Att ha inhyrningar eller ej....

taccotad

Trådstartare
Jag har eget stall hemma på gården och har från det att vi flyttade hit haft inhyrningar här. Det har varit en person som haft sina hästar här hela tiden, sen har det varit en annan bekant som hyrt in sin häst tillfälligt också.
Nu kommer inte betet räcka till inhyrningshästarna så de ska flytta inom någon vecka och för första gången kommer det bara vara mina hästar här, det ska bli väldigt skönt men samtidigt kommer det nog kännas konstigt.

Vi har funderat lite på att inte ta emot dom till hösten igen, lite beroende på hur det känns att bara vara ensamma här.

När jag funderar på varför vi har dom är så vet jag faktiskt inte!
Vi tjänar inget på det (gratis stallhyra)
De tar hand om sina hästar helt och hållet, jag släpper varken in eller ut dom, jag ger lunch-hö det är det enda jag gör.

Varför har ni inhyrningar?
Varför har ni inte inhyrningar?

Jag tycker det hade varit skönt att inte ha folk rännande här varenda dag, men samtidigt tror jag det blir tomt också.
Nu ser jag fram emot att fixa och greja utan att behöva ta hänsyn till någon annan!

Sv: Att ha inhyrningar eller ej....

jag står i ett stall med där jag sköter mina hästar och stallägaren sköter sina,
Om någon av soss ska bort så kan vi då hjälpa varandra.
Nackdelen om man inte har några inhyrningar att det kan bli problem om man ska bort. Nu kanske du har många vänner som ändå kan ställa upp. Även om man inte är borta mycket så kan det ju hända att man ibland måste iväg, och då är det inte så lätt att alltid få tag i någon som vill åka och ta in / släppa ut hästar, fodra osv en fredag / lördags kväll eller en söndagsmorgon. Har man andra i stallet så kan det vara lättare, för dom är ju ändå där.

Vi ville främst ha en inhyrning för att inte våran ena häst skulle bli ensam i hagen när vi tog ut den andra, han blev så orolig då. Men det behövs inte för den anledningen längre.
men även för att det skulle finnas en till stor beteshäst på sommaren som kunde sluka gräs.
inte för att det räcker ändå med de två till det stora betet,( den tredje är ju shettis så han räknas inte som beteshäst.)
Men visst, det är alltid bra att få in lite extra pengar, våran inhysning
har betalat det nya stängselaggregatet t.ex.
Vi har faktiskt lagt på lite så vi tjänar något på att ha honom där, annars känns det meningslöst eftersom vi trots allt sköter allting.
Alla fodringar, mockning, avmaskning och verkning. Byte av ev. täcke osv.

Jag har inte inhyrningar av den enkla anledningen att jag vill sköta mitt eget efter ett antal år i kollektivstall och inte passa på andras hästar. Det är så skönt att gå ut i stallet och mocka, rykta, pyssla osv. Det enda som hörs är pållarnas tugg och mitt trallande... Jag har just tagit bort(!) två boxar så att vi dessutom har fått plats för en verkstad. Anledningen? Jo för att slippa tjatet från de som vill ha sin häst hos mig eftersom jag har tomma boxar.
//marti - som njuter av tystnaden i stallet

PS Jag har haft 2 olika hästar installade här hemma, den ena from hell den andra from heaven

shampiz: Jo, just det där med att ha möjligheten till hjälp är ju kanon! Senaste halvåret har "stallkompisen" fått ge hö till mina hästar totalt 3 ggr. Vi har även en automatisk grindöppnare som gör att vi kan utfodra hästarna även om vi inte är hemma.

burton:
Det var även anledningen till att vi skaffade oss en inhyrning, min dåvarande häst behövde sällskap. Men nu har jag tre egna hästar så de behöver aldrig vara ensamma.
marti130: Är precis så jag skulle vilja ha det. Tror jag iallafall! Jag är nästan säker på att folk kommer ifrågasätta varför vi inte vill hyra ut några boxar. När de som står där nu flyttat sina hästar kommer stallet vara alldeles tomt eftersom mina hästar gå på lösdrift. Vi vill ju ha tillräckligt med boxar när/om vi tar in våra egna, sen tänkte vi ha en box som lagringsutrymme för lite hö, halm, skottkärra och övriga stallsaker.

Vi har väl inte överdrivet många vi kan fråga om hjälp, men det ska nog gå att ordna på något vis om vi ska iväg.
Till en början betalade våran hyresgäst 300 kr/månad, då ingick in- och utsläpp, utfodringar 5 ggr/dag, täckesservice, uppvärmd sadelkammare, foderkammare, stora hagar med bra staket.
För ca 6 månader bestämde vi oss för att skippa stallhyran (för att vara snälla mot tjejen) och istället lägga över allt ansvar på henne, dvs hon fick sköta ALLT med sina hästar utom att ge lunch-hö. Efter det blev det sämre och sämre, hon tog allt för givet och började missköta sig.

Jo, det kan lätt bli lite problem med inhyrningar, helst ska man väl vara benhård, men man är ju lite av en mjukis :smirk:

Vårat problem är att tjejen inte betalar i tid. I vintras gick det 3 månader innan hon betalade för hon var arbetslös och hade knappt några pengar (men ändå röker hon och festar varje helg).
Så då lät vi henne släpa efter med betalningarna trots att både
hovslagare och veterinär var hemma. Tyvärr verkar hon ha fastnat i detta och jag vet inte riktigt hur jag ska säga till
ordentligt. Jag menar, det är ju hennes häst och jag
har varken råd eller lust att lägga ut en massa för den.
Hon kommer inte heller ut speciellt ofta så då får jag borsta av
hästen när den blivit för skitig.

taccotad skrev:
marti130: Är precis så jag skulle vilja ha det. Tror jag iallafall! Jag är nästan säker på att folk kommer ifrågasätta varför vi inte vill hyra ut några boxar. När de som står där nu flyttat sina hästar kommer stallet vara alldeles tomt eftersom mina hästar gå på lösdrift. Vi vill ju ha tillräckligt med boxar när/om vi tar in våra egna, sen tänkte vi ha en box som lagringsutrymme för lite hö, halm, skottkärra och övriga stallsaker.
Se där! Du har ju fullt eller hur? Boxar till dina hästar när de behöver komma in och plats för dina egna grejer. Bara för att du har ett stall med boxar finns det inget som säger att du ska vara "snäll" och hyra ut platserna. Det enda det ger är mer arbete och krävande hyresgäster...Jag har just i dagarna även nekat folk i grannstallet att rida på min sandbana av den anledningen att sent i höstas när banan var fullständigt bottenlös var någon av dem där och red. Hela övre volten var totalt söndertrampad med djupa hålor, dessutom var ett antal isolatorer söndersparkade. Dumt av mig att sätta dem i fothöjd på insidan av stolpen eller hur? Innan banan hunnit torka upp så mycket att jag kunde harva frös det. Pga detta jag har inte kunnat använda min egen bana mellan november-april. Sådant är kul!
//marti - som numera insett sin bitchfaktor

marti130 skrev:
Se där! Du har ju fullt eller hur? Boxar till dina hästar när de behöver komma in och plats för dina egna grejer. Bara för att du har ett stall med boxar finns det inget som säger att du ska vara "snäll" och hyra ut platserna. Det enda det ger är mer arbete och krävande hyresgäster...Jag har just i dagarna även nekat folk i grannstallet att rida på min sandbana av den anledningen att sent i höstas när banan var fullständigt bottenlös var någon av dem där och red. Hela övre volten var totalt söndertrampad med djupa hålor, dessutom var ett antal isolatorer söndersparkade. Dumt av mig att sätta dem i fothöjd på insidan av stolpen eller hur? Innan banan hunnit torka upp så mycket att jag kunde harva frös det. Pga detta jag har inte kunnat använda min egen bana mellan november-april. Sådant är kul!
//marti - som numera insett sin bitchfaktor

Nu har vi tre stora boxar och en liten minibox. Här står för tillfället totalt 5 hästar, varav tre går på lösdrift. Så för min egen del hade det varit perfekt att ha två stora boxar tomma till mina egna hästar och en som vi använder som lagringsutrymme, + att vi har miniboxen. Kan ju tillägga för de som regerar på att jag inte har tillräckligt många boxar för hästarna, när alla stått inne har jag vi gjort en provisorisk box till ena minishettisen, så alla får plats!

OM vi i framtiden kommer ha inyrningar här så kommer det inte vara någon jättebillig stallhyra. Vill någon hyra in sin häst här så får den betala! För våra förra hyresgäster ville vi vara snälla med stallhyran dock ledde detta till att personerna tog för sig mer och mer och verkade se det som sitt stall och att de kunde göra som de ville.
Sen har jag hört på lite olika håll här att folk förstår inte varför vi har så få hästar här hemma när vi har stora hagar där man lätt kunde fått in 15 hästar/hage. Nu går mina tre hästar i en jättehage i stället, jag tycker själv att det är skönt att de har yta att röra sig på, det blir inte upptrampat och lerigt.

Har märkt att fler och fler häromkring väljer att INTE ha inhyrningar, man kan ju undra varför....

Jag tycker att det både är bra och dåligt med inackoderingar.
Eftersom jag har haft fler hästar själv tidigare och ingen inhyrning så trivs jag faktiskst bäst med sällskap. Nu har jag bara en häst själv och 3 inackoderingar. Tycker att det funkar bra, men man får jobba "hårt" på stämningen. Det är inte alltid så lätt att kompromissa.
Sen är jag väldigt pedantisk och det är inte alltid så lätt att få inhysningen att sköta det på mitt vis...
Skulle aldrig skippa betalning däremot, det är det inte värt.
Jag tar 600:- med halm 4 fodringar in och utsläpp i nybyggt stall.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar