Att jobba som konsult

grodan21

Trådstartare
Funderar på om det är dags att byta jobb. Inom det området jag helst vill jobba, är det konsultbolag. Men vet inte om det skulle passa mig att jobba som konsult. Så jag skulle vilja höra erfarenheter av konsultyrket!

Jag har jobbat på konsultbasis under delar av mitt yrkesliv. Det som jag tycker är negativt är tim- och debiteringsstressen. Alla projekt är timsatta och det är vad man har att hålla sig till. För mig passar det mycket bättre att jobba mot deadlines, så nu försöker jag räkna om mina projekt så att timmarna blir en deadline istället. Tyvärr är det lättare sagt än gjort eftersom det är andra personer inblandade (varav en del externa).

Annars kan det skilja mycket mellan företag beträffande villkor etc.

Jag jobbar som konsult, men känner mig mer som anställd på företaget dit jag är uthyrd.
Men det beror nog på dels konsultbolagen och dels företaget dit man är uthyrd hur det är, så svårt att säga hur det är.

Jag jobbar oftast som konsult med min egen firma. I mitt fall kör jag ett projekt tills det är klart så det går inte att säga exakt när jag ska vara färdig, det är så det är med min typ av jobb.

Det som är värdelöst är att jag vet aldrig när jag har jobb men annars tycker jag om friheten.

Jag har jobbat som konsult, anställd på olika konsultbolag, i drygt 18 år. I min bransch och hos mina arbetsgivare arbetar vi ofta med 2-3 projekt parallellt och är i den meningen inte "uthyrda" till ett specifikt kundföretag, utan vi ingår så att säga i leveransen av ett helt projekt.

Det jag tycker är positivt med att jobba som konsult är omväxlingen - man får se många olika företag, flera olika branscher och det finns alltid något nytt att lära sig. När ett projekt slutar och ett nytt börjar är det ju lite som att byta jobb, men ändå ha kvar sin anställning och det passar mig utmärkt! Jag gillar också friheten det innebär - jag har givetvis ett åtagande gentemot den aktuella kunden, men kan ändå disponera min tid ganska fritt och har ett stort eget ansvar. För mig är det också positivt att stå lite "vid sidan av" det eller de företag jag har som kunder, att inte vara insyltad i deras eventuella arbetsplatsintriger, att inte "sitta fast" på en och samma arbetsplats. Givetvis lär man känna en del av de personer man jobbar med under ett projekt, men det är ju ändå inte som att vara anställd på företaget och för mig är det som sagt positivt.

Det negativa är väl då att det blir en del resor i jobbet, beroende på var kunderna finns. Jag gillar egentligen inte att resa, varken privat eller i jobbet, så det är en liten tröskel att ta sig över varje gång det blir tal om jobb på annan ort... Periodvis kan det också bli lite ojämn arbetsbelastning - av någon anledning är det alltid ketchupeffekt på konsultuppdrag :)

De personliga egenskaper som jag upplever mig ha och som jag har nytta av i mitt jobb som konsult är att jag gillar omväxling, att lära mig nytt. Jag är ganska "snabbtänkt" och stimuleras av att hitta lösningar som passar och hjälper mina kunder. Jag är bra på att formulera mig, jag har inga problem med att prata inför folk i större eller mindre grupp (typ hålla utbildningar, leda workshops, presentera resultat för ledningsgrupper osv). Jag klarar av (och kan till och med gilla) att hamna i för mig oväntade situationer och inför utmaningar jag aldrig tidigare stått inför (och som kunden förväntar sig att lösa - jag är ju "experten"! :D). Jag gillar också att i sociala sammanhang vara lite "vid sidan av" och observera snarare än mitt i och delta, och jag har upptäckt att det funkar bra med att vara konsult.

Vissa trivs bra som konsulter , jag skulle inte göra det. Jag vill leva mitt yrkesliv närmare produkterna under livscykeln, med ansvar och befogenheter. Inte gå ut och in ur projekt som extern resurs eller kompetens.

Dessutom är hela den där antal timmar fokuseringen något jag inte tycker om.

Jag har jobbat som konsult men har annars mest erfarenhet som konsultköpare.

Jag har jobbat på konsultbasis under delar av mitt yrkesliv. Det som jag tycker är negativt är tim- och debiteringsstressen. Alla projekt är timsatta och det är vad man har att hålla sig till. För mig passar det mycket bättre att jobba mot deadlines, så nu försöker jag räkna om mina projekt så att timmarna blir en deadline istället. Tyvärr är det lättare sagt än gjort eftersom det är andra personer inblandade (varav en del externa).

Annars kan det skilja mycket mellan företag beträffande villkor etc.
Det är just tim- och debiteringsstressen jag är orolig över. På nuvarande jobb får projekten ta den tid de behöver tills de måste ut i produktion, det spelar ingen roll om projektet tar 20 timmar eller 40 timmar.

Jag jobbar som konsult, men känner mig mer som anställd på företaget dit jag är uthyrd.
Men det beror nog på dels konsultbolagen och dels företaget dit man är uthyrd hur det är, så svårt att säga hur det är.
Som jag har uppfattat det inom "min" bransch är att du inte sitter ute på företagen utan du sitter hos din arbetsgivare. Sedan sitter man med ett eller flera projekt till olika företag.

Vissa trivs bra som konsulter , jag skulle inte göra det. Jag vill leva mitt yrkesliv närmare produkterna under livscykeln, med ansvar och befogenheter. Inte gå ut och in ur projekt som extern resurs eller kompetens.

Dessutom är hela den där antal timmar fokuseringen något jag inte tycker om.

Jag har jobbat som konsult men har annars mest erfarenhet som konsultköpare.
Jag är trött på att jobba nära produkten :o Att det finns många som inte bryr sig om slutprodukten utan bara bryr sig om lönen.

Jag är trött på att jobba nära produkten :o Att det finns många som inte bryr sig om slutprodukten utan bara bryr sig om lönen.

Då skulle jag nog också byta jobb. Har förmånen att jobba i ett engagerat gäng som absolut inte valt jobbet för pengarnas skull. Skäligt betalt såklart, men lön ska inte vara prio i avgörande i valet av jobb. Den typen vill vi inte ha in hos oss.

Då skulle jag nog också byta jobb. Har förmånen att jobba i ett engagerat gäng som absolut inte valt jobbet för pengarnas skull. Skäligt betalt såklart, men lön ska inte vara prio i avgörande i valet av jobb. Den typen vill vi inte ha in hos oss.
Tycker det är svårt att veta vad jag vill jobba med.

Har arbetat som konsult i ca 3 år och det är en berg- och dalbana kan jag tycka. Ibland är det mycket stressigt, vilket kan vara både pga deadlines och pga dåligt uppstyrda projekt, svåra projekt m.m. Sedan kan det plötsligt och ganska abrupt bli mycket mindre att göra, rent av för lite. Vi är inte uthyrda utan arbetar med att få in projekt som vi sedan arbetar med, så vi har vårt kontor och sitter (oftast) inte ute hos kund.

Fördelen tycker jag är stor frihet, stor variation, ständig kompetensutveckling eftersom det är vår kompetens vi säljer. Vi har inga säljare utan har själva kontakt med kunder och sköter hela projekten själva, från uppdragsledning till sälj och ekonomi. Det är såklart både positivt och negativt. :) Det negativa är som tidigare nämnts, att varje timme måste redovisas vad man har lagt den på och att vi alltid jobbar mot deadlines. Vissa sitter med enstaka stora projekt länge, jag sitter oftast med många mindre projekt (kanske upp mot 6-10 st samtidigt där alla projekt är i olika skeden). Vi har också många olika typer av kompetenser, vissa är mest ute i fält året runt, andra är i fält på sommarhalvåret, andra är enbart på kontoret, vissa sitter alltid ute hos kund eller reser mycket osv.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
805
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 215
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka