Att hoppa studs över cavalettibommar!

T

twinstar

Hur får man hästen att fatta att den ska trava över 20 centimeters cavalettibommar och inte galoppera i 180 och studshoppa allihopa?

I går skulle jag bom-träna hästen som vägrar lyfta fötterna över vanliga bommar på marken. La upp lite bommar i olika höjd på hinkar och lådor som fanns till buds, den högsta sådär 25 centimeter och travade på!

Första gången stannade han, klev över och rev alltihopa.
Andra gången travade han, rev hälften och klarade hälften.
Tredje gången travade han klockrent över allihopa och fick så mycket beröm och blev så upplivad att sen var det lögn i helvete att få honom att trava mer.

Rivstart, galopp och så studshopp över alltihopa. Att jag satt kvar var ett under. Har inte hoppat studs sen jag gick på mellanstadiet. Efter det la jag ner bomträningen! Måste ju tänka på kusens stackars framben!

Oh, det vill jag också veta! Pållan brukar ladda som bara den, fatta skengalopp och klippa alla tre travbommar i ett språng. Kanske kanske kan hon trava över den första för att hoppa ut över de sista två. Hoppa studs mellan varje är jag dock förskonad från - än så länge.

haha. han vill va hopphäst!

de va en ganska kul syn att se stallets nästan största häst boinka i världens kortaste galopp över travbommar fram till ett hinder :D :bump:

Jag skulle börja med att trava över en bom, skuttar hästen iväg då är det lättare att få stopp på den plus mindre risk att man slår ihjäl sig.
Sedan när hästen förstår att den ska trava över en bom skulle jag lägga till fler.
Du kan ju även prova att skritta över bomserier till att börja med, trav inbjuder ju mer till hoppning.

Hej,

jag skulle först lägga ut en bomserie på marken och trava igenom. Sen skulle jag lägga upp en bom i taget och inte öka på om han börjar galoppera utan i såfall lägga ner igen. Detta kräver dock en medhjälpare annars blir det bara av och på och inget flyt alls.

Gå över dem i skritt tills han är så uttråkad att han knappt ids lyfta föttterna, DÅ brukar de kunna låta bli att hoppa gigantiskt när man övergå til trav

Det var ju så det började! :)
Han ÄR redan så uttråkad att han knappt ids lyfta fötterna över bommarna. Det var därför jag la upp dem så han skulle börja fatta att det hände saker när han inte lyfte på benen! :)

Tipset om medhjälpare och att börja med en bom i taget var en bra idé. Ska se om jag kan få nån hjälp här framöver!

Rid i trav först över en bom som bara ligger på marken så att hästen knapt märker det. Vissa hästar tar ibland ett sprä´ång över den bommen också, men ofta så går det! Sen så kan man öva antalet bbommar eftershand som det går bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka