Att inte kunna rida ut själv...

C

cemses

Hej!

Har en liten fundering angående min häst... Han är 7 år och går inte att rida ut själv. Det går att få honom av stallplanen och iväg, men han blir helstressad och man får "passa" honom hela tiden, han blir jättespänd och vill bara hem... Ska man acceptera detta och låta honom vara? Rider jag ut med andra är det inga problem, inte heller har han några problem med att vara själv i stallet eller i ridhuset, eller på ridbanan. Hästen är lydig och fin annars, tävlar LA dressyr (ja, en skraj dressyrkamel :angel:) och hoppas en gång i veckan. Jag vill rida ut för att hästen ska få koppla av och ha det skönt, och slippa ridbanan, och anser att om jag måste sparka runt en helstressad häst i skogen så är det meningslöst, då rider jag hellre på banan med en glad häst?
Vad tycker ni, måste man kunna rida ut sin häst själv? Och har ni några tips på hur han ska bli mer avspänd i skogen?
Vore kul att höra era åsikter då detta diskuteras friskt i mitt stall!

Mvh
cemses

Sv: Att inte kunna rida ut själv...

alltså han är ju antagligen osäker. att rida ut själv är inget större problem tycker jag, det gör väl inget om du inte sattsar på en fälttävlanshäst. men undvik att rida ut själv nu i början tills han lär sig att det inte är så farligt, sen kan du väl prova?? men det är ju roligare att rida ut tillsamans ned någon och det är ju bra om det händer någon olycka. Lycka till!:bump:

Tack för ditt svar... Men jag var nog lite otydlig. Har haft hästen i 3 år, och har också trott att det skulle ge sig med tiden... Dock är han likadan nu som då, fast han rids på samma skogsvägar, där han ju känner igen sig. Rider som sagt mest ut med andra, för att han ska bli säkrare i sig själv, och han tycker då det är jättemysigt att skritta i skogen, helt avspänd. Men så fort han blir själv slår han nästan knut på sig själv. Hästen är inte feg alls annars, tvärtom, en riktig tuffing, ledare i hagen mm. Och mitt "problem" är att jag jobbar skift, och därför ofta har möjlighet att rida ut på fm när det är ljust nu på vintern, men har då oftast ingen att rida med. Vet inte riktigt hur och om jag ska gå vidare med detta, eller acceptera att han är sådan här??

Mvh
cemses

Det handlar om träning. Gå av gårdsplan sen lite till och lite till vänd hemåt när han går framåt utan problem så får han en glad överraskning så du kanske ska träna lite efter arbetet på banan. sen nästa gång så går du lite längre sen fortsätter du så, har funkat för mig med 3st utav mina hästar. Hoppas du förstår eller får andra bra tips, lycka till

Hej!

Har en liten fundering angående min häst... Han är 7 år och går inte att rida ut själv. Det går att få honom av stallplanen och iväg, men han blir helstressad och man får "passa" honom hela tiden, han blir jättespänd och vill bara hem... Ska man acceptera detta och låta honom vara? Rider jag ut med andra är det inga problem, inte heller har han några problem med att vara själv i stallet eller i ridhuset, eller på ridbanan. Hästen är lydig och fin annars, tävlar LA dressyr (ja, en skraj dressyrkamel :angel:) och hoppas en gång i veckan. Jag vill rida ut för att hästen ska få koppla av och ha det skönt, och slippa ridbanan, och anser att om jag måste sparka runt en helstressad häst i skogen så är det meningslöst, då rider jag hellre på banan med en glad häst?
Vad tycker ni, måste man kunna rida ut sin häst själv? Och har ni några tips på hur han ska bli mer avspänd i skogen?
Vore kul att höra era åsikter då detta diskuteras friskt i mitt stall!

Mvh
cemses

har du provat att promenera med hästen? hästen är förmodligen osäker, låt honom förstå att du är att lita på även när ni är ute i skogen, funkar det bra från backen så släng dig upp och uppmuntra supermycket när det går bra! kanske du kan gå med honom bort från stallet och sedan rida hem...? och ja, jag tycker nog att hästen ska fungera att rida ut på själv. lycka till!

Tack för era svar!
Kanske överskriften är missvisande... Jag KAN alltså rida ut själv, han är inte istadig eller så, MEN blir jättespänd... Och det förtar vitsen med att rida ut tycker jag! Speciellt om jag först ridit på banan och det gått jättebra, och sedan skrittar jag ut 10 min och kommer hem med en helspänd häst... Vitsen är ju att han ska varva ner, inte upp :(
Har aldrig haft det här problemet tidigare, med andra hästar, och det är ingen skillnad om jag är ute fem minuter eller femtio.
Har gjort precis som Maléne skriver, korta svängar, och även som Melvin skriver, gått med honom, men med samma resultat, så fort han är själv ute blir han helspänd. Jag tycker också att det ska gå att rida ut själv, men det är inge kul att känna att man tvingar runt honom varje gång... Och det har blivit många gånger på dessa år, utan framsteg, och nu är jag... less.

Mvh
cemses

Jag har nog inte något annat att komma med. Det verkar som om du egentligen vet hur du ska träna. Min erfarenhet av olika hästar är att en del lär sig snabbt, andra tar det längre tid för. Vissa hästar kan behöva mycket lång tid på sig. Jag hade tyckt att det var mkt jobbigt att inte kunna rida ut själv. Jag hade nog hur hemskt det än är tränat lite varje dag.

Har du provat att tömköra ute i skogen?

Det brukar hjälpa hästarna med självförtroendet. :)

Min dam är också en fegis ute i skogen (när hon är ensam). Det går jättebra att leda henne, men inte att rida. Ibland vågade hon inte nes gå hem! Då var jag nära att lämna henne i skogan. Men nu har jag kommit på ett knep. Jag tar med hunden, som får gå före. Då går det hur bra som helst, hon är pigg men helt avspänd:) Behövs någon före bara, spelar inte så stor roll vem. Dumma häst;)

Hej!

Tömköra i skogen går inte bra, har försökt... Slutar med att vi trasslar in oss i något träd eller buske... Och så blir han ändå mer stressad när mina signaler inte går fram.
Det där med hunden lät smart, skulle kanske funka... Synd bara att jag inte har någon hund! :)
Nej, jag ville nog mest ventilera lite, känns så hopplöst ibland. Pållen är helt underbar att rida annars, och jag är mest dressyrintresserad ändå, så det gör egentligen inte så mycket. Men jag tycker att det är löjligt att en så enkel liten detalj ska vara så komplicerad, att inte puckot :devil: fattar att det är skönt att bara strosa runt i skogen helt ensamma!

Tack för era synpunkter allesammans!

//cemses

Cardett, undrar förresten om det går lika bra att låta sambon springa före?
Han kan behöva lite motion... :angel:
Det ska vi testa, tack för tipset, hehe.

/cemses

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
587
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar