Att kastrera en häst...vad kostar det

FannyN

Trådstartare
och hur går det till ? Jag har planer på att köpa en hingst, men tänker isåfall låta kastrera honom och nu undrar jag om någon kan berätta hur det går till, det är en ponny.

Det brukar kosta runt 700-1000 kr beroende på veterinär och vart i landet du bor.
Veterinären gör det på plats i stallet och tror till och med att hästen står upp. Har inte forskat så mycket i ämnet för jag bestämmnde mig att behålla min som hingst.
Har inte bägge kulorna trillat ner på killen blir det dyrare då de måste göra ett större ingrepp.
Du kan även göra det på klinik men då får du säkert betala uppåt 2000 kr, ring till 2-3 bra veterinärer(eller din egen) i ditt område och fråga.

Lycka Till!

jösses vart i landet bor du?

en kastrering hemma går på cirka 3000kr och på klinik kan det gå på allt från 5000kr och uppåt!

Vi kastrerar inga hingstar hemma eftersom jag tycker att det är ett stort ingrepp, därför gör vi det på klinik. Den senaste kostade 2500 kr. Många tycker att det är ok att göra det hemma och då är det billigare. Du funderar också på hur det går till? På klinik sövs hästen och läggs ned, därefter sker själva kastrationen. Hemma på gården får hästen lugnande och oftast utförs kastrationen stående. Vid båda metoderna blir hästen öm några dagar men ska ledas i den takt den klarar att gå några gånger per dag. Det går fort att bli bra igen men hästen varken kan eller får gå i hagen så den kan springa upp såret de första dagarna eller få smuts i såret i onödan. Konvalecencen är kort men det kan ta ett tag för hästen att bli av med sitt hingstiga beteende om den hunnit få ett sådant. Oftast kastreras hästar som ska användas för ridning någon gång mellan 1 och 2 års ålder.

Jag lät kastrera min pålle för ca en månad sedan. Det skedde på klinik och eftersom ena testikeln låg uppe i gången blev han nedlagd och sövd. Det hela gick på 5030:- Eftersom vi inte visste om han var riktig klapphingst eller inte hade jag fått ett prisförslag på 4500 - 8000:- så jag är nöjd. Det har inte varit några komplikationer eller något sådant efter. Han har varit lite svullen och stel, men i det stora hela är jag helnöjd! Även med resultatet... :D

Det går fort att bli bra igen men hästen varken kan eller får gå i hagen så den kan springa upp såret de första dagarna eller få smuts i såret i onödan.

:confused:
Det är ju det den ska göra, såren ska hållas öppna så vätskan kan rinna ut!

Vi kör alltid kastrerade hästar, i trav, från dagen efter kastrationen, just för att såren ska hållas öppna och vätskan som samlats ska komma ut. Och har i princip aldrig behövt sätta in PC heller

Skrev visst lite fel... :D
det ska vara 1700-2000kr (inkl moms)
Satt nog och tänkte på något annat när jag skrev.
Bor i småland för övrigt...

Kasterade ett halvblod för 14 dar sedan, det kostade 1600 + moms och gjordes hemma. Han släpptes i hage from dagen efter. :)

Jag kastrerade min i höstas hemma stående. Det kostade 2 500:-. Han kastrerades mitt på dagen och stod inne till nästa dag då han gick i hagen halva dagen först och sedan en promenad på kvällen. Därefter gick han i hagen som vanligt och gick promenader/longerades sedan.

Han fick en infektion efter ca 2 veckor och fick då 5 dagars penicillinbehandling.

när vi kastrerade våran bubbe fick vi stränga order om att han skulle röra på sig, mycket! han kastrerades akut på sommaren så i det fallet handlade det ju om att inga flugor fick lägga ägg i hans nytomma påse :D

Veterinären sa till oss att om han bara stog och hängde i hagen skulle vi in å jaga lite liv i han (självklart inte skrämma) så fick vi longera och skritta honom lååånga stunder. fast det vi försökte med hjälpte inte så min foster-far fick pilla in ett finger i påsen och spräcka något så att vattnet kunde komma ut ordentligt. (på veterinärens begaran). Så som jag har fattat det så¨får alltså inte ett kastreringssår läka för snabbt? :confused: :bump:

Såren ska läka innifrån, därför är det så viktigt att hästarna rör på sig ordentligt, så dom håller "hålen" öppna och vätskan ska kunna dräneras ut, gärna två gånger eller mer per dag.

Vi kör som sagt hästarna både morgon och kväll dom första dagarna tills det värsta gått över.

Oftast försöker man ju undvika sommaren just pga flugor odyl. men nu blev det ju för eran del akut.

