Att ha skadad häst!

Sv: Att ha skadad häst!

Fladde skrev:
Jag tror att min styrka att orka kommer ifrån dom dagarna då Missy går lite bättre eller ser piggare ut i ögonen.
Eler när man kommer hem från kliniken och hon faktiskt blivit lite bättre

Jag har drömmarna kvar om en framgångsrik tävlingkarriär på Missy.

Sålänge hoppet finns så finns även drömmarna!

Missy är mitt allt just nu men vissa dagar orkar jag bara inte :cry:

Man orkar!!! på nåt jäkla vis... :confused:

Min pålle skar sig allvarligt i beb´net och framhoven 6 juni förra året. Han hade precis börjat sin tävlingskarriär med fem felfria rundor... och så hittade vi honom i hagen´med pulsåderblödning, och söndertrasad hov... :cry: Han hade "fastnat" i ett stenröse... troligen när han hoppade över det... :eek:

Han stog på sjukhuset i tre veckor, neddrågad och mkt ledsen...

Han är opererad tre gånger, är fortfarande kort i steget, men pigg och glad, brallar så till o med unghingstarna tröttnar före honom...

Hur många gånger vi varit på djursjukhuset har jag glömt, men vi är nog uppe i ett trettiotal iallafall :eek:

Jag har nu börjat skritta igång honom (igen) har nu samarbete med en tjej som arbetat i många år med skadade djur, med att bygga upp långsiktigt för att få starka,musklade djur...

Och för första gången på snart ett år så kan jag njuta av mina ridturer :banana:

Så tro mig, man orkar, fast man många gånger inte fattar hur...

Idag har det varit en sån dag då kag bara vill ge upp altt.

Jag och Missy tar oss ut för en liten skritt tur som vanligt.
Men hästen blir helt förbytt igen och hoppar på bakbennen med mera.. :cry:
Så den turen fick vi lägga ner :crazy:

Jag hoppas på att hon är jobbig pga att hon är bra och har massor av överenegi men tankarna kommer ändå tänk om hon har ont igen :crazy: :cry:

Man orkar för att man är starkare än man tror!
Personligen sätter jag mig ner en stund och vältrar mig i självömkan, för att när jag har grinat färdigt, förbannat mitt öde och vägrat att se utvägar en stund så kan jag ställa mig upp och stappla framåt igen.
Mina drömmar hjälper mig att hålla modet uppe och sedan lider jag av en fruktansvärd sjukdom - envishet!

Men det känns inte roligt att alltid stå på den förlorande sidan. Personligen är jag så trött på det att jag kan spy.

I mitt fall är det inte längre hästen som är ett problem utan jag.
När allting med hästen äntligen var löst så var jag ju tvungen att volta bilen av vägen. En halvförsäkrad bil som det fortfarande är avbetalningar på....
Bilen blev totalskrot, och i efterhand uppdagades en ryggskada på mig.
Så där är jag nu, avbetalningar upp över öronen och givetvis dåligt med pengar, ryggskadad visserligen inte jätteallvarligt, men time-out krävs för att det ska läka och slutligen min älskade pålla utlånad på ett års foderkontrakt och ytterligare en inställd tävlingssäsong (förra säsongen ställdes in då det kostade mig 12000 att laga bilen, säsongen innan dess för att pållans hormoner var helt utflippade och man fick vara kamakazie-ryttare).

Nej nog av självömkan, jag förstår dig och jag håller tummarna vid nästa vet.-besök. Gör som du själv säger dröm lite och lev på de dagar då allt är bra.

Sympatiska och medlidande kramar från
Apo

Med risk för att få stryk..

Vill du ha tips på hur man tar sig igenom det Fladde, eller att folk ska 'tycka synd om och peppa'. Jag menar det inte negativt, man behöver båda, mer av det ena vissa gånger och mer av det andra andra gånger.

Men frågan du ställde var hur man fixar det, men de svar du verkar föredra är de som tycker synd om och peppar. Och om du klargör vilket det är du vill ha så är det lättare att ge relevanta svar?

Om man inte hittar vad felet är efter 9 månader och hästen inte blir bra, då tycker jag man ska ta bort den.

Hur tråkigt det än är. Fick själv ta bort min älskade vän 2003. :cry:

Jag vill ha båda sakerna.
Jag har tagit till mig vissa råd och börjat göra andra saker om daagarna och jag går ut med hundarna för att bara få ränsa tankarna m.m

Mitrolle skrev:
Om man inte hittar vad felet är efter 9 månader och hästen inte blir bra, då tycker jag man ska ta bort den.

Hur tråkigt det än är. Fick själv ta bort min älskade vän 2003. :cry:

Vi kommer kämpa sålänge det går framåt men just nu backar det bara och det blir fler och fler besök på Djursjukhuset med nya behandlingar så dom sista 3 mån har det bara gått åt fel håll.
Men jag vill försöka mer vi har sakt att hon får sommaren på sig.
En sån häst som det bara känns så rätt med och som hoppar så bra kommer jag aldrig hiitta igen :cry:

Jag förstår att det är jättejobbigt när allt bara går åt fel håll, och när besöken på djursjukhuset blir allt besvärligare och mer komplicerade. Men vet du eller veterinären hur stor chansen är för att få Missy tillbaka till den häst du vill ha? Den häst du vill tävla allsvenskan med i hoppning och klättra uppåt i klasserna? En fullt ridbar och utvecklingsbar hopphäst? jag bara undrar hur stor chansen är, eftersom hon är såpass dålig i rygg och ben. Hon kanske håller för ridning, men 'ridning' kan vara skritturer i skogen och det kan vara hoppning på elitnivå. Jag undrar bara.

_Runaway_ skrev:
Jag förstår att det är jättejobbigt när allt bara går åt fel håll, och när besöken på djursjukhuset blir allt besvärligare och mer komplicerade. Men vet du eller veterinären hur stor chansen är för att få Missy tillbaka till den häst du vill ha? Den häst du vill tävla allsvenskan med i hoppning och klättra uppåt i klasserna? En fullt ridbar och utvecklingsbar hopphäst? jag bara undrar hur stor chansen är, eftersom hon är såpass dålig i rygg och ben. Hon kanske håller för ridning, men 'ridning' kan vara skritturer i skogen och det kan vara hoppning på elitnivå. Jag undrar bara.

Idags läget vet vi inte.
Men "vet" tycker att det är värt att ge hennesommaren också och se för hon har ju hållt för det innan.
Hon är ju 9år och har tävlat mycket men det jag är rädd för är väl att hon är ridenn för hårt och mycket i ung ålder. :crazy:

Jag orkar för att jag måste. När man skaffar ett djur tar man ju på sig ett jättestort ansvar. Detta ansvar gäller ju både det roliga och det tråkiga.

Min man brukar avlasta mig när det är som jobbigast så jag kan komma ifrån en stund och samla nya krafter.

Lycka till med din häst...

Jag vet inte varför man orkar.. Hur man orkar.. Det är något man bara gör.. Förra året var kämigt, i April blev min tävlingsponny halt, och har varit halt sedan dess, i maj fick mitt sto en dödfödd fölunge.. Det är tungt, men man måste orka. Nu blir min ponny inte frisk, det blir triangelmärkning och någon skogspromenad ibland. Kommer att vara halt för resten av sitt liv. Har hittat en familj som vill köpa honom som sällskap till sin shettis. Det känns bra, han kommer inte att stå långt bort, dom kommer inte att rida honom och jag kan hälsa på när jag vill. Lycka till med Missy nu, allt för många unga hästar har förstörts på grund av att man har jäktat med dom..

*tröstkramar*

Jag tror och "vet" med att det är problemet att hon har haft sån kapacitet och hoppat så bra så dom har helt enkelt ridigt för hårt på henne :crazy:

Ja, fy fan.. :crazy: Ska köpa en ny ponny nu, som förhoppningsvis kommer imorgon, och hon fick 3 föl innan hon började ridas. (hon fick sitt första när hon var 3) Tänk om alla kunde göra så med unga ston, då skulle inga ungston vara förstörda pga av felaktig ridning allt för tidigt.

AraSlei skrev:
Ja, fy fan.. :crazy: Ska köpa en ny ponny nu, som förhoppningsvis kommer imorgon, och hon fick 3 föl innan hon började ridas. (hon fick sitt första när hon var 3) Tänk om alla kunde göra så med unga ston, då skulle inga ungston vara förstörda pga av felaktig ridning allt för tidigt.

Jo det skulle vara perfekt.
Min nästa häst kommer antagligen bli en unghäst 4-6år som jag själv lär upp och formar efter mig.

ja, jag vill med ha en unghäst, jag funderar starkt på att behålla mitt stos fölunge som ska komma närsomhelst. Om det blir en storhäst då, det är ju inte så kul o rida ungponny när man är över 18.. :cool:

AraSlei skrev:
ja, jag vill med ha en unghäst, jag funderar starkt på att behålla mitt stos fölunge som ska komma närsomhelst. Om det blir en storhäst då, det är ju inte så kul o rida ungponny när man är över 18.. :cool:

Okej.
Jo det skulle känas säkrare så.

En unghäst är ju ingen garanti för att du inte får åka in och ut på klinik. Både jag och AlexandraW har unghästar som gjort just detta. Det enda dom har gjort innan är att gå i hagen.............

Om din häst är 9 år och frisk när du köpte den och nu hela tiden går sönder så kanske man ska rannsaka sig själv och sin ridning. Den kanske inte håller för att träna och tävla hårt? Den kanske bara håller för att rida i skogen + tävla, eller endast ridas i skogen. Eller så måste den ridas regelbundet i rätt form för att hålla. Det finns massor med obesvarade frågor som jag tycker du ska ta upp med din veterinär.

Kontakta gärna ett duktigt konvalecentstall som är experter på att sätta igång hästar efter skada. Det är just den perioden som är värst och det behövs så lite för att vågskålen ska tippa över och hästen blir dålig igen. När den väl är igång är det inte lika mycket balanserande på den tunna linan.

Lycka till!

Knapplån

Det här med unghästar. Jag valde att ta föl för att 'slippa ta hand om andras problem', dvs slippa vara den som i slutänden står och betalar (känslomässigt och ekonomiskt) för andras misstag (oavsett vad de berott på). Och så far so good, det har jag aldrig behövt göra heller.

Men därifrån till att tro att bara man själv kan styra och vara med i allt så komemr det bli så bra så är det vääääldigt långt.. Faktiskt längre än att köpa en vuxen, prövad häst..

Senast ändrad:

Nä jag vet att en ungäst också kan gå sönder.
Men det jag inte förstår är att jag ägde min häst i 3 veckor sen blev hon halt.
Då undrar jag går det så snabbt att rida sönder en häst?
Jag red inte häller så seröst då jag inte kände henne.

Jag vet att hon är tävlat mycket och hårt innan jag fick henne och jag köpte en lite äldre för att få mig en färdig häst att bara åka ut att tävla med.

Jag har erfarenhet av att en unghäst med kan åka in och ut från klinik men i detta fallet var det min ungponny.
Men den historian sluta lycklig och ponnyn är idag såld och tävlar upp till LA nivå jag köpte ponnyn som 3åring.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur