Att hoppa mellan poäng

S

__Stilett__

gällande tävling, ligger ni "jämt" när det gäller era poäng/procent på era starter? dvs att det skiljer bara lite grann mellan olika starter? Nu menar jag då på ritter som känns likvärdiga.

Sv: Att hoppa mellan poäng

Det beror ju på hur lågt/högt domarna ligger. Man kan ju ha ridit på 70% och sedan en likvärdig ritt på 63% men ändå ligga på samma placering.

Med den ena hästen har jag legat oförskämt jämnt i procent och i stort sätt alla domare har bedömt oss likvärdigt. Har legat jämt i resultatlistorna också, lite beroende på konkurenssen.

Med den andra hästen så hoppar poäng och resultat upp och ner. Hon har bara gjort ett par starter men ryttarna har tyckt väldigt olika om henne.

Med den ena hästen har jag legat oförskämt jämnt i procent och i stort sätt alla domare har bedömt oss likvärdigt. Har legat jämt i resultatlistorna också, lite beroende på konkurenssen.

Med den andra hästen så hoppar poäng och resultat upp och ner. Hon har bara gjort ett par starter men ryttarna har tyckt väldigt olika om henne.

Ryttarna? Jaha vad intressant tänk jag har alltid trott att den där som sitter vid C är en DOMARE :devil:

Numera ligger vi ganska jämnt - runt 65% i de högre LA-klasserna. Upplever att vi blivit rätt dömda för det mesta, aldrig något "nerdömd ponny syndrom" ;)
För nåt år sedan pendlade det däremot mellan 50-70% från klass till klass och från domare till domare... :grin: Vissa uppskattade hennes grundkvalitéer mer, andra drog ner pga att hon ofta var spänd.
Men numera har hon taggat ner lite, blivit stadigare och mer lättdömd.

Senast ändrad:

Nu tävlar ju jag extremt sällan men vi brukar bli jämnt bedömda då vi vågar oss ut. Typ 55-58% :crazy:

Ryttarna? Jaha vad intressant tänk jag har alltid trott att den där som sitter vid C är en DOMARE :devil:

Aha - du menar den där med den vita käppen :idea: :angel:

kl

Jag får ganska olika poäng för likvärdiga ritter. Eller samma poäng på totalt olika ritter...
En del domare vill uppenbarligen se fantastisk ökad trav och skritt för att dela ut poäng öht (även på andra bedömningsgrupper såsom ryggningar, skrittpiruetter och ökad galopp :smirk: ) och då har jag under (typ 57) eller precis 60 i MsvB.
En del domare verkar uppskatta en lydig och avspänd häst - och lyckas vi med just avspändheten kan vi lätt ha 64 på samma ritt som i föregående exempel.
På en av de senaste tävlingarna hade jag nästan 65 av en domare och 57 av en :crazy: (den tredje på knappt 62 btw)
man undrade ju om de sett samma ritt :confused:

Senast ändrad:

Jag rider LA-MB- klasser och brukar lyckas få höga poäng (i min värld; ca 64-67%) när jag tyckt ritten kändes sådär eller dålig och lägre (57-60%) när jag själv tyckt det känns bra... Har väl ingen koll o borde byta jobb (är ridinstruktör) ;)... Bästa exemplet på detta var i LA:6 i vårvintras; två tävlingar, samma domare... Första gången: Kanonnöjd efter ritten. 58 proc. Hamnade i mitten. Andra gången: Spänd och tittig, tyckte jag. 64 proc. plac...

Självklart är det inte alltid såhär - ganska ofta känner jag mig överens med domaren oxå, och som tur är händer det ju lika ofta att jag tycker jag får bättre betalt än väntat, som att jag får sämre...

Angående olika poäng i allmänhet. När DM gick här i höstas var det flera ekipage där både procent och inbördes plac skiljde MASSOR mellan domarna, tyvärr. Någon hade ett ekipage som vinnare, en annan hade samma ekipage på 14 plats. Ett annat ekipage hade 59 proc av en domare, 64 av en annan och 72 av den tredje... sådant får en ju att fundera på om man borde syssla med hoppning i stället, tyvärr. Problemet med hoppning är ju bara att det står så himla många höga HINDER i vägen ;)...

Nu har jag bara varit ute tre gånger, men jag tycker att alla domarna har varit mycket rättvisa och vi har fått de poäng vi förtjänar. Första tävlingen tyckte jag att det var halt så jag vågade inte rida på, fick då ca 55%. Nästa tävling var hon hemsk och gick bara mot och var inte särskilt ridbar, fick 44% med ett antal 3or... En vecka senare fick jag tillbaka känslan och red på ca 57%! Så det går år rätt håll i alla fall!

KL
Tycker nog att vi har fått de procent som vi har förtjänat nu under våren. Vi har iofs inte tävlat så jättemycket, bara sex starter.

Ja tidigare tyckte jag att jag oftast fick jämna och rätt höga poäng, ofta 5-7% högre än väntat. Nu senast jag var ute fick jag 55% i LA3, helt sågad av domaren, och 59% och precis utanför placering i debuten i LA6 med helt ok omdömen från samma domare:confused:. Och hästen gick bara aningens bättre i andra men jag hade en stor miss i en galoppfattning...

Men överlag har jag nog samma problem som Dressyrbecca och PF, har en häst som visar mkt spänst på tävlingsbanan men ibland blir spänd. Vissa domare förbiser det och jag får ändå höga poäng...

vi har fått väldigt ojämt resultat i år, för likvärdiga ritter (enligt mig)
för två veckor sen fick vi 57,32% för en ritt som gick hyfsat, inga missar men inte heller det där lilla extra.
i söndags fick vi 68,93% för en ritt som jag och bara tyckte kändes hyfsad, dock en miss i galoppen då hon snubblade till och kom i obalans.. jag var tvungen att titta flera gånger på resultatlistan för att tro att det var sant.
Det var samma program båda gångerna.
Men min häst är bara 6år än så länge så det är väl kanske en anledning till det ojämna resultatet.

Vi har legat mest kring 59-65% på våra få starter i år, men det beror helt på dommaren. De flesta här uppe ger poäng på att hästen går bakom hand och viftar på benen, resten spelar ingen roll. då har vi 6or hela programmet hur bra/dåligt det är går. skittråkigt. Går hästen bakom hand SKA det var minst 1p avdrag/moment! Sen iaf kom det en dommare nerifrån som aldrig sett oss förut, 68% i a4, vilken shock! Hon tyckte vi var prydliga och avspända, ponnyn var lydig och jag red fina vägar. Det är så man ska döma tycker jag!

Lite ot, men jo, vi får samma poäng för alla ritter.

Jag brukar få ungefär samma resultat på likvärdiga ritter :)
De flesta domare jag ridit för i vår dömer ganska, skönt iofs, för tkr att alla jag ridit för på senaste tiden dömer bra och rättvist!

Vi är faktiskt väldigt jämna.
(Visst är vissa domare hårdare än andra men protokollet igenom brukar innehålla jämna siffror. )

Att vi förra året red LAklasser på mellan 62 och 66 % tycker jag är hyfsat jämnt. Likaväl att vi red lc-lbklasser på 68-72% också. Dagsformen är ju också inräknad, men överlag ligger vi jämnt på olika starter.

Av nån anledning tycker jag att vi, nästan jämt, har blivit rättvist bedömda också. Hästen är stadig och lydig och rätt 'jämntjock' och då blir poängen jämna även i olika klasser och för olika domare. Vi är liksom inte värda varken mer eller mindre än vad vi får.

Dock har det iår blivit ostadigare poängmässigt,även om det inte dalar så mycket man kanske tror, men missarna(missförstånden) är det som drar ner, allt övrigt är fortfarande jämnt. Men det beror på att vi gått vidare i träningen och hästen är mer känslig, och mer ambitiös än innan och jag inte är så tydlig som man kanske kan önska:p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Dressyr Ja vad säger ni? Jag tävlade ganska aktivt på upp till Msv B- nivå för 12-15 år sedan och har sedan 2011 bara gjort någon enstaka...
Svar
3
· Visningar
1 260
Senast: Amanda_F
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 394
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI