Att kakla...

Manji

Trådstartare
Jag vill ha en lättrengörlig och tålig yta ovanför diskbänken i nya huset, och därför lutar det åt kakel. Men är det svårt att sätta?

Såg att det finns mosaikmattor, är det lättare att lägga än stora kakelrutor? Går det att lägga kakel på målad glasfiberväv, eller måste man ta bort väven där kakel ska sättas?

Först måste du ha fuktspärr. Att sätta kakel är inte svårt. Att göra det snyggt är dock en konst.

Mosaik svårare, men mycket hänger på vilket resultat man kan acceptera.

I sadelkammaren och i köket både kaklade vi och satte klinker på golvet. Minns inte att det var särskilt svårt. Med rätt grejor och lite noggrannhet är det helt klart görligt.

Plus att du behöver göra ordentligt underarbete med bra yta och fuktspärr.

Jag hade klivit in på en (eller flera!) färgaffär eller kakelbutik och frågat!

Jag vill ha en lättrengörlig och tålig yta ovanför diskbänken i nya huset, och därför lutar det åt kakel. Men är det svårt att sätta?

Såg att det finns mosaikmattor, är det lättare att lägga än stora kakelrutor? Går det att lägga kakel på målad glasfiberväv, eller måste man ta bort väven där kakel ska sättas?
Kakel ovan köks-/diskbänk behöver inte ha fuktspärr bakom, de lilla stänk som blir riskerar du inga vattenskador av och köket räknas inte som våtutrymme, så det är bara att kakla på.

Kakel ovan köks-/diskbänk behöver inte ha fuktspärr bakom, de lilla stänk som blir riskerar du inga vattenskador av och köket räknas inte som våtutrymme, så det är bara att kakla på.

Vi målade din nån sån primerfärg direkt på gipsskivorna.

(mosaiken är på väg från det tyska landet)

Fråga på affär ska jag definitivt göra, men tänkte att jag kollar upp detta med kakel innan så jag ger mig in på något som jag verkligen inte kommer klara av. Det finns ju annars såna där plastskivor som man för in i skenor från typ IKEA, tänkte jag:D

Jag hittade denna pedagogiska steg för steg instruktion, verkar den stämma?
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5265

Fogsnöret, använder man bara det vid första raden för att få allt rakt, eller ska fogsnöret flyttas med? Tänkte eftersom att man i denna instruktion i alla fall, bara verkar ha fogsnöre längst ner och sen använder fogkryss istället...

Fogsnöret, använder man bara det vid första raden för att få allt rakt, eller ska fogsnöret flyttas med? Tänkte eftersom att man i denna instruktion i alla fall, bara verkar ha fogsnöre längst ner och sen använder fogkryss istället...
Det där var ju en alldeles utmärkt instrktion såvitt jag som amatör kan bedöma.

Fogsnöret behöver du inte längre upp eftersom du ju både har fogkryss och dessutom kollar med vattenpass (lodrätt vågrätt) hela tiden.

Vill man inte kakla kan man köpa plexiglasskivor istället. Då kan man dessutom använda tapet bakom och kan byta så ofta man vill :idea:

Tack för alla svar hörrni! :)

Har hört mig för runt lite och det blir nog mosaik (färdiga ark). Blev lite avrådd från det då en bekant menade att det var svårt att få samma fogstorlek mellan arken som det är mellan mosaikrutorna, men jag antar att det borde gå ganska enkelt att undvika genom att köra på fogsnöre i rätt storlek?

Vi satte upp svart högblankt kakel i köket vilket slutade med att det revs ner och sattes nytt ganska omgående därefter. Så otroligt svårt att hålla det blankt utan fläckar och synliga drag efter trasa eller papper.

Tack för alla svar hörrni! :)

Har hört mig för runt lite och det blir nog mosaik (färdiga ark). Blev lite avrådd från det då en bekant menade att det var svårt att få samma fogstorlek mellan arken som det är mellan mosaikrutorna, men jag antar att det borde gå ganska enkelt att undvika genom att köra på fogsnöre i rätt storlek?
Jag har aldrig kaklat själv men jobbat i kakelbutik, och mosaik ska vara klurigare att sätta eftersom det är svårt att få fogarna mellan arken exakt lika breda som de "färdiga" fogarna mellan varje mosaikbit. Om mosaiken är tunn är det även väldigt med ett helt plant underlag. Men är du noggrann borde det väl inte vara några problem.

Och glöm inte att om mosaiken kommer på papper istället för nät ska papperet vara på UTSIDAN när du kaklar, annars kommer mosaiken trilla av :p

@Idas Det där med mosaik på papper var bra att veta!:up:

Men det lät ju inte alls positivt att höra fler säga att mosaik är svårare att sätta pga fogavståndet, både jag och karln tycke att små mörka rutor vore snyggt, men då ska det ju se snyggt ut också och inte som 30*30 kakelrutor... Nåväl, får ta med det på måndag när jag ska försöka hitta en kakelförsäljare.

Mörkt kakel blir det i alla fall, men färg på kakelfogarna då, kan man få lite smakråd gällande ljus eller mörk? De målade väggarna i köket är vita och riktigt jäkla mintgröna (sånt händer...), skåpluckorna ljusgråa och bänkskivan mörk. Ljusa kakelfogar smälter såklart bättre in med väggarna och skåpluckorna, men jag blev lite smått förtjust i Darth Vader-looken med mörka fogar:D

Exempel på ljus:
e62036a364731fb483431ae45ac7a942.jpg

Exempel på mörk:
Mosaik_30x30_Svart.jpg

Kakla med mosaik är skitenkelt OM man först mäter avståndet mellan mosaikrutorna och sen köper nån plast av nåt slag som är lika tjock, strimlar den i byggsågen och sen använder den som mellanlägg mellan arken.

Själv håller jag på att hänga upp nytt kök och istället för kakel blir det klickgolv på höjden, kalkad ek. Varför komplicera saker så förb? :D

@Idas Det där med mosaik på papper var bra att veta!:up:

Men det lät ju inte alls positivt att höra fler säga att mosaik är svårare att sätta pga fogavståndet, både jag och karln tycke att små mörka rutor vore snyggt, men då ska det ju se snyggt ut också och inte som 30*30 kakelrutor... Nåväl, får ta med det på måndag när jag ska försöka hitta en kakelförsäljare.

Mörkt kakel blir det i alla fall, men färg på kakelfogarna då, kan man få lite smakråd gällande ljus eller mörk? De målade väggarna i köket är vita och riktigt jäkla mintgröna (sånt händer...), skåpluckorna ljusgråa och bänkskivan mörk. Ljusa kakelfogar smälter såklart bättre in med väggarna och skåpluckorna, men jag blev lite smått förtjust i Darth Vader-looken med mörka fogar:D

Exempel på ljus:
e62036a364731fb483431ae45ac7a942.jpg

Exempel på mörk:
Mosaik_30x30_Svart.jpg
Jag tycker mörka fogar är snyggare än ljusa, i alla fall på bilderna du visar. Jag hoppas du ska gå all in med discokula också :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 192
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025