Att ha hästar ute nu

zilla

Trådstartare
Dit jag har flyttat med min häst sen ett halv år ca så envisas dom med att ha hästarna ute "jämt".Det är 3 shettisar varav ett är ett 4 månaders föl.en "isis " ,en "dansk import"(vet ej ras)och så mitt vbl travare.
Det finns inget vindskydd eller någon ligghall.Och då tycker jag persomligen att hästarna ska stå inne vid denna årstid+att lagen säger väll att man inte får ha hästarna ute dygnet runt??!!

Jag låter min + den "danska" stå inne nu på nätterna och de kommer få göra det till det blir ute nätter igen.
Men hur ska jag få dom andra ägarna att förstå att deras hästar "kanske " skulle må bra av att stå inne lite mera ..framför allt på natten.

När jag på pekar att "det räcker "inte med en pytte skog som vindskydd.så får jag bara tillsvars att dom får komma in om det är mer än minus 10.eller om det har regnat eller snöat så dom e blota.Dom får alltså gå ute tex om det är -5 och blåser.
Vad skulle ni ha gjort i denna sittvation.?

Sv: Att ha hästar ute nu

Sett till så det fanns en ligghall.

De flesta hästar mår bättre av att gå ute dygnet runt än att stå på stall.

Man får ha hästar ute året runt OM det är individer som lämpar sig för det OCH om de har tillgång till ligghall.

Faktum är att såfort hästarna är ute 12 h eller mer/dag under den kalla årstiden då gräset inte växer så måste de ha ligghall. Så du kan göra en anonym anmälan om du vill.

Sen.. en liten brasklapp.. när jag var barn hade jag ponnyer, en Welsh Mountain och en korsningsponny. Dessa gick vissa år ute året om. Ibland med ligghall/skogsstall, ibland med bara tät granskog som skydd. De mådde prima och mådde inte ett dugg bättre av att stå inne på nätterna. Hästar som har MAT och SKYDD klarar kyla alldeles utmärkt om de bara får sätta päls.

Mer än en gång var det oväder ute och jag tjatade på pappa om att vi måste ta in hästarna, så de slapp stå och frysa. Pappa konstaterade att 'Hästarna fryser inte, men vill du att de ska gå in för att DU fryser så är det bara gå ut att hämta dem'. Varvid jag stretade ut i snöstormen (snö på tvären, vind och minus 25). Och irrade runt som en liten tomte i hagarna. För att efter en timme hitta två mycket belåtna ponnyer stå och sova inne i den täta granskogen, täckta av ett lager frusen snö. Och INTE att de ville gå in, de ansåg jag var dum i huvudet som tyckte de skulel gå in. Jag brukade lyuckas släpa dem till grinden, där brukade de slita sig och springa tillbaka ner i hagen. Pappa brukade flinande fråga 'Nå, hittade du några hästar som frös?' när jag kom in.. ;)

Men de behöver skydd och mat, men då mår de flesta hästar som fått sätta päls bättre UTE.. Hästar är gjorda för att gå ute året om.

Vad jag skulle gjort i din situation? Förklarat för dem att hästarna behöver en LIGGHALL och visat demd jurskyddslaen, och om de vägrat erbjuda ligghall gjort en anmälan till djurskyddet. Ett 4 månaders föl klarar förvisso utegången dygnet runt utan problem, men så mycket som föl vilar så måste de ha ligghall snarast. Jag skulle dock INTE propsa på att hästarna skulle in på stall, utan ha ligghall. Ute kan de gärna gå!

Det är lag på vindskydd/ligghall för hästar som går ute mer än halva dygnet under de månader då gräset inte växer.

Min syster bor i danmark och hon har islandshästar. De går ute året om utan ligghall, de har en dunge med tätväxande träd att gå in i om de vill ha skydd. De trivs utmärkt. I danmark behöver man inte ha vindskydd/ligghall til raser som är väl lämpade för kyla och dåligt väder tex islandshästar och shettlandsponnyer.

Jag har en varmblodstravare och ett engelskt fullblod på lösdrift, de trivs kanon och vill minsan inte komma in i stallet när det är kallt och snöstorm. De har en ligghall där de kan gå in om de vill men den använder de mest på sommaren för att slippa den värsta värmen och alla flygfän, då står de inne hela dagarna (är bara ute korta stunder och betar lite) och går ut och betar på natten.

Visst kan man ha dom ute om det finns ligghall/vindskydd.Det är lag på detta, som det ser ut nu så får dom faktiskt inte ha ute hästarna dygnet runt om de inte kan få skydd.

Det är nog vi människor som vill att dom ska komma in.Har dom bara mat så klarar dom sig,tror jag,och att dom naturligtvis är friska.
Dom har ju en förmåga att sätta päls som skydd.
Men den lille krabaten skulle jag nog inte vilja ha ute. :bow:

Jag vet att dessa hästar (och andra) mår bra av att vara ute.Jag hade min ena på lösdrift för några år sen och när man åkte till stallet typ vid 9 på kvällen