Att hålla i Ridlektioner och Ridläger utan utbildning!?

Lolami

Trådstartare
Hejsan.
Jo, som rubriken lyder undrar jag nu vad det gäller för regler för att hålla ridlektioner och ridläger om man ej har någon utbildning? Vad jag hitentills förstått är det lagligt att hålla i lektioner och läger utan utbildning och att det är eleven själv som får bestämma om man vill gå hos någon utan utbildning. Men snälla rätta mig om jag har fel! :p

Det är nämligen så att jag alltid drömt om att starta en häst&rid-verksamhet. Men jag har ju då ingen utbildning. Vi har fem hästar i olika storlekar, och det började väl med att någon jag kände hade en dotter som ville lära sig rida eller något åt det hållet. :) Intresset vaknade och jag tyckte att det var väldigt kul att hålla i lektioner. Ridläger har jag haft något enstaka, men det blev mest med ungar jag "kände" som kom och sov över i stallet.

Summan jag får in når ändå inte ända upp till gränsen då jag behöver skatta eftersom jag får så många utgifter och så. Så det klassas ju mer som en hobbyverksamhet. :)

Och min sista fråga är om det finns någon åldersgräns i alla dessa regler om att ha ridläger o lektioner.

Tacksam för svar. Vill ju inte gå runt och hålla på med något olagligt. :D

Sv: Att hålla i Ridlektioner och Ridläger utan utbildning!?

Hej!
När man använder hästar i en verksamhet - hobby eller ej, måste man ha tillstånd från kommunen till detta (eller är det länsstyrelsen nu? - kolla, men det var kommunen fram tills årsskiftet i alla fall). man får då söka ett tillstånd för hästverksamhet där man ska bifoga uppgifter som anger verksamhetens art, att stallet är godkänt enl. länsstyrelsen och vad man själv har för meriter att klara av arbetet. Det är sedan de som utfärdar tillståndet. oftast kommer de ut och hälsar på först. Det spelar ingen större roll om man har en eller femtio lektioner i veckan - tar man betalt för at tnågon ska rida ens djur, ska man ha tillstånd.
tänk på att lektioner och ridläger är riskfylld i formen att olyckor kan hända. man måste ha försäkringar, utifall att olyckan är framme.
lycka till!

Sv: Att hålla i Ridlektioner och Ridläger utan utbildning!?

Okej,
tack för infon, ska kolla med kommunen och med länsstyrelsen då. :laugh:

Liknande trådar

Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
760
Senast: ridelev
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
705
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
403
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025