Att inte klara basics

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta städning och organisering. Och när jag själv besökt folk och sett att de har det städat och snyggt så har jag imponerats och undrat hur de lyckas. Jag känner mig rätt ensam i att inte lyckas hålla ordning, trots att min ambition är att ha det städat och snyggt.

Matlagning är ett annat sånt där område som jag misslyckats med, trots många försök genom åren. Jag kan ha hur goda intentioner som helst, men jag löser det inte. Förstår inte hur folk klarar av att laga mat alla dagar i veckan, eller klarar av veckans matlagning under helgen.

Ja, rutiner är generellt svåra för mig. När jag börjat med yoga, så har jag kommit av mig efter ett tag. Så effekten av yogan kommer aldrig för jag kommer av mig innan det händer.

Sen är jag dålig på att sköta mina tänder också. Jag har aldrig lyckats få till en bra rutin med det. Och det är ju rätt dåligt att det inte fungerar. Blir ju liksom fler jobbiga besök hos tandläkaren då.

Jag skulle vilja klara av de här sakerna. Men tyvärr saknar jag lösning för hur jag ska kunna få det att fungera. Och arbetsterapeuten som jag har träffat verkar inte heller ha några svar tyvärr.

Jag hade ju samma problem om än i mindre skala och inget system i världen skulle kunnat få mig att städa även om jag kunde ta mig i kragen och städa om det verkligen behövdes (jag skulle ha gäster). När jag fick bort det som blockerade så kan jag hålla det städat omkring mig utifrån den nivån jag önskar och jag lägger betydligt mindre energi på att städa nu än jag gjorde på att inte städa tidigare.

Jag vet inte om TS har det samma på samma vis men för mig handlade det varken om kunskap eller energi för själva städningen utan att det tog enorm energi att bara komma igång. Jag vet inte hur jag egentligen ska förklara känslan men tänk dig att det är en mur du ska riva ner för att göra något alls åt röran, och inte en gång utan varje gång, varje pryl jag skulle lägga tillrätta var den j-vla muren där. Osynlig och egentligen inte märkbar förrän jag raserat den för gott, det var först då jag insåg att den fanns.
Wall of awfull?

Wall of awfull?
Ungefär men inte riktigt. Mig veterligt så har jag inte ADHD eller annan diagnos men ja jag kanske fått någon vid en utredning. Jag tror vi alla har lite bokstavskombinationer om vi verkligen letar. Och ja det var en massa brickor jag lagt upp, men inte med misslyckade av att städa direkt - det var inte så att jag på något vis trodde att jag inte kunde städa - städningen i sig var inte något problem när jg väl pressade mig till att städa. För mig så var det snarare att ta hand om den ursprungliga känslan som låg bakom. Gå in i den, känna den tills den sjunkit bort och boosta med positiva känslor istället för murstenarna.

Att jag inte vet vad muren bestod av var att jag inte vet vilken känsla/händelse som påverkade.

Skillnaden mellan dem och mig är att jag verkligen vill klara dessa saker, men förmår inte.

Men jag vill också men jag har inte den tiden- och verkligen inte lusten att lägga min tid på städning. Schemat som finns här i tråden får mig att rysa.
Jag har fått lära mig att se bort.

Men jag vill också men jag har inte den tiden- och verkligen inte lusten att lägga min tid på städning. Schemat som finns här i tråden får mig att rysa.
Jag har fått lära mig att se bort.
Då är det tid och lust du saknar, inte förmåga.

Jo, det kvittar om jag får hur mycket tid som helst så skulle jag inte städa.

Tycker du det är sådär fantastiskt jippiehärligt att städa? om inte kanske du också saknar den där städlusten. ? ( jag tänker på Lotta Engberg som tydligen menar sig älska att städa)

Jo, det kvittar om jag får hur mycket tid som helst så skulle jag inte städa.

Tycker du det är sådär fantastiskt jippiehärligt att städa? om inte kanske du också saknar den där städlusten. ? ( jag tänker på Lotta Engberg som tydligen menar sig älska att städa)
Ok. Då är väl din röra inte ett så stort problem då. Min är ett problem.

Och det är ju inte bara städning som är ett problem för mig. Matlagning och tandborstning är andra områden.

@Wille vad upplever du är svårast?
- att komma igång och få t.ex städning gjort?
- att veta hur man städar på smartast sätt?
- att du har för mycket grejer?
- för lite ork?
- för höga krav på resultatet?

Som med det mesta tänker jag att det kanske är bäst att 1. börja med att bena i vad som är problemet och 2. fundera på vart man vill komma.
Vill du hitta sätt att nå acceptans för att städning varannan dag knappast är något för dig? Eller vill du ha konkreta metoder för hur man städar? Eller bolla kring hur du kanske får bättre ork?

@Wille vad upplever du är svårast?
- att komma igång och få t.ex städning gjort?
- att veta hur man städar på smartast sätt?
- att du har för mycket grejer?
- för lite ork?
- för höga krav på resultatet?

Som med det mesta tänker jag att det kanske är bäst att 1. börja med att bena i vad som är problemet och 2. fundera på vart man vill komma.
Vill du hitta sätt att nå acceptans för att städning varannan dag knappast är något för dig? Eller vill du ha konkreta metoder för hur man städar? Eller bolla kring hur du kanske får bättre ork?
Det är främst svårt att komma igång, men också att orka fortsätta tills det är klart. Och den mentala orken för detta verkar inte finnas. Det gäller ju även för matlagning.

Jag har nog snudd på för höga krav också, men kan med viss vilja acceptera lite stök.

Och som sagt, jag har jättesvårt att klara rutiner.

Så enkelt är det inte att det bara är antingen eller, utan samband mellan faktorerna.
Man kan ha förmåga som iofs räcker till att göra en viss sak, men inte inom en skala av tid och ansträngning som är förenligt med ens övriga liv. Då blir det helt enkelt en fråga om att prioritera hårt, utan att det är brist på lust och tid som är orsaken till att man får köra med mycket mer begränsad nivå på genomförandet än folk i allmänhet.

Jag får sådan hjälp av boendestödet. Tidigare har jag också fått hjälp av arbetsterapeut, men den jag haft nu senast har inte kunnat hjälpa mig med mer än att tipsa om att ha ett mindre köksbord (så att det inte får plats så mycket saker där, men jag belamrar det ändå). Problemet är att jag stökar till och klarar inte av att hålla efter. Behöver liksom hela tiden någon som pushar på så att det händer. Smågrejer kan jag klara av att plocka undan men att gå i mål och få det att se städat och fint ut är mer krävande. Och där kommer ju boendestödet in. Men jag skulle så gärna vilja klara av det själv också utan att det skulle kännas som ett maratonlopp. Att ha boendestöd är problematiskt eftersom det inkräktar på mitt liv. (Ställde in boendestöd idag för att inte missa viktig info i skolan.)

Det är boendestödet som föreslog att jag skulle skaffa en till bokhylla så att jag kunde få plats med mina tidningar som tidigare låg i drivor i köket. Hittade en bokhylla på Facebook som liknade den jag hade sedan tidigare. Sen köpte jag tidningsställ från IKEA.

Arbetsterapeuten jag haft nu senast har kört fast på att jag saknar energi och vet inte hur man kan kompensera för detta. Men mina problem går ju djupare än så. Har liksom alltid haft problem som jag själv försökt klara av.
Inkräktar på ditt liv? Dom är där för att du ska ha ett fungerande liv..... vilken sned syn du har på Boendestöd.

Inkräktar på ditt liv? Dom är där för att du ska ha ett fungerande liv..... vilken sned syn du har på Boendestöd.
Mitt liv innehåller studier. Och sedan kommer det bli heltidsjobb. Det är stora och viktiga bitar av mitt liv. Jag prioritera det högt och tycker inte att mitt liv utanför detta ska behöva inkräkta på det. Städning, matlagning och sånt ser jag som saker som ska skötas på fritiden. Jag vill heller inte förlora arbetsinkomst för att jag inte kan få hjälp att rodda mitt liv utanför arbetstid.

När jag börjar jobba måste jag klara mig utan boendestöd. Jobbet är prio 1.

Mitt liv innehåller studier. Och sedan kommer det bli heltidsjobb. Det är stora och viktiga bitar av mitt liv. Jag prioritera det högt och tycker inte att mitt liv utanför detta ska behöva inkräkta på det. Städning, matlagning och sånt ser jag som saker som ska skötas på fritiden. Jag vill heller inte förlora arbetsinkomst för att jag inte kan få hjälp att rodda mitt liv utanför arbetstid.

När jag börjar jobba måste jag klara mig utan boendestöd. Jobbet är prio 1.
Men nu har du ju inte ett jobb i dagsläget, så varför fokusera på boendestöd i kombo med jobb i det här läget?
Rent krasst är det väl också väldigt troligt att så länge du är sjuk lär det bli svårt att få ett heltidsjobb och lika krasst, när du väl fått ett jobb i framtiden, kommer städning, hygien, byte av sängkläder, matlagning osv vara "enklare" eller mer prioriterat då?

Jag förstår att det är svårt att ha någon annan som ska pusha och på något his motivera/hjälpa dig att få till fungerande rutiner i vardagen men genom att se dem som inkräktare så blir det nog onödigt svårt.

Men nu har du ju inte ett jobb i dagsläget, så varför fokusera på boendestöd i kombo med jobb i det här läget?
Rent krasst är det väl också väldigt troligt att så länge du är sjuk lär det bli svårt att få ett heltidsjobb och lika krasst, när du väl fått ett jobb i framtiden, kommer städning, hygien, byte av sängkläder, matlagning osv vara "enklare" eller mer prioriterat då?

Jag förstår att det är svårt att ha någon annan som ska pusha och på något his motivera/hjälpa dig att få till fungerande rutiner i vardagen men genom att se dem som inkräktare så blir det nog onödigt svårt.
Boendestöd inkräktar redan på mina studier. Jag missar en halv dag varje vecka på att ha boendestöd. Jag tycker inte det är okej. Och situationen blir ju likadan när jag ska jobba förutom att jag då inte kan ha boendestöd. Arbetsgivare är inte skyldiga att ge ledigt för detta. Skolan gör det ändå, men måste inte. Och egentligen får jag inte vara ledig för arbetsförmedlingen men har lyckats få till ett undantag.

Nej, inget kommer att fungera bättre hemma när jag fått ett jobb. Snarare tvärt om. Men vad fan ska jag göra? Jag måste jobba. Ja, livet suger.

Tolkar jag rätt om jag läser "boendestödet inkräktar på studier och jobb" som ett kanske lite olyckligt ordval?
Jag menar, jag tolkar det som att du kanske menar att du prioriterar studier och jobb högfe än att kämpa på med boendestödet. Är det rätt uppfattat?

Inte att du menar att de är inkräktare hos dig.

Tolkar jag rätt om jag läser "boendestödet inkräktar på studier och jobb" som ett kanske lite olyckligt ordval?
Jag menar, jag tolkar det som att du kanske menar att du prioriterar studier och jobb högfe än att kämpa på med boendestödet. Är det rätt uppfattat?

Inte att du menar att de är inkräktare hos dig.
Nej, jag menar inte att de personer som arbetar som boendestöd är inkräktare. Men tjänsten boendestöd inkräktar på mina möjligheter att studera eller jobba heltid.

Jag förstår verkligen inte det här ibland skriver du att du BARA ligger i soffan hela dagarna och inte orkar något annat än surfa på nätet, i andra inlägg skriver du att du pluggar och åker till en skola långt ifrån hemmet varje dag och ska börja jobba heltid?

Jag hade slängt ut allt du inte behöver om jag vore du och bara haft ett fåtal möbler och därmed fria ytor som är hur enkla som helst att städa vid behov.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 339
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 495
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama