Att inte betala

Ja, efter gymnasiet såklart. Var ju det du tog upp.
Jag är övertygad om att framgågnsrika musiker och konstnärer gör mer nytta i sin yrkesutövning än bakom en sopkvast.
Men kulturarbetare är rent allmänt ingen bristvara.
Samhället får inte mer av något som samhället behöver på samma sätt som med läkare, sjuksköterskor, civilingenjörer och lärare.
 
Nej det blir det egentligen inte. Jag körde ju mycket tidigare och det blir till slut jättedyrt, bilarna tar slut fort, däcken slits jättesnabbt, du måste höja och höja trafikförsäkringen för att täcka milen osv. Service måste göras två gånger om året egentligen istället för en gång om året och blir mycket dyrare därför.

Man måste hålla sig inom något normalförsäkringsantalmil för att det ska gälla.
Jag menade såklart inte att det gäller oavsett hur mkt man kör. Men kör man ”ganska lite” och sedan lägger på några resor in till centrum så gör ju inte det någon större skillnad för ens bilbudget.
 
Jag menade såklart inte att det gäller oavsett hur mkt man kör. Men kör man ”ganska lite” och sedan lägger på några resor in till centrum så gör ju inte det någon större skillnad för ens bilbudget.
Ja absolut, då blir det ju bara "värt". Det håller jag definitivt med om, när jag inte kör mycket så räknar jag bara bensinkostnaden när jag ska någonstans, då står ju bara bilen där för att transportera kassar från affären eller åka på semester. Lite hjulslitage är ju totalt egalt, försäkringarna kostar ändå, service ska man väl ändå göra en gång om året (ugh borde göra snart). En tur till stan är så lite bensin att jag inte ens räknar på det.

Det är därför jag tycker att bil in till stan nog räknas som "gratis" som det ser ut nu och att det spelar ingen större roll om bussen också är gratis. Det är ändå bekvämare med bilen. (om man inte parkerar speciellt länge och har en bra spot)

Det är därför jag inte tycker det är värt att ha helt gratis kollektivtrafik utan tycker man kan lägga de pengarna på cykelinfrastruktur istället.
 
Ja absolut, då blir det ju bara "värt". Det håller jag definitivt med om, när jag inte kör mycket så räknar jag bara bensinkostnaden när jag ska någonstans, då står ju bara bilen där för att transportera kassar från affären eller åka på semester. Lite hjulslitage är ju totalt egalt, försäkringarna kostar ändå, service ska man väl ändå göra en gång om året (ugh borde göra snart). En tur till stan är så lite bensin att jag inte ens räknar på det.

Det är därför jag tycker att bil in till stan nog räknas som "gratis" som det ser ut nu och att det spelar ingen större roll om bussen också är gratis. Det är ändå bekvämare med bilen. (om man inte parkerar speciellt länge och har en bra spot)
Jag skulle utan tvekan åka mer buss istället för bil om det vore billigare! Jag försöker verkligen ta bussen av miljöskäl, men ibland blir jag för bekväm. Om bussen vore jättebillig eller tom gratis skulle jag stå ut med det extra böket.
 
Haken är väl att ju mer gratisåkandet sätts i system desto sämre blir förutsättningarna för att driva kollektivtrafik öht.

Har ar all kollektivtrafik gratis sedan Oregon stangde for pandemin. Jag hoppas, och tror inte att det kommer att bli besvarligt att oppna upp och fa passagerare att betala igen, daremot har manga fler anvant bussar det senaste halvaret och de raknar med ett hogre tryck i fortsattningen ocksa. Innan pandemin betalade passagerare $2 (straxt under 20 sek) for att aka, oavsett strackan, sa dyrt ar det inte.
 
Jag skulle utan tvekan åka mer buss istället för bil om det vore billigare! Jag försöker verkligen ta bussen av miljöskäl, men ibland blir jag för bekväm. Om bussen vore jättebillig eller tom gratis skulle jag stå ut med det extra böket.
Ah, jag tar buss eller bil helt baserat på hur krångligt det är om jag ska släpa med mig man och barn och åker helst absolut inte alls om jag ska byta buss och är själv.

Om det skulle vara bussbyte och jag släpar man och barn så blir det ju bil.

Men det är nog också för att är man själv går bussavgiften nog på nära ett ut mot parkeringen. 29 kr i vardera riktningen mot säkert 50+ kr i parkering och så 15 kr bensin då.
 
Senast ändrad:
Jag skulle utan tvekan åka mer buss istället för bil om det vore billigare! Jag försöker verkligen ta bussen av miljöskäl, men ibland blir jag för bekväm. Om bussen vore jättebillig eller tom gratis skulle jag stå ut med det extra böket.
Däremot okynnesåker jag lite om jag har månadskort :D (för det ingår ett i övriga resandet i så fall)
 
Ja, för det hade ju inte varit bättre att lägga skattepengarna på hemtjänst till de som behöver det istället för subventionerad poolrengöring till överklassen 🙃
Det fungerar inte så rakt av.
Det blir inga fler skattepengar av slopade Rut och Rot.
Det blir bara svartarbete för de mest utsatta i stället.
Ett liv helt utan socialt skyddsnät.

Om höginkomsttagare skippar att jobba en timme som ger 150:- i skatt för att göra rent sin pool så blir det en förlust för statskassan gentemot de 50:- per timme som Rut ger.
Och om det är en läkare så växer dessutom vårdskulden. Med ökade kostnader för sjukskrivningar och ett ökat lidande som följd.

Man måste se hela bilden.
Visst föredrar även du en läkartid inom rimlig tid jämfört med att din läkare väljer att städa sin pool av ekonomiska orsaker?
 
Det fungerar inte så rakt av.
Det blir inga fler skattepengar av slopade Rut och Rot.
Det blir bara svartarbete för de mest utsatta i stället.
Ett liv helt utan socialt skyddsnät.

Om höginkomsttagare skippar att jobba en timme som ger 150:- i skatt för att göra rent sin pool så blir det en förlust för statskassan gentemot de 50:- per timme som Rut ger.
Och om det är en läkare så växer dessutom vårdskulden. Med ökade kostnader för sjukskrivningar och ett ökat lidande som följd.

Man måste se hela bilden.
Visst föredrar även du en läkartid inom rimlig tid jämfört med att din läkare väljer att städa sin pool av ekonomiska orsaker?
Men alltså.. Jag känner och är vän med flera som är läkare. Nog fixar de att städa och sköta hemmet på sin fritid. Ingen av dom behöver jobba mindre för att klara av att sköta hemmet.
Och om folk nu inte har tid till sitt överklassliv med stort hus och pool får de väl betala vad det kostar utan att vi andra ska behöva stå för notan. Eller skippa att ha en pool.
Har de inte råd att stå för hela kalaset själv finns små lägenheter utan pool.
 
50% av kollektivtrafikenär redan subventionerad.
De resterande 50% betalas med andra skattepengar till skolbarn och gymnasieungdomar.
De som använder kollektivtrafik för att ta sig till sin arbetsplats får dra av kostnaderna från skatten.
De som behöver sjukvård får sjukresa.
I Stockholms Länstrafik så åker funktionshindrade på sin färdtjänstbiljett.

Vilka är det som behöver mer subvention av sina resor med kollektivtrafiken?
Buset?
Lata ungdomar som egentligen behöver röra på sig?
Andra?
Först efter 11 000 kr får man dra av kollektivtrafiken på skatten.
 
Som det är nu är bussen avgiftsbelagd – i en perfekt värld hade biljetterna varit billigare eller tillochmed tjänsten kostnadsfri – så jag tycker det var helt rätt av busschauffören att vägra köra dem.
 
Men alltså.. Jag känner och är vän med flera som är läkare. Nog fixar de att städa och sköta hemmet på sin fritid. Ingen av dom behöver jobba mindre för att klara av att sköta hemmet.
Och om folk nu inte har tid till sitt överklassliv med stort hus och pool får de väl betala vad det kostar utan att vi andra ska behöva stå för notan. Eller skippa att ha en pool.
Har de inte råd att stå för hela kalaset själv finns små lägenheter utan pool.
Det blir ju en ideologisk fråga i ditt fall.
Jag föredrar att räkna på det ur ett nationalekonomiskt perspektiv.
Det är den matematiken som har gjort att vi har Rut och Rot.

Min åsikt är att vi skall ha ett ekonomiskt system som ger bäst utdelning för alla invånare. Oavsett om det ger vård, utbildning, trygga arbetsförhållanden eller annat bra.
Detta utan att snegla med avundsjuka på andra.
Du får det inte sämre för att någon annan har det jättebra.
Att ha det bra är inte en bristvara som vi behöver dela på utan något som vi kan skapa utan begränsningar.
 
.. när man använder lokaltrafiken. När jag var på väg till fysio igår så var det några killar som hoppade på bussen bak och vägrade betala trots att busschauffören sa till dem. Han upprepade att de måste betala och en av dem svarade aldrig. Så han stängde av motorn och så satt han bara där i tystnad tills killarna surt gick av. Trots att det blev försening, så kände jag att det var så rätt. Inte gå i polemik eller säga något mer. Bara stänga av motorn. Alltför många chaufförer verkar tröttna på bråkande passagerare som alltid bara ska ett stop och låter dem gå på utan en biljett.

Det löjligaste var att det var ett stopp innan ändstationen och eftersom de alla verkade unga och friska så skulle de antagligen kunnat gå dit snabbare än att tjafsa sig på bussen.

Att planka tror jag har blivit vanligare sedan covid och folk vant sig vid att resa gratis och nu saknar betalningsvilja. I Stockholm får det konsekvenser eftersom biljettintäkter står för ung hälften av SL kostnader vilket behövs för att slutföra och fortsätta infrastrukturprojekt.

Gjorde chauffören rätt som försenade bussen, positiv eller negativ om ni själv sitter i den på väg någonstans och blir försenade?
Jag tycker att chauffören gjorde rätt som satt stilla utan att köra. Det är surt om man missar det man ska, men samtidigt kan det ge resultat i att fler betalar för sig och har biljetterna i sin ordning.

Även här har jag sett folk sätta det i system, rätt trist, jag betalar själv alltid mina resor, ser det som en självklarhet!
 
Och om folk nu inte har tid till sitt överklassliv med stort hus och pool får de väl betala vad det kostar utan att vi andra ska behöva stå för notan.
Rent ekonomiskt så står du inte för någon nota.
Det är ett nollsummespel eller går t.o.m. litet plus.

Du vekar mest störa dig på att andra inte städar åt sig själva. Men helt ärligt, hur kan du lida av det?
 
Jag tycker det är absurt hur kollektivtrafiken ska vara så dyr, svårt att få folk att välja den framför bilen då. När jag åker regelbundet har jag månadskort, nu åker jag sällan och betalar inte.
Tycker det ska vara skattefianserat helt.
Jag vet inte vad det kostar i resten av Sverige, men ett månadskort för hela Skåne kostade för något år sedan 1250. Billigare än så kör du inte. jag tycker inte att kollektivtrafik överlag är dyrt, möjligtvis barnbiljetterna, borde vara billigare och fler valmöjligheter, för det blev dyrt när mina barn var små och vi skulle någonstans och jag var fattig.
 

Liknande trådar

Körning Idag var vi ut på en körtur jag o gammelman.. Började med att snön rasade av taket när jag precis tagit in o skulle sela på, redan då...
Svar
5
· Visningar
1 149
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp