Att hantera hästar

Cornelia

Trådstartare
Jag blir förvånad och upprörd när jag är ute på tävlingar och hästevenemang och ser hur vanligt det är med hästar som fullständigt bufflar omkring med sina ägare/ryttare/skötare!
Stora halvblod som tävlas av unga tjejer som visserligen rider dem med fart och fläkt men som inte kan hantera dem på marken.
Hästar som bråkar och vägrar stå stilla och helt enkelt föser omkring människan som hänger där i tränset eller grimskaftet...

Har sett flera gånger att man måste vara minst tre personer för att kunna sadla en häst som skulle tävlas senare. Hästen gnäggar, försöker springa iväg, knuffar undan besvärliga människor som står ivägen osv osv... Och nu pratar jag inte om unga hästar som inte är vana vid att vara ute bland folk och hästar utan äldre tävlingshästar!

Förstår inte: Vad lär ridskolorna ut egentligen?? Nog tycker man att detta med säker hästhantering borde vara ett grundläggande inslag i all hästutbildning, men så verkar det inte vara.

Varför är nivån på hästhanteringen så låg? Beror det på att ridsport är en populär sport som mindre seriösa hästmänniskor kan tjäna pengar på eller är det så att ridkskolorna har för mycket elever och för lite tid? För det kan väl inte vara så att många ridskolor och ridlärare inte själva vet hur man hanterar hästar på en grundläggande och säkert sätt??

Blir också både förvånad och chockad över alla gånger man läser här om unga tjejer/killar som har hand om hästar som de inte klarar av, helt enkelt för att de har för lite erfarenhet och kunskap och ingen tillförlitlig mentor i närheten. Konstigt att det inte händer mer olyckor än vad det faktiskt gör! Hästen är verkligen ett beundransvärt djur...

Sv: Att hantera hästar

Tävlingsryttare och ridskolor går dessvärre väldigt sällan hand i hand. Ridskolorna kan ofta lära ut väldigt mycket bra hästhållning, men tävlingsryttarna är inte där och lär sig.

Så är min uppfattning i alla fall.

En vild gissning är att många börjar med att rida på ridskola och sen efter några år skaffar dom egen häst utan att egentligen veta hur man hanterar eller sköter om en häst. Har sett det många gånger och även, efter att ha läst en del trådar här på Buke, förstått att så är ofta fallet.
Jag tror att många tror att bara för att man kan rida så kan man äga häst - en hel del människor inser inte hur mycket tid som krävs för att ta hand om en häst. Som dessutom tävlas var varannan helg...

En arbetsgivare till mig frågade alltid potentiella arbetstagare om dom kunde rida - svaret han oftast fick var "ja, jag har ridit i x år". Då svarade alltid min arb.givare "jaha, bara för att du ridit i x är så betyder det inte att du kan rida". Så sant egentligen och visserligen så beror det ju på vad man menar med att kunna rida...

En vild gissning är att många börjar med att rida på ridskola och sen efter några år skaffar dom egen häst utan att egentligen veta hur man hanterar eller sköter om en häst. Har sett det många gånger och även, efter att ha läst en del trådar här på Buke, förstått att så är ofta fallet.
Jag tror att många tror att bara för att man kan rida så kan man äga häst QUOTE]

Hur ska man annars börja rida, de flesta börjar väl på ridskola eller tar lektioner för att lära sig rida eller????? OCH varför skulle man inte kunna skaffa häst efter att ha ridit på ridskola efter flera år... bara för att man rider på ridskola betyder det inte att man skulle kunna mindre än vaddå... snacka om förutfattade meningar!!! Din sista mening förstår jag inte alls... vad vet du om vad andra kan???:mad:

Tycker snarare det är tvärtom! Tävlingshästar hanteras väldigt mycket och är som små lamm oftast att hantera! Däremot om man träffar hästar som bor i "skogen" som bara knallar ut o in i hagen varje dag, rids ibland är väldigt ouppfostrade. Det är min erfarenhet!

ja, jag är precis lika fundersam och ibland chockad. det verkar som om allt bara går ut på ridningen. hanteringen från marken, dvs allt utom ridningen, av hästen är ju det viktiga. många tror nog att kan man rida, har ridit på ridskola x antal år, så kan man hästar. det kan vara så men oftast inte. jag skulle ha svårt att rida en häst som jag inte först lär känna och hanterar från marken. jag blir så ledsen när jag ser unga tjejer som härjar och rycker i sina helt oförstående ponnier som egentligen gör det dom är vana vid, markerar ledarskap...eftersom ingen människa gör det.

Jag är faktsiskt en som hanterar hästar bättre än jag rider, älskar att träna den lilla NH jag kan och öva mycket arbete från marken.

När jag rider så rider jag alltid ordenligt, självklart har jag passande utrustning, värmer noga upp och av, har en väldigt bra grundsitts och balads men är istället hopprädd då det är över ca 70 cm, och är inte så insatt i hög dressyr och övriga tävlingar.

Vet inte riktigt varför jag skrev det, men innan jag skaffade egen häst red jag många år på ridskola, sen många år olika privata hästar osv. Men det finns som tur är tvärtemot sådanna som TS beskriver :)

jag tycker iförsej det är ganska stor skillnad på om man är hemma och hästen bufflar runt med en eller om man är på tävling. Många hästar blir hemskt stissiga och oroliga på tävlingsplatsen och kan därför bli lite mer svårhanterliga, det behöver inte bara bero på brist på kunskap hos ryttaren/skötaren. Hästar är trots allt djur och inga maskiner. Tycker inte det är något konstigt att hästar gnäggar och är allmänt oroliga på en tävlingsplats.

Tävlingsryttare och ridskolor går dessvärre väldigt sällan hand i hand. Ridskolorna kan ofta lära ut väldigt mycket bra hästhållning, men tävlingsryttarna är inte där och lär sig.

Så är min uppfattning i alla fall.

Bra sagt!!Jag håller helt med dig...:smirk:

En häst som är väl hanterad hemma, som acepterar människan som ledare gör inte så även om den är lite stressad eller upprörd.

Kan ta som exempel min 1,5 åriga kallblods hingst. Vi var för första gången iväg för några helger sen på en utställning. Han är jätte snäll att hantera. Han vet vem som bestämmer. Visst blev han lite stressad och uppspelt när vi kom fram, men aldrig att han skulle försöka gå över mig eller på annat sätt ifråga sätta min ledarskap för den sitter, man måste bara se till att vara ledare!

MVH Russin8

min häst lyder mig men för den sakens skull så har jag förståelse om hon blir orolig och beter sig lite annorlunda på nya platser hon är lite ängslig av naturen så jag är glad att hon sköter sig så bra som hon gör nuförtiden. Därmed inte sagt att hon går iväg med mig.

Visst kan hästar bli lite uppstissade på en tävlingsplats, men då handlar det ofta om unga hästar som inte är vana vid nya miljöer. Om äldre, erfarna hästar gör så tycker jag att det handlar om att hästen inte är trygg med ledarskapet och är allmänt ouppfostrad.

Om det behövs ett antal personer som hänger i tyglar och grimskaft för att alls kunna sadla hästen talar det sitt eget tydliga språk.

Det är också så tydligt att de personer som inte vet vad de gör i hästhanteringen blir arga på hästen istället för på sig själva. Hästen gör nog vad den kan för att bemästra situationen när nu inte människan klarar av det, och att låta frustrationen gå ut över den- ja, där är vi snuddande nära djurplågeri som någon tråd här tidigare handlade om!

Visst, det är provocerande att skriva så här, för jag vet ju också att de flesta älskar sina hästar och vill dem allt väl. Men det är ju kunskapen och erfarenheten som fattas, inte godviljan. Det behövs duktiga mentorer till oerfarna hästägare, så är det bara.

hästar kan faktiskt vara oroliga av naturen och ha lätt för att stressa upp sig. Wow nu är det tävling liksom. Min häst är ingen unghäst längre men hon vill ibland ogärna stå still på nya ställen. Däremot är det en helt annan sak om man inte klarar av sin häst och tar till våld bara för man inte lagt ner någon tid på hanteringen.

jag tycker iförsej det är ganska stor skillnad på om man är hemma och hästen bufflar runt med en eller om man är på tävling. Många hästar blir hemskt stissiga och oroliga på tävlingsplatsen och kan därför bli lite mer svårhanterliga, det behöver inte bara bero på brist på kunskap hos ryttaren/skötaren. Hästar är trots allt djur och inga maskiner. Tycker inte det är något konstigt att hästar gnäggar och är allmänt oroliga på en tävlingsplats.

Har du besökt en westerntävling någon gång? Skillnaden på stök bland hästarna är milsvid... Är hästen trygg med sina människor behöver den inte stöka runt:cool:

Har du varit på dressyrtävling någon gång? Det är helt tyst, alla är lugna och man undrar om det verkligen är tävlig...
Har du varit på Fälttävlan innan starten i terrängen?? Snacka om upptissade hästar!!
Fälttävlanshästarna ÄLSKAR att ge sig ut i terrängen! Min poäng är det går inte att jämföra tävlingar och tävlingar. Det är så olika beroende på vilken gren! Min häst är mkt på tårna innan jag har suttit upp på hopptävling - upprskruvad. Efteråt är han som en filbunke. Handlar inte om trygghet och ohanterade hästar. Det handlar om att hästar är tänkande kännande varelser och inte maskiner.

Ja, jag har varit på både dressyr- , hopp- och fälttävlingar. Går inte att jämföra med de tävlingar jag varit på i westernsammanhang, nej. Här är det ingen skillnad på om det är låga eller höga klasser. Alla jobbar för samma sak. Lugna och välhanterade hästa. Jag är själv f.d. s.k. engelskryttare.

Jag brukar inte besöka westerntävlingar nej. varför så tyket svar? Vad vill du ha sagt med det? Att alla westernryttare har bättre relation med sin häst? Raserna skiljer sig en hel del temperamentmässigt. Galoppörer är inte kolugna innan ett löp heller. Det hänger inte på vilken disciplin man sysslar med utan på hästen alla är individer! Sen är det ju faktiskt så att en del hästar klarar inte ens av stressen på en tävlingsplats och bör kanske inte användas till det heller.

Om du tycker mitt svar är tyket så får det stå för dig. Jag talade enbart om min erfarenhet från olika tävlingssammanhang:cool:

ja att fråga en fråga på det sättet att du utgår ifrån att jag aldrig varit på en westerntävling är tyket ja.

Hur visar en westernhäst att den tycker något är roligt? viftar den på ena örat då? Ler den? Eller går det inte att utröna om hästen tycker ngt är roligt eller tråkigt? Likgiltliga hästar?

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Ridning Har en ridtravare här hemma som har fungerat som ridhäst de senaste 6-7 åren. Köpte den förra sommaren och hästen är helt ljuvlig att...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter