Att ha skadad häst!

Sv: Att ha skadad häst!

Tasja skrev:
Om din häst är 9 år och frisk när du köpte den och nu hela tiden går sönder så kanske man ska rannsaka sig själv och sin ridning.

Förutsatt att hästen var frisk när Fladde köpte den. Nu vet jag inte mer än det som har stått här på Buke (och jag har inte heller läst alla trådar om Fladdes häst), men om en häst blir halt efter endast en månads ridning och sedan inte blir bra trots upprepad, långvarig, behandling låter det som om det handlade om en äldre skada.

Givetvis kan man rida sönder en häst på en månad (mindre t.o.m.) men då skall man verkligen rida omdömeslöst (vilket jag inte tror att Fladde, efter att ha sett många av hennes ridbilder, har gjort).

Jag tycker inte att du skall lägga skulden på dig själv, för efter att ha läst dina inlägg tror jag INTE att det är ditt fel att hästen är skadad. Javisst, teoretiskt sett kan man rida sönder en häst på tre veckor men då skall man verkligen "flårida" alternativt ha en häst som är en mycket skör individ. En normalt hållbar häst kan du inte rida sönder på tre veckor, och då din häst gått höga klasser kan hon knappast räknas till gruppen "sköra individer".

Har veterinären varit inne på tanken att det kan vara en gammal skada?

Man behöver inte rida omdömeslöst för att rida en häst halt. Det är tvärtom mycket vanligt att nyinköpta hästar får någon hälta efter ett tag. Inte för att nya ägaren rider dåligt utan för att nya ägaren rider annorlunda.

En del hästar funkar bara när man rider mycket i ridhus/på ridbana för dom måste gå på mjukt underlag, andra behöver varierande underlag och en del behöver gå på släta men ganska hårda underlag för att hålla. Man får antingen prova sig fram eller höra med gamla ägaren hur den red och på vilka underlag.

Har själv en häst som inte skulle gå att rida om jag inte är petnoga med underlaget. Hos en annan ägare är chansen/risken rätt stor den hästen skulle bli halt om man inte vet bakgrunden och hur den måste ridas för att hålla.

"Vet" säger att hon tror att det är en gammal skada.
Hon hade ju en låsning och "fys" trodde med att den var gammal.
Sen kan det ju också vara så att hon gått omkul i hagen snubblad eller trampat i en kaninhåla man vet ju aldrig då man inte vaktar dom hella dagen i hagen.

Nu vet jag inte om Fladde varit i kontakt med hästens förra ägare, men om jag tittar på mig själv och min omgivning (i hästvärlden) har jag inte märkt att sådana hältor är särskilt vanliga (förutsatt att hästen inte är ovanligt känslig). Visst stämmer det att en häst kan reagera på sin nya ägares ridstil, därför anser jag det vara en självklarhet att man, när man köper en ny häst, rider mycket försiktigt i början och är oerhörd lyhörd för hästens reaktioner. Både häst och ryttare måste skola in sig och bli vana vid varandra. Och då brukar det mycket sällan uppstå problem, eller så har jag (och min omgivning) bara haft tur :).

Har du pratat med Missys förra ägare? När tävlades Missy sista gången (med sin förra ägare)?

Albatross skrev:
Har du pratat med Missys förra ägare? När tävlades Missy sista gången (med sin förra ägare)?

Jag har snackat med förra ägaren i Danmark och jag känner tjejejn som red henne i sverge och hon som ägde henne i sverge.

Hon tävlades i Danmark sista gången i April 2004.
Sen kom hon till sverge i Maj 204 och reds av en duktig tjej som tävlade lite små tävlingar(klubbtävlingar) upp till 120.
Sen blev hon till salu i början av Juli och jag var den första som provred henne sen kom det några till och alla var intreserade och ville kpa hästen därför var vi snabba med att betala in handpeningen för att slippa budgivningen.
Efter det besiktiades hon först av en vanlig gårds "vet" och gick igenom UA senare besiktiades hon även på klinik med rönken och även där UA.
Jag vet att i Danmark har hon haft mycket munproblem och behandlads för det så det är inget problem längre.
Jag har hennes journaler från Danmark.
Jag vet tyvärr inte exakt hur hon är riden mer än att hon stog på ett Dressyrstall i köpehamn och när dom skulle rida ut så blev det mitt på gågaterna i köpenhamn.
Senare då dom inte tyckte hon hade det lilla extra i steget för att gå mästerskap så kom hon till en hoppryttare som tävlade uppp till 140 med henne.

Jag tog det dag för dag. Letade efter små tecken som kanske tydde på en förändring. Energin till att fortsätta fick jag genom att min supersnälla granne som har hästen hos oss gav mig "fri tillgång" till att rida hennes tjej.

Jag är en av många som håller tummarna för att Missy ska bli bra och att vi så småningom ska få se dig rida en frisk häst!

Nä att ha skadade hästar är väl bland det mest frustrerande som finns :crazy:
Man lägger hela sitt liv, sin tid, sina pengar på att göra det som man älskar mest RIDA !!!! Men sällan går det som man vill :cry:
Köpte själv en 2 åring som nu är 5, han var helt ohanterad vid köpet.
Har kämpat med all hanteringen av honom, började rida och upptäckte att jag har fått tag på världens underbaraste häst! Kommer nog aldrig att hitta en sådan igen.... Men som 3 åring kom första hältorna, som 4 åring var det dax igen för att gå vidare pga att första hältorna inte blev riktigt 100% bra. Efter många turer landet runt så blev det konstaterat att pållen hade ett skadat ledband bak som då har orsakat dehär hältorna (rättare sagt rörelsestörningarna) innan. Nu är hästen opererad och står på "boxvila". Har blivit fullständigt förändrad :crazy: Vissa dagar ett moster :crazy:
Det jag lever för är de dagarna som han inte är som ett monster utan där jag ser min underbare häst igen :love: + att jag har hittat en fantastiskt liten häst som jag rider några dagar i månaden för att hämta energi och att orka fortsätta med konvalecenten av min pålle.
Jag vet fortfarande inte ifall jag kommer att få ha honom kvar i livet :crazy: Men jag älskar min häst och jag vill göra allt för att han ska finnas kvar hos mig och bli gammal :d Det är detta som gör att man orkar fortsätta! Kärleken till våra hästar!

Kämpa på! Du är inte ensam och allt har ett slut....

Min häst har jag ägt i sex år..av dessa har 4 år varit skade år och sen har jag utspritt kunna rida drygt 2 år.
Jag kämpar för att han är min, för att han är väl värd det och för att han ger mig så mkt..

Dom dagarna då allt bara funkar gör ju så man överlever dom då allt bara är fel:(

FUNNY skrev:
Nä att ha skadade hästar är väl bland det mest frustrerande som finns :crazy:
Man lägger hela sitt liv, sin tid, sina pengar på att göra det som man älskar mest RIDA !!!! Men sällan går det som man vill :cry:
Köpte själv en 2 åring som nu är 5, han var helt ohanterad vid köpet.
Har kämpat med all hanteringen av honom, började rida och upptäckte att jag har fått tag på världens underbaraste häst! Kommer nog aldrig att hitta en sådan igen.... Men som 3 åring kom första hältorna, som 4 åring var det dax igen för att gå vidare pga att första hältorna inte blev riktigt 100% bra. Efter många turer landet runt så blev det konstaterat att pållen hade ett skadat ledband bak som då har orsakat dehär hältorna (rättare sagt rörelsestörningarna) innan. Nu är hästen opererad och står på "boxvila". Har blivit fullständigt förändrad :crazy: Vissa dagar ett moster :crazy:
Det jag lever för är de dagarna som han inte är som ett monster utan där jag ser min underbare häst igen :love: + att jag har hittat en fantastiskt liten häst som jag rider några dagar i månaden för att hämta energi och att orka fortsätta med konvalecenten av min pålle.
Jag vet fortfarande inte ifall jag kommer att få ha honom kvar i livet :crazy: Men jag älskar min häst och jag vill göra allt för att han ska finnas kvar hos mig och bli gammal :d Det är detta som gör att man orkar fortsätta! Kärleken till våra hästar!

Kämpa på! Du är inte ensam och allt har ett slut....

Jag har märkt en stor förändring på Missy med.
När hon precis blivit friskförklarad så är hon den trevliga och underbara häst jag bara älskar.
Men när allt kommer tillbaka och under behandlingar är det en sur häst som alltid är p sin vakt och hon ser så trött och olycklig i ögonen..

Jag känner igen det där. Nu på slutet när jag och min häst skulle till klinik, gick hon knappt att lasta. Och hon har varit jättelätt att lasta. Men så fort hon såg transporten var det som om hon tänkte o nej, inte klinik igen....Inte böja ben... springa i löpargången...inget ultraljud IGEN....etc etc etc...Men nu har vet dömt ut henne, hon kommer inte att bli frisk. Och hon kan inte gå som avelssto då hennes skador kan nedärvas, plus att hon har ont. Så hon ska avlivas nu. Och det första jag kände när vet sa det var en enorm lättnad faktiskt. Äntligen någon som såg våra problem! Inga mer klinikbesök! Jag skulle slippa behöva tvinga in henne i släpet, hon skulle slippa ha ont. Efter snart 2 år var det liksom dags. Men sen kom ju sorgen förstås, hur ska jag överleva detta? Men om jag klarat hennes sjukdomsperiod, klarar jag även detta. Är tacksam för att goda vänner stöttar. Jag har följt dina trådar om din häst, och jag tycker det är klokt att ge henne sommaren och sen besluta om vad som ska göras.

Usch vad jobbigt:(

Missy har också blvit svår lastad och är jobbig på kliniken.
Jag ser värkligen att hon inte mår bra och mår inte hon bra mår inte ja bra..

Man lever för de där dagarna då hästen känns bättre. Jag som har en häst som inte har någon evt. tävlingskarriär eller ens ridning på böjda spår att se fram emot om hon blir "så bra som hon kan bli", satsar bara på att hålla henne hältefri så länge det bara går i taget. Nu hade vi ju haft en ganska lång hältefri period när hon kom in tvärhalt ifrån hagen i februari (hon hade då varit hältefri i nästan 2 år, även om kravställningen givetvis varit minimal under de åren) och då känns det som att om jag bara kan få såna perioder mellan sjukdomsperioderna så räcker det för mig. Det jag oroar mig mest för är om man sänker ribban hela tiden tills det till slut är hästen som får ta smällen av vad man tycker är okej... :confused:

Det som jag tycker är jobbigast med att ha en häst som inte är frisk är just det här med att åka ut till stallet bara för att hältekontrollera henne. Hästen tycker det är skittråkigt när jag springer på vägen, longerar ett par minuter (som mest) i skritt, trav och något varv galopp i vardera varvet och sen suckandes släpper ut henne i hagen igen.. alternativt går en promenad med hela huvudet fullt av mörka domedagstankar. Klart att min känsliga häst känner att jag är nere då. :(

De bra dagarna rider vi iaf ut och då är det ju rätt okej, men samtidigt så kan jag aldrig riktigt slappna av längre, utan jag sitter där och känner efter och känner efter och ibland så blir hon ju också halt av de där fjuttiga minuterna i skritt och en aaaaning trav och då är det bara att antingen skritta hem eller kliva av och gå.. Känner hur min häst blir mer och mer less och det blir ju jag med då...

Det som har funkat bäst för mig när jag börjar bli helt TOKLESS på hela situationen är att ta en paus från alltihop och göra något helt annat. Kanske promenera hästen, (om det t.ex. är det som är det bästa för hästen, för det kan man ju inte sluta göra då), men inte TITTA på om den är halt eller inte. Strutsa, helt enkelt och så kanske bara åka ut var tredje dag eller så (funkar för mig som har full skötsel). För det gäller ju att man inser att livet ÄR liiiite mer än hästen iaf. Såna dagar tränar jag hunden istället, eller ser nån film jag länge tänkt se eller åker iväg till nån kompis som inte ens gillar hästar och pratar om allt annat än det som kretsar i mitt huvud hela tiden.

/JES
som sitter vid datorn nu och peppar sig själv för att orka åka ut och hältekontrollera idag med...

Jag har börjat gå ut med minna hundar långa promenader för att rensa tankarna.

Senast idag så när jag skulle ta in Missy från den lilla sjukhagen som hon gått i sen 9 mån tillbaka så travade hon typ 3-4 steg till grinden och jag ser såklart ner på hennes ben och ser att hon är halt :( :cry: :crazy:

Vi ska förhoppningsvis om vi hittar ett ställe skicka iväg henne på simträning då hon ärr så väldigt svag i bakändan.
Då blir jag hästlös några dagar och det ska faktiskt bli skönt.

Ett litet tips.. TITTA INTE under konvalescens. Du kommer märka om hästen blir sämre i alla fall, och att varje dag, eller flera gånger per dag, titta 'hur det ser ut idag då', när det egentligen inte gör till eller från ( t ex för det bara är att vänta som gäller etc) är ett snabbt sätt att få både magsår och söndertrasade nerver. Så sluta titta!

Låter knäppt, men det är en av de BÄTTRE grejer jag lärt mig av att ha haft häst på lång boxvila flera gånger. Ibland är det faktiskt så att ignorance is bliss.

Det är en sak att frekvent kolla en häst där minsta förändring är viktig och föranleder mer eller mindre akuta åtgärder. Men i de där lägena där det inte gör någon skillnad om hästen är 1 grad halt ena dagen, ½ nästa och 1½ tredje så blir man bara knäpp på att titta och fundera hela tiden.

När valacken var som värst med sin erlichios, och innan han fått diagnos så höll jag p att bli galen på att det var så olika från dag till dag, vissa dagar vinglade han mest och kunde inte galoppera, andra galopperade han prickfritt, ytterligare andra såg han så knackig ut att mitt hjärta gräät. För att sen se okej ut i trav men kass i galopp. Und so weiter.

Jag åkte på semester i två veckor, utomlands. Och bara försökte glömma bort det hela en stund. (Koncentrationslägerbesök är ganska bra som distraktion btw.. :angel:) När jag kom hem lät jag det gå några dagar, kollade sen på honom och tog sen tag i cirkusen på nytt med nya krafter. JAG behövde den där andningspausen, och för honom gjorde det varken från eller till.

Just NU så allra högst på min önskelista en ridsemester. Det kommer inte hända för jag har inte råd (uuundra varfööör? *sucka*). Men det är vad jag skulle vilja. Komma bort, utomlands, och få ha lite hästerikul. Det är inte med mina hästar så det är inte idealet, men jag skulle behöva ladda om batterierna.

Sen, klen tröst, men man vänjer sig med det mesta, inklusive hästelände. Jag är inte tillnärmelsevis lika nojig nu med unghästen som jag var när valacken var i exakt samma situation. Då var jag mer eller mindre förstörd, av oro. Jag visst ju hur illa det kunde bli om det blev en infektion, och hans temp indikerade att det var just det som var på väg att hända och jag var sjuk av oro. Men nånstans under vägen har jag blivit avtrubbad och insett att jag inte kan göra något åt det med ren oro iaf. Utan det går som Gud eller någon annan (jag tror inte på Gud) vill, och det enda jag kan göra är att hålla den koll som krävs och vidta de åtgärder som krävs. Och visst är jag oroad, men jag kan ha ett fungerande liv parallellt eftersom jag insett att om jag ska oroa mig sjuk så är det enda som händer att allt blir ännu jobbigare.

Så, man måste på något sätt släppa lite taget om det, inte leva både med och I hästens sjukdom, det räcker med att leva med den ;)

Jag försöker men det är så svårt att unvika att om nu ex hon traar några steg då är man där med blicken direkt på benen och nu på måndag ska hon börja ridas/tömköras/longeras och då kommer jag ju se och känna det med.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur