Att klappa hästen på ett dressyr pogram.

Sv: Att klappa hästen på ett dressyr pogram.

att klappa efter sista halten måste man ju, det ger ett trevligt intryck om inte annat. att börja klappa under programmet däremot är nog inte nån höjdare. :D

Var på breeders i helgen och tittade på 6års dressyren (Larina Höm :love: ) Det var flera som klappade hästarna lite då och då i programmen, bla. Minna Telde och domaren sa inget alls om det.
Jag frågade mitt dressyrfreak till kompis ;) också och hon sa att det ses absolut inte som något fel, tvärtom! Men det får ju vara en snabb klapp, typ som en snabb eftergift på ena sidan bara. Och man får ju akta så man inte tappar något genom att släppa på yttertyglen i en volt tex.

Rösthjälper får man däremot inte använda. Jag läste i nyaste Ridsport Special om en svensk ryttare på 30-talet som blivit fråntagen sitt OS-silver för att han hade smackat i piaffen :crazy:

Att tolka det som en hjälp känns för mig lite långt... För det handlar ju enbart om att lätta på tygeln, vilket i sig inte är ottillåtet... Nej, jag känner mig ganska tveksam till att det inte skulle vara tillåtet och ngt som ger poängavdrag. Däremot så kan jag väl känna att det kanske inte direkt är "lämpligt" att klappa hästen i tid och otid. Men en liten klapp här eller där kan ju inte skada. Jag har som sagt aldrig fått avdrag för det. Enbart när jag anv. rösten men det har ju som sagt varit ett medvetet val.
Och man ser ganska ofta även GP-ryttarna göra det. Och jag tror inte att de skulle skänka bort poäng på det om det vore så att det i domarpraxis är lika med poängavdrag.

Men vi får väl hoppas att vår Ylva snart kommer med ett klargörande :idea:

Det är ju jättebra om det inte gör något att man klappar jag skulle gärna göra det i programmet, men har alltid fått höra att det absolut inte är tillåtet....så jag "klappar" diskret med ett lillfinger så det inte syns......

Har hänt att jag berömt med rösten ibland.. Senast när jag red LB:1an å min häst samlade sig å var helt lösgjord i högergaloppen blev jag helt överlycklig så då var jag tvungen =)
Det är ett stor steg för honom som inte riktigt orkar bära sig i galoppen.. Fick ingen kommentar på det, men var ingen riktig domare heller. Var bara träningstävling på klubben.
Har även hänt att jag lagt till en tyst smackning om jag känner att det behövs.. men då ser jag till att göra det långt från domaren så det inte hörs.. Å har inte fått komentarer på det heller..

Men är ju egentligen inte tillåtet varken med klappar lr smackning under programmet..

Har alltid klappat min häst i samband med avslutningshalten, även om jag ibland kännt att jag hellre hade vridit nacken av den.. :devil: och har aldrig fått negativa kommentarer på det.. Sen smälter man lite o blir mindre arg också om det gått dåligt, om man klppar om, för sååå dåligt gick det nog inte.. :angel:

Du skriver "när min lillasyster var med på en klubbtävling (red lc) så klappade hon sin ponny lite (kommer inte ihåg i vilken del av programmet, kanske vid fri skritt)???, å det kommenterade dommarn att det fick hon vänta med tills hon ridit klart!!!
Dåligt tkr ja, hon var ju bara så glad över att ponnyn gick så bra och ville berömma henne. klappen kom bara av ren reflex...
Visst om det varit en större tävling men detta var bara en träningstävling!!"

Jag kan förstå att det var lite upprörande när domaren kommenterade klappen din lillasyster gjorde. Men som du säger så var det på en träningstävling och då tycker jag att det var helt rätt av domaren att kommentera detta, hon/han hade inte behövt sänka poäng för din lillasyster för klappen. Men man är för att lära på en träningstävling, träna på hur det är att tävla innan man beger sig ut på större tävlingar, kanske vänja hästen etc. Och då är det viktigt att domaren är noggrann med att ta upp om ryttaren gör vissa "fel" som ej är tillåtet på större tävlingar.

Vi hade träningstävling på klubben för de ryttare som hade potential att tävla för våran klubb i division lagen och större tävlingar. och då var de minsann många ryttare som hade för långa sporrar, smackade högt i programen, endel hade spö, berömde (högt) och hade pannband utan läder. Och för sånt kan man bli diskvalificerad för på större tävlingar. Så domaren kommenterade detta noga så de lärde sig att det inte är tillåtet på andra tävlingar, så de inte får avdrag för något det inte visste då.

Rätta mig om jag har fel!

TPFH /Carro

Att klappa som en hjälp verkar ju lite fjolligt. Då borde man ju bara få sitta på hästen och tänka vad den skulle göra, inte driva, ta i tyglarna eller rida med sitsen.

caroline_lu: Jag kan förstå att det var lite upprörande när domaren kommenterade klappen din lillasyster gjorde. Men som du säger så var det på en träningstävling och då tycker jag att det var helt rätt av domaren att kommentera detta, hon/han hade inte behövt sänka poäng för din lillasyster för klappen. Men man är för att lära på en träningstävling, träna på hur det är att tävla innan man beger sig ut på större tävlingar, kanske vänja hästen etc. Och då är det viktigt att domaren är noggrann med att ta upp om ryttaren gör vissa "fel" som ej är tillåtet på större tävlingar.

Jo det var precis det jag skrev sedan oxå:
Jo det är klart att dommaren skulle påpeka att man inte får klappa innan man ridit klart, dom är ju där för att lära sig.
Men jag tycker att hon kunde skrivit på ett bättre sätt.
Men men hellre få lite poängavdrag för en klapp än poängavdrag för att hästen är nervös.

grejjen var det att dommaren skrev det på ett lite dumt sätt.

Okej, om nu så var fallet så kan jag förstå. Jag vet nu förståss inte vad domaren hade sagt men det var bra av henne att hon påpekade det. Sen om hon sa det på fel sätt är en annan sak isådanafall. Då förstår jag att du blev upprörd! Jag gillar domare, men är dom otrevliga så kan dom slänga sig i väggen :angel: .

Här uppe i norr vet jag en domare som är otroligt bra på att se mycket och massor med småfel vilket tycker jag är JÄTTE bra, och att hon dömer hårt. Men hon favoriserar ekipage och ryttare så hur dåligt det än kan gå för dem så får dem trots det förvånansvärt bra poäng. Vad är det för domare igentligen ?

jag klappar alltid å säger åt hon att han var en duktig farbror en gång har jag inte klarat av att göra de riktigt.. för då åkte jag nästan av in i ridhusväggen för han börja bocka hysteriskt över att jag bad honom om att länga men vi hade en rejäl diskusion på utvägen från ridhuset och efter de har han aldrig gjort om det.

jag klappar alltid min häst efter avslutad ritt vare sig det har gått bra eller dåligt, det ger ett bra intryck.
sen brukar jag, som redan e tipsat om, klia lite med lillfingret om han gör nåt extra bra eller om han spänner till, det brukar få honom att slappna av..nja kanske inte alla gånger förresten, sist jag va ute o tävlade gick det katastrofalt! jag ville bara avbryta o gå ut! då va det svårt att le mot domarn o klappa hästen, fick anstränga mig :)

Jag brukar alltid klappa om hästen efter rittens slut,det har hänt att jag har klappat under programmet om det är nåt jag tyckt känts väldigt bra. Men det blir ju bara en snabb lite klapp..Har aldrig fått nån anmärkning från domaren för det.

Jag skulle klappat hästen efter ritten.

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 302
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar