Att inte stressa upp en häst

Rie

Trådstartare
Vi har en sällskapsjäst till pållen, en varmblodstravare. Han är lättstressad om någonting ändras utöver de vanliga rutinerna.
I början märkte jag inte det/tänkte inte på det, men då hade han ju inte lärt sig våra rutiner.
Han går bara i hagen och skrotar eftersom han är konvalecent.
När han blir stressad då gnisslar han tänder.
Det gjorde han tex den gången jag tog in dom på degen eftersom hovis skulle komma.
I väntan på hovis ställde jag upp hästen på stallgången och skulle borsta. Genast började han stressa.
Likadant om man tar på honom täcke innan man tar ut på morgonen (vi har haft så bra väder att vi inte börjat med täcken än annat än om det regnar),

Finns det något att göra för att undvika detta stressande? Någon fiffig undanmanöver?
För det mesta så går ju livet sin gilla gång för honom så det är ju inte så ofta, men det är tråkigt att se honom så stirrig.

Sv: Att inte stressa upp en häst

För att undvika hans stress för du vara SUPER COOL, alltid lung, metatisk bestämt, som om ni har gört dessa moment tusen gånger.
Ställ dig under hans huvud med ryggen till och klia bakom käkbenen, prata lungt.
Med min jag desensitive honom med smal klappning över hälsen och bågen.
Undvik hörga röst, (han tro han ska få stryk)
Det ta tid att få en varmblods förtroenda, för mig 6mo. tis han slapp luften och kände sig hemma och sätt huvud på min axel--------har hör jag hemma.
Mycket skogs ridning, han måsta bygga upp sitt erfarenhet och självförtroenda.
Har markt att dom har barnsinnet rätt länge.
Kannon häster när man har val fått en bra JOIN-UP med dom.
Az

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Hejhej! För ca ett år sedan köpte jag min nuvarande häst, ibörjan ställde jag alltid upp henne i gången när jag skulle göra iordning...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: Loretta713
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama