Sv: Att ha skadad häst!
Tycker synd om dej & håller med...
Det ÄR jättejobbigt. Har själv ett sto som jag haft sedan hon var 3 år (hon är 8 idag) En väldigt speciell dam, som jag är mycket fäst vid...
Har varit mkt småproblem med henne sedan hon var liten. Vrickningar, sträckningar, tänder som suttit i vägen för bettet osv..
Hovbensreaktion (gick med hovgips i 2 månader) mm...
Men det är en väldigt fin häst som nu tyvärr har varit skadad sedan i juli förra året. Hade precis kommit igång lite mer med tävlandet (debuterat 130). Hon blev halt vänster fram efter en hoppkurs. Och är halt vä fram än idag. Inte när hon springer i hagen, hon verkar inte lida av det utan det är när man rider. Hon sprutades tre ggr under hösten i hovled & kota vä fram på en av våra kliniker här uppe stod i boxhage &.. blev sedan friskförklarad 2 ggr, skrittades i nån vecka, men kändes ej OK, direkt jag skulle börja trava & galoppera, det är inte mkt, men hon kändes precis likadan som innan. Vi provade med diverse specialskor, inget hjälpte... Då bytte jag veterinär. Den nya konstaterade mjukdelsskada i hoven. Hon sprutades med kortison i hoven i december & skulle skrittas uppsuttet från DAG1, enligt denna veterinär skulle hästen inte ha stått i boxhage under hösten utan RÖRT PÅ SIG eftersom det var en mjukdelskada. Återbesök en månad senare & hästen är helt bra, sover sig igenom böjprovet t ex, där hon brukar vara smått tokig. Helt bra i trav & galopp 2-3 veckor, sedan börjar det kännas konstigt igen, skrittas i då i en månad typ tills vet skulle komma upp hit nästa gång. Nu är hon sprutad i hoven igen & ömmade även lite i bakknäet & hasen vä bak, gick ju inte spruta i bakknäet, så hon är sprutad i hasen... sedan har jag lagt pengarna på att ta ut "Min" equiterapeut med jämna mellanrum som behandlat bog (väldigt stel) & nu senat "lasrat" upp bakknäet som inte gick att spruta...
Frågade vet sist hur länge man ska hålla på, men han lät positiv om att hon skulle bli bra, just för att vi vet ganska precis vad för skada det är... Så nu ska hon ridas lätt, få på kilsulor fram osv, nästa ÅB om ca 2 veckor...
OJOJ, nu blev det långt igen, ville nog oxå skriva av mig eländet lite grann
Nä hade jag inte köpt en till häst i oktober förra året som *peppar,peppar* ännu är frisk & verkligen går framåt i träningen
så vet jag inte hur jagf hade orkat, för jag är i stallet JÄMT. Sköter de mesta av utsläpp, intag & fodringar själv. Jobbar dessutom heltid, så det är sena kvällar jämt. Har dessutom ett föl att se fram emot i juni, från mitt gamla sto som jag lämnat bort till avel... *väntar med spänning*
Nämen, när allt är såhär eländigt så är nog det bästa att komma bort ifrån stallet, en liten semesterresa.. lite fler kvällar & helger med kompisar (som helst INTE vill prata häst osv)'
Just nu är jobbet h-vetes jobbigt .. plus att jag känner mig totalt motarbetad på ridklubben, på vars anläggning jag tränar mina hästar flera dar i veckan. (mycket skitsnack)
Och jag har inte en minut över för kompisar eller andra aktiviteter..
Det kanske inte var så peppande det här, men du är iaf inte ensam... *tröstkram*