Att klappa hästen på ett dressyr pogram.

T

TotallyLost

Är det tilllåtet? Tänker främst på när man "tackar" domaren? :bow:

Sv: Att klappa hästen på ett dressyr pogram.

Jag klappar nästan alltid min häst i den avslutande halten, i alla fall om jag är nöjd. Har hästen inte alls varit med på noterna är det lite svårt.. ;)

Första gången storhästen var innanför ett dressyrstaket klappade jag henne under programmet, var iof bara en LC så jag passade på i volterna och likanande, fick inga kommentarer så jag antar att det var okej.
Men i regel så ska du nog låta bli under tiden du rider.
Därimot är det ju inget som hindrar dig från att ge eftergiften på innertygeln och belöna hästen på det viset.

Efter sista halten "måste" man nästan klappa ju! haha Om du menar i första halten, jag har klappat i första halten ett par gånger, de har aldrig klagat på det.

Jag klappar i sista halten, mycket :smirk: . Det är väl som ett måste :p

Senast ändrad:

Jag klappade i halten vid C i ett LC:2, och det fick man tydligen inte göra fick jag minsann höra av domaren. :smirk:

Klappa gör jag alltid efter sista halten. Dessutom sitter jag och snackar med ponnyn halva programmet också. :p

adnamA skrev:
Klappa gör jag alltid efter sista halten. Dessutom sitter jag och snackar med ponnyn halva programmet också. :p

Det är krångligt inne bara! Man får snacka så tysst så inte dommaren hör vad man snackar om! ;)

när min lillasyster var med på en klubbtävling (red lc) så klappade hon sin ponny lite (kommer inte ihåg i vilken del av programmet, kanske vid fri skritt)???, å det kommenterade dommarn att det fick hon vänta med tills hon ridit klart!!!
Dåligt tkr ja, hon var ju bara så glad över att ponnyn gick så bra och ville berömma henne. klappen kom bara av ren reflex...
Visst om det varit en större tävling men detta var bara en träningstävling!!
Då är det bättre att dom "klagar" på barn som sitter och drar å sliter och sitter och gör "ponnysparkar" i tid å otid på sina ponnyer... (händer inte så ofta i dressyr iof, men i hoppning däremot där kan d va för jäv..t)
Det var första dressyrtävlingen för både min lillasyster och hennes ponny så det var helt rätt av henne att berömma henne så att hon kände att hon var duktig, enligt min mening.
Dommarn kunde ju istället skrivit nåt sånt här: bra att du berömmer hästen men tänk på att inte klappa henne förren du ridit klart programmet. eller nåt liknande.
Så på den tävlingen var det inte tillåtet att klappa förren man var klar....

Det tycker jag var riktigt fjantigt och opedagogiskt av domaren!

Jag har både klappat och berömt min häst under vissa program. Förvisso har jag fått avdrag när jag använt rösten, även om det bara var för att berömma, men det är jag så väl medveten om i förväg att jag varit helt beredd på det och istället för att bry mig om poängen fokuserat på vad det innebar för mig och pållen.
För min egen del innebar det att jag löste spänning från mig själv och att pållen blev medveten om att jag var glad och nöjd!=trevlig upplevelse för oss båda.

Just på träningstävling tycker jag som sagt att det är fruktansvärt opedagogiskt att anmärka på det. Det är ju mkt bättre att ekipaget upplever harmoni inne på banan än spändhet och nervositet. Men sen å andra sidan så kanske h*n skrev det enbart för att ryttaren skulle bli medveten om att det inte är "lämpligt" egentligen?

Minna Telde ser man till och från klappa sina hästar under ritterna...

hade dommaren en dålig dag?. Det var helt oacceptabelt av dommaren tycker jag. Håller helt med Saigon

Jo det är klart att dommaren skulle påpeka att man inte får klappa innan man ridit klart, dom är ju där för att lära sig.
Men jag tycker att hon kunde skrivit på ett bättre sätt.
Men men hellre få lite poängavdrag för en klapp än poängavdrag för att hästen är nervös.

isabelle_regina skrev:
Jo det är klart att dommaren skulle påpeka att man inte får klappa innan man ridit klart, dom är ju där för att lära sig.
Men jag tycker att hon kunde skrivit på ett bättre sätt.
Men men hellre få lite poängavdrag för en klapp än poängavdrag för att hästen är nervös.

Fast det är ju det som är grejen... det är inte uttryckligen förbjudet att klappa sin häst. Bara lite olämpligt eller hur man ska säga.

Fast att klappa i själva programmet räknas ju som en "hjälp"- får alltså inte användas.
Många hästar svarar lika bra på en klapp som beröm av rösten osv, vilket är anledningen att rösten inte heller får användas.... Min häst (beröm damsugare :D ) bjuder till typ 2 ggr till efter en klapp eller röstberöm - med andra ord går det att "muta" honom att prestera skillanden mellan "bra" och "riktigt bra" genom en klapp eller rösten!

att klappa när man ridit klart och hälsat på domaren är ju självklart och NATURLIGTVIS både tillåtet och förväntat: då är man ju officiellt klar med programmet!

Fast jag förstår egentligen inte varför man inte ska använda rösten på banan? Det är ju som vilken hjälp som helst. Har man en häst som svarar bra på rösten, så borde man ju få använda den precis som någon annan använder skänklarna på ett visst sätt för att få fram det bästa hos hästen. På träningar/ridskolor uppmuntras man ju alltid att använda röst.

spö är också en hjälp och det får du ju heller inte använda. Hästen skall svara för grund hjälperna endast. det är ju en lydnads och lyhördhets uppvisning.....

Jo fast spöet är ju en "extra grej" som man tar till. Rösten har man ju ändå, naturligt, om du förstår hur jag menar.. :p Egentligen är det konstigare att man får använda sporrar, eftersom det också är en "onaturlig" hjälp.

Jag såg Lussan klappa om sin häst mitt i en ritt på Globen, efter ett lyckat seriebyte. Nu slängde hon sig inte över halsen på hästen, utan det var mer en snabbklapp, men dock.

Jag har klappat hästen inne i sjävla programmetet några gånger när det varit något som den gjort väldigt bra och aldrig fått någon kommentar om det.

Såg även att Debbie Mc Donald klappade Brentina i senaste WC-finalen inne i själva programmet och det fick hon säkert inga avdrag för.

Ett tips, om du vill berömma hästen inne på banan utan klapp eller röst så kan du använda lillfingret. När du håller i tyglarna ligger oftast lillfingret nära manken, då är det lätt att klia hästen där när den gör något bra. Det syns inte lika väl som en klapp.

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 302
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka