Att hålla ridlektion

Eve

Trådstartare
Idag ska jag hoppa in och och hålla lektion för vuxna på lite olika nivåer. Mest nybörjare.

Men min fantasi har trutit, Jag har tänkt mig att ha de grundläggande ridvägarna, snett igenom osv. sen lite tempoväxlingar på de stora volterna.

Men fler tips och ideer önskas!

Sv: Att hålla ridlektion

Serpentiner.

beroende på hur många elever: variera storlek på volt för att kolla av styrningen.

Har du ingen utbildning alls? Be i så fall en erfaren instruktör om hjälp. Det finns mycket grundläggande som är bra att ha koll på innan du har dina lektioner.
(som din placering, hur man lägger upp lektionen, vilka delar som bör vara med, hur man ställer frågor, genomgångar, mm. Det finns mycket viktigt.

Senast ändrad:

tänk på att inte göra det för svårt bara, haft lektion förut? styrövningar är alltid bra (använd koner) slalom, rida mellan bommar. träna på halter vid viss punkt. träna lättridning i trav + ev.rätt nedsittningsben. enkla raka ridvägar. och var noga med sitsen!

om du kan, ta hjälp och prata igenom de med en erfaren instruktör som kan ge dig tips och förhoppningvis vet vad eleverna kan. De är så individuellt hur deras ord. instruktör lagt upp deras lektioner. Men hittar du ingen hjälp, kör på de basic övningar som alla ha nytta av.

det är mkt viktigt att den som håller lektionet vet vad han/hon gör annars riktigt trist för eleverna som betalar

Har själv hoppat in och haft flertalet ridlektioner.

Bommar kan du ju gärna ha.

Och när det gäller galopper om eleverna kommit så långt i utbildningen, så hade jag delat upp dom på volter och sedan övat fattningar och avbrott, då minskar du risken att det blir okontrollerad galopp i full fart över hela ridhuset/ridbanan. :D

Variera de enkla ridvägarna, dela upp dom på volter, byt om volt med varandra.

Tänk på att du, som icke utbildad ridlärare, inte "får" lära eleverna saker, utan bara kan säga vilken ridväg de ska göra t.ex.

Lycka till! :banana:

Är de nybörjare mest.....hållning balans sitsen ,, till förbannelse:)

Det saknade ja när ja började .. är så otroligt viktigt för all vidare utbildning å ridning om de ska vara roligt ..

Gubb:)tjyven som sadlade om för 4 år sedan...

träna mkt halter, tempoväxlingar vid olika bokstäver. tex"vid K är det halt i tre sekunder" "C är trav fram till nästa bokstav" (kommer inter ihåg vilken som kommer efter c..)

samt slalom, ridvägar, styrningsövningar.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Grazing
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
825
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama