, med mjuk eller annan lämplig musik som bakgrund, samt lugn och ro.
Jag pratar massor med min häst när jag trimmar. Han och jag skall ha ett samspel och jobba med varandra. det är viktigt för mig att han vet vad jag tycker och tänker, han får massor med coaching av min röst, och många beröm pauser och bekräftelser under arbete att han gör rätt. det väcker arbetsglädje och energi hos oss båda, då han växer under beröm och att göra rätt!
Jag tycker det inte finns ngt bättre än ett trimpass där man fokuserat noga och jobbar i samspel med hästen. det är en sån total "nu" upplevelse, när allt annat försvinner, och man bara är där och nu, med en häst som är med en, och som gör allt för att vara med en.
Mackan/icke AR ryttare