Att hitta en bra loksele, vart letar man?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag har tänkt att jag ska införskaffa en loksele för hästens skull, jag själv tycker det är en ful och klumpig sele.

Jag har kollar runt lite på selarna och ser att dom varrierar mycket i pris. Men vad är det egentligen som skilljer dom åt?, titta bara på exemplet på driveout.
Jag vill inte köpa något begagnat från 1800-talet då jag vill veta att lädret och allt annat är schyst på den.

Jag ska ha selen till att dra tungt, inte någon vagn utan släpa saker, tex däck träd osv.

Ligger en loksele bra på nästan vilken typ av häst som helst eller kan man ha oturen att det inte är rätt för min häst?

Hur mäter jag ut vilken strl som passar till Fabian?

Sv: Att hitta en bra loksele, vart letar man?

en loksele ligger bra på de flesta hästar om den är rätt tillpassad.
skall man dra tungt dvs arbeta hästen med skogs/jordbruksredskap är lokselen ett måste.

Mina krav på en bra loksele är så klart friskt och bra läder,bågdäckel ett måste för arbete,ställbara dragläder och 2-4 "öglor" för inställning med övre lokremmenär en fördel,det skall oxå finnas både bukgjord och däckelgjord.

en baksele är ett krav för mej ofta säljs selar utan baksele men det går att köpa till ,köp då en för brukskörning kostar ca 2500-3500:-.

Armeselarna har många inställningsmöjligheter även de äldre tranemoselarna .
sen har du ju tärnsjöselen och svenljunga, även floby överskottslager har bra kopior på armeselarna.
skall man köpa en ny får man nog räkna med ca 11-20 000:-
det är inget fel att köpa begagnat bara det är en sele som är kontinuerligt använd och och välskött,är någon rem i sämre skick kan man alltid lämna in hos en selmakare och få det fixat. Bara det inte är en sele som legat på vinden i 20 år såna säljs det en del av.

När det kommer till storlek så måste du mäta ut längden på hästens lokstad dvs anläggningsytan där bossorna skall ligga an ,
och längden för draglädrets längd,sen får du ta ett mått för själva lokan.
sen får man ta ett mått för var draglädret skall vara ,mitten av draglädret skall vara en tredjedel upp på måttet för bossans anläggningsyta.

när man väl fått hem selen så får man passa till den så att du får ett lagom och jämt tryck mellan bossa och hals ,skall ligga an mot halsen hela bossans längd.
väldigt viktigt är att du sedan får till rätt draglinje när hästen är i drag detta kan variera beroende vad du har för redskap bakom,justera detta med upphållsremmen.

kanske låter rörigt och krångligt men det är inte så svårt.behöver du hjälp kan du skicka ett pm jag kan visa dej om du vill,jag kör ju en del med mina,vi bor ju nära varann om du fortfarande håller till i v-h trakten för det gör jag oxå.

lycka till /Kattis

Ja att få hjälp med inpassning låter super:laugh: Vi är kvar i VH(kalvsvik).

Men en liten fråga: vad gör den där bågdäckeln som inte finns på selarna på ex driveout?
Är det jätte dåligt att köra med en sådan sele som finns där(utan bågdäckel)?

Nej inte jättedåligt så länge du inte drar väldigt tungt och ofta.

Bågdäckeln gör att däckelputorna ligger bättre och inte stör hästen i ryggen vid arbete då hästen får ta i,det ger också en mer hållbar sele om man belastar tungt(dvs flera hundra kilo upp till ca ett ton)

Har man inte lyckats få till en bra draglinje vid tungt arbete och får en något bruten linje uppåt så läggs en del av vikten i däckelputorna och belastar då ryggen i onödan.
Har man en sele utan båge så blir belastningsytan större och kan i värsta fall ligga an mot ryggrad och manke.

Jag kör bla slåtterbalk efter hästarna i bland och den är nog bland det tyngsta
redskap man har bakom hästen och då ser man tydligt att de arbetar en del med ryggen när man slår gräset.

Jag skickar dej ett pm

mvh kattis

Ser här att du har bra hjälp på närmare håll än mig ;) men mitt erbjudande från din "släp-tråd" står kvar, kom gärna o hälsa på! Och tar du med Fabian kan du få prova mina selar, jag har tre olika modeller, varav en är en sån "antik" finsele som du inte vill ha.;)

Kattis har ju gett ett väldigt bra svar om hur selen ska vara anpassad.

Lotta

Hur du tar mått för tillpassningen finns bra visat på Tärnsjös hemsida, kolla hästprodukter och arbetsselar så längst ner har du måttschema!
Är draglädrena för korta, om du får tag på sele, så brukar det gå sätta dit bara den extra ställbara delen så slipper man byta hela draglädret.

Liknande trådar

Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka