Att inge respekt med våld

Sv: Att inge respekt med våld

HoppFantasten skrev:
MEN man ska inte vara för snäll. Jag vill vara hästens vän, men jag måste ändå sätta gränser. Annars kan det bli farligt.

För mig är våld "onödiga slag".
Om min häst sparkar efter mig, utan skäl, har jag då rätt att klappa till honom som en tillrättavisning?
Ja. EN GÅNG.

Om min häst gör fel, för att han inte kan göra rätt, har jag då rätt att upprepade gånger slå till honom ordentligt för att han inte ska göra om det?
Nej.

Det låter antagligen väldigt snurrigt det här men det är svårt att få ner tankar i vettiga meningar. :crazy:

Nej, det är inte alls snurrigt. Kunde inte sagt det bättre själv :bow: !

Jag använder spö när jag rider. Jag använder även spö i viss hantering, tex lastning eller ledning av vissa hästar. Oftast behöver det bara användas en gång, så vet hästen vad som gäller sedan.

När jag lärde mej att rida, fick jag lära mej att spöet var en förlängning av skänkeln, och det håller jag hårt på. Mestadels använder jag det för att fa mer reaktion på någon utav mina andra hjälper.

Som någon annan sa, så tycker jag att att ett pet med ett spö är likadant som att klämma om hästen lite extra.

Och visst kan jag använda ett spö som bestraffning...men jag brukar säga att hade jag kunnat sätta hästarna vid köksbordet och förklarat för dem varför de inte skulle göra si eller så, då hade jag gjort det. Hästar pratar ett helt annat språk än vad vi människor gör, och det är upp till oss att lära oss hur hästen fungerar, samtidigt som vi måste lära dem hur vi fungerar.

Jag ser hellre att vid tex en vägring, att ryttaren slår till med spöet, än rycker hästen i munnen, då jag tycker att det är en riktigt elak och förstörande handling. :mad:

Fast vad är egentligen ditt dilemma?

Att du inte förstår de som försöker inge respekt i sina hästar genom våld?

Själv undviker jag att ta i emot mina hästar. Jag ber om saker och vill att mina hästar ska vilja göra det jag ber dem om. Därför måste jag göra det jag ber dem om roligt. Att använda spöt för att korigera, som en hjälp ser jag inget fel på, den är väldigt användbar.

HoppFantasten skrev:
Att vinna respekt med hjälp av våld medför också rädsla.
Att vinna respekt med hjälp av kärlek och samarbete medför också förtroende och tillit.

Det är väl det tydligaste jag kan få ner i ord hur jag känner. MEN man ska inte vara för snäll. Jag vill vara hästens vän, men jag måste ändå sätta gränser. Annars kan det bli farligt.

För mig är våld "onödiga slag".
Om min häst sparkar efter mig, utan skäl, har jag då rätt att klappa till honom som en tillrättavisning?
Ja. EN GÅNG.

Om min häst gör fel, för att han inte kan göra rätt, har jag då rätt att upprepade gånger slå till honom ordentligt för att han inte ska göra om det?
Nej.

Det låter antagligen väldigt snurrigt det här men det är svårt att få ner tankar i vettiga meningar. :crazy:

Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Fruktansvärt svår debatt. Rider själv inte med spö och tycker att problemet är att det är väldigt svårt att avgöra om en häst dummar sig eller verkligen är rädd. Jag tror att man bör lita på sin magkänsla när det gäller bestraffningar (korrigeringar). Om hästen verkligen är rädd för något hjälper det ju knappast att slå på den. Ingen blir ju mindre rädd av att få stryk. Så man bör nog vara verkligt säker på att man gör rätt när man bestraffar (korrigerar). Min häst är gammal och många tycker att han är trög men han är inte det när jag rider honom. Jag tror att det beror på att vi har ett gott samförstånd och han tycker att det vi gör är roligt. Han får mycket beröm och känner sig riktigt duktig. Rycker i tyglarna gör jag aldrig och sporrar skulle jag heller aldrig vilja använda. Det här ¨är bara min personliga uppfattning. Jag tycker att var och en som inte vill rida med spö och sporrar ska få ha sin uppfattning.

Jag rider numera inte så mycket med spö pga. att jag inte be´höver det men ibland är det mycket bra att ha om hästen tex. vägrar att gå över en bro..Jag menar inte att man ska slå men många hästar går fram av bara duttar av spöt..
Det är dessuton skönt att ha ett spö om hästen testar en...

jag håller med dig helt och så. Dels för att min mamma inte tillåter mig stt bråksa med hästarna och slå dom. Sen vill jag inte göra det. vist ett spö som en förstärkning av skänkeln tycker jag är ok. Men inte att slå.
Jag brukar ha ett dressyr spö som jag bara behöver hålla i och i värsta fall peta lite på hästens rumpa med.Jag slår ALDRIG petar bara för att jag inte har så starka skänklar.

bettysmatte skrev:
Skulle aldrig rida ut utan spö. Oftast använder jag inte spöet på hela ridturen, men jag tycker om att veta att det finns där om jag skulle behöva förstärka något. T. ex. om jag har bestämt att vi ska (jo, i min ridning finns det ska och måste :smirk: ) åt ett visst håll och hästen bestämmer sig för att dra åt det andra hållet. Då kan ett spö vara bra att ha till hands som en liten extra påminnelse om vem det är som är ledare. Ett annat exempel var när jag bara hade haft min häst i några veckor. Hon testade mig lite grann. Bl. a. hade hon för sig att vi absolut inte skulle göra halt och stå stilla. Det gick så långt att hon började småstegra sig i protest mot att jag försökte bestämma över henne. Hon provade två gånger, båda gångerna röt jag ordentligt SAMT använde spöet. Efter den här episoden verkar hon har accepterat mig som ledare. OBS att hon varken är kuvad eller på något vis strykrädd!! Jag vidhåller att det är viktigt att man sätter hårt mot hårt, om det behövs, i ett så tidigt stadium som möjligt. Hästar är stora och starka djur, och vill man kunna hantera och rida dem på ett säkert sätt MÅSTE hästen acceptera ryttaren som ledare. För en häst är det dessutom en trygghet att ha en bestämd, men rättvis och vänlig, ledare.

jag tycker inte själv att man ska vara en ledare. Bara en väg visare för hästen. Jag försöker att få bra kontakt med hästen. Då behöver man inte sätta " hårt mot hårt". Jag tycker att man ska få en så bra som kontakt att man inte behöver slå eller tillrätta visa hästen på nåt sätt emd spöt. För spöet är bara en stärkande hjälp(något att ta hjälp till om man tex har klena ben muskler.

Liknande trådar

C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
2 060
Senast: cafu
·
Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 748
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama