Sv: Att importera ifrån Holland
Ring transportfirmor och fråga. De och säljaren sköter oftast alla papper. Glöm inte försäkringen, transportören har försäkring som gäller under transporten men bara så länge hästen står på bilen, vid omlastning eller så gäller den vanligtvis inte. Min erfarehet är dock att det är svårt att få en användbarhetsförsäkring på en häst som man köper utomlands (i svenska bolag) så jag har tecknat en försäkring i utlandets bolag med tillägg att den ska gälla hela vägen. Hästen behöver ha pass och ett hälsointyg utfärdat av officiell veterinär senast 48 timmar innan lastning. En färdplan behövs också men den tar ju transportören också hand om. Ska jag gissa priset så säger jag mellan 5-10 000 men det beror ju förstås på om transportören ändå åker och har lediga platser osv. Det varierar nog en del. Är du näringsidkare kan du ge ägaren (om denne också är näringsidkare) ditt momsreg nr så behöver du inte betala momsen på hästen. Mer info kan du få hos jordbruksverket och skatteverket. Lycka till!