Hur kastrering går till eller vad det kostar kan jag inte svara på. Däremot så kan jag berätta att när vi, jobbet, kastrerade hingstarna såfick vi stränga order på att de skulle röra sig MYCKET. Så jag kan aldrig tänka mig att det är bra att ha dem inne. Vi brukade tom låta dessa herrar gå på lösdrift med unghingstara, om det gick, den första tiden efter just för att de skulle röra på sig!

Kastrerade på klinik för 1½ år sedan då betalade jag 2759 för "liggandes" (sövd).

Det var på en klink som dock inte ligger i Skåne men väldigt nära gränsen..

Det verkar som om rekommendationerna går isär om hästarna ska röra sig mycket eller lite. Jag har inte skrivit att hästen ska vara stilla. Våra hingstar är alla kastrerade på samma klinik och rådet vi fått är som sagt att ledas och ta det lugnt de första dagarna.Självklart får det inte bli vätskeansamlingar eller annat otyg i såret men det ser man efter. Skulle mina bollar skäras bort skulle jag inte heller vara pigg på att motionera som vanligt de närmsta dagarna efter...

Nej de kanske dom inte är men jag fast håller att det är bättre då jag har haft kontakter med flera kliniker via jobb och alla rekomenderat samma sak..

Är du kanske pigg på att träna upp t.ex. ryggen efter en ryggskada, troligtvis inte så det kan göra förbannat ont men när man kommit över det så är man glad att folk "tvingade" en. Dessutom är vi inte ute och jaggar hästarna till att springa men vi genom att ha dom ute så kan dom röra sig efter vad dom själv vill. Rör dom sig inte så tar vi en promenad. Men efter vad jag har sett så står dom flesta av vår f.d. hingstar inte stil i hagen utan rör sig relativt mycket!

Har du kastrerat under sövning har de troligen lagt invändiga stygn. Tarmarna trillar inte ut om hästen skulle bralla i hagen.

Stående kastration gör det svårare med invändiga stygn. Hästen bör hållas igång men inte mer än i skritt.

Kan inte det verka rimligt?

Kastrering

Det verkar som om rekommendationerna går isär om hästarna ska röra sig mycket eller lite. Jag har inte skrivit att hästen ska vara stilla.

Ska vi nu vara petnoga så var det exakt vad du skrev!

Vi kastrerar inga hingstar hemma eftersom jag tycker att det är ett stort ingrepp, därför gör vi det på klinik. Den senaste kostade 2500 kr. Många tycker att det är ok att göra det hemma och då är det billigare. Du funderar också på hur det går till? På klinik sövs hästen och läggs ned, därefter sker själva kastrationen. Hemma på gården får hästen lugnande och oftast utförs kastrationen stående. Vid båda metoderna blir hästen öm några dagar men ska ledas i den takt den klarar att gå några gånger per dag. Det går fort att bli bra igen men hästen varken kan eller får gå i hagen så den kan springa upp såret de första dagarna eller få smuts i såret i onödan. Konvalecencen är kort men det kan ta ett tag för hästen att bli av med sitt hingstiga beteende om den hunnit få ett sådant. Oftast kastreras hästar som ska användas för ridning någon gång mellan 1 och 2 års ålder.

Re: Kastrering

Eftersom du påpekar att jag har skrivit att hästen ska stå stilla så får jag fråga var du läst det i mitt inlägg? Texten säger precis vad du har förtydligat med fet stil, men om du har läst meningen ovanför så står det att "...den skall ledas i den takt den klarar att gå några gånger per dag." Alltså: jag har INTE förordat stillastående! Så ditt petnoga läsande föll på sitt eget grepp. Våra hingstar leds flera gånger per dag och rör på så vis på sig. Åter igen: läs noga så ser du att jag INTE förordat något stillastående!

Jo, precis. Men det är ju det jag skrivit...Att vi leder dem flera gånger per dag...Nu lämnar jag denna fråga därhän, det är upp till var och en att avgöra vad som lämpar sig efter att ha fått rekommendationer av sin veterinär. Jag beskrev hur vi i samråd med vår veterinär behandlat våra hingstar efter kastration eftersom ursprungsfrågan var vad kastrationen kostar och hur den går till. Som vanligt går lekamannarekommendationerna isär och varje hästägare är själv skyldig att göra det man anser är för hästens bästa, i samråd med sin veterinär.

Mot min vilja kastrerades min nuvarande häst liggande, hemma hos fd ägarens kompis. 1000:- inkl. moms.
Ska tilläggas att jag INTE är emot kastrering hemma, men i den miljön han sedan skulle befinna sig i resten av dagen (skulle till mig dagen efter) var INTE att rekommendera.

Hästen blev kanonsjuk, räkningen blev en 7-8 ggr så stor som fd ägaren räknat med...:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mearas
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024