Sv: Att klappa hästen på ett dressyr pogram.
Du skriver "när min lillasyster var med på en klubbtävling (red lc) så klappade hon sin ponny lite (kommer inte ihåg i vilken del av programmet, kanske vid fri skritt)???, å det kommenterade dommarn att det fick hon vänta med tills hon ridit klart!!!
Dåligt tkr ja, hon var ju bara så glad över att ponnyn gick så bra och ville berömma henne. klappen kom bara av ren reflex...
Visst om det varit en större tävling men detta var bara en träningstävling!!"
Jag kan förstå att det var lite upprörande när domaren kommenterade klappen din lillasyster gjorde. Men som du säger så var det på en träningstävling och då tycker jag att det var helt rätt av domaren att kommentera detta, hon/han hade inte behövt sänka poäng för din lillasyster för klappen. Men man är för att lära på en träningstävling, träna på hur det är att tävla innan man beger sig ut på större tävlingar, kanske vänja hästen etc. Och då är det viktigt att domaren är noggrann med att ta upp om ryttaren gör vissa "fel" som ej är tillåtet på större tävlingar.
Vi hade träningstävling på klubben för de ryttare som hade potential att tävla för våran klubb i division lagen och större tävlingar. och då var de minsann många ryttare som hade för långa sporrar, smackade högt i programen, endel hade spö, berömde (högt) och hade pannband utan läder. Och för sånt kan man bli diskvalificerad för på större tävlingar. Så domaren kommenterade detta noga så de lärde sig att det inte är tillåtet på andra tävlingar, så de inte får avdrag för något det inte visste då.
Rätta mig om jag har fel!
TPFH /Carro