Att importera ifrån Holland

Barock-Pinto

Trådstartare
Jag har hittat ett mycket fint avelssto i Holland som jag skulle vilja köpa. Men jag har aldrig importerat häst tidigare och har inte riktigt koll på hur man går till väga. Därför undrar jag om det finns någon som vet hur mycket transporten till Sverige skulle kunna kosta ungifär. Helst så skulle jag vilja ha upp den till Göteborg. Hur ofta går det transporter mellan Holland och Sverige? Stoet är dräktigt ( till att föla nästa år självklart ), och inte mer än 82 cm hög.

Sv: Att importera ifrån Holland

Ring transportfirmor och fråga. De och säljaren sköter oftast alla papper. Glöm inte försäkringen, transportören har försäkring som gäller under transporten men bara så länge hästen står på bilen, vid omlastning eller så gäller den vanligtvis inte. Min erfarehet är dock att det är svårt att få en användbarhetsförsäkring på en häst som man köper utomlands (i svenska bolag) så jag har tecknat en försäkring i utlandets bolag med tillägg att den ska gälla hela vägen. Hästen behöver ha pass och ett hälsointyg utfärdat av officiell veterinär senast 48 timmar innan lastning. En färdplan behövs också men den tar ju transportören också hand om. Ska jag gissa priset så säger jag mellan 5-10 000 men det beror ju förstås på om transportören ändå åker och har lediga platser osv. Det varierar nog en del. Är du näringsidkare kan du ge ägaren (om denne också är näringsidkare) ditt momsreg nr så behöver du inte betala momsen på hästen. Mer info kan du få hos jordbruksverket och skatteverket. Lycka till!

Sv: Att importera ifrån Holland

Kolla med Eklunda stuteri dom samarbeter med uppfödare från tyskland och holland om jag inte minns fel. Du kaske kan få din häst transporterad med dom till sverige. www.eklunda.com
Kan ju va värt att kolla om inte annat kan dom nog svara på dina frågor om vad som gäller:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästvård Hejsan! Jag har en fantastisk femårig hopphäst som jag importerade från holland för ungefär 2 veckor sedan, klinikbesiktad av två...
Svar
11
· Visningar
5 190
Senast: DGjumping
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 431
Senast: Cornelia
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka