Att hoppa med sexåring + fråga !

K

Katleen

Jag undrar hur högt nu tycker att man ska hoppa med en sexåring. (D-ponny) Jag har haft min ponny i tre månader (fick henne i slutet av juni) och i början hoppade jag bara jätte lågt då hon inte var igång när jag fick henne. Men nu hoppar i högre och när jag var borta och tränade så hoppade jag en bana på 1.20, i slutet sa jag att jag skulle tävla me henne för första gången. "Jaha, LB-LA eller?" får jag som svar. När jag sedan talade om att jag skulle tävla LD-LC trodde dom att jag skämtade. "Du har ju hoppat bana på 1.20 nu och så ska du tävla 80-90? du skämtar" jag försökte förklara att det faktiskt var första gången med nääee... :P vad tycker du?
Sen har jag en annan fråga, ifall jag har hoppat en felfri LD och en LC i avd. B, får jag då hoppa en LD i avd A? Och om jag senare hoppar LC-LB i avd. B felfritt får jag då hoppa LC i avd. A? Har nämligen hört detta. Att man alltså får hoppa i avd. A ifall man har ridit två felfria klasser i samma höjd i avd. B?
tacksam för svar :)

Sv: Att hoppa med sexåring + fråga !

tycker det är bra att du startar så lågt första gången. Du vet ju inte hur ponnyn beter sig på tävling och den ska ju få en bra erfarenhet första gången och känna att det är lätt och roligt.

Med en 6-åring får du välja om du vill rida avd A eller avd B. Du behlver alltså inte kvala utan kan rida avd A direkt om du vill:)

Okej, ja det var så jag också tyckte :)
Jaha okej :D Men vad bra, tack ! :rofl:

Hejsan gumman, tack gör helgen jag hade jätte kul;)

aha då måste dom ha ändrat reglerna eller nåt för när jag tävlade var det så iaf, men då e de ju lugnt då e de ju bara o tävla avd A när ni känner er mogna för det:)

Heej :D Tack själv :) Jag såg i TR och du hade rätt :D

Läste nyss i TR, mom. 373:
6-årig ponny får ridas i avdelning A efter två felfria ritter i avdelning B i samma klass eller högre klass med aktuell ryttare.
Så då fick jag ett svar ifrån min själv.. :) hihi

Börja lågt! Jag antar att det är en ganska modig och ärlig ponny du har om du hoppar 120 banor efter tre månader och den är så pass ung. Och sådana ponnyer ska man vara rädd om, spara på och inte pressa för hårt!

Helt rätt att hoppa lägsta klasserna. Har precis köpt en sexåring själv, fast storhäst, också sådär ärlig och modig på hinder, man skulle kunna ställa fram vad som helst och han skulle försöka ändå. I år tänker jag göra några få tävlingar på 90 - 100, kanske att jag ger mig på någon 110 om allt går bra.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 968
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 888
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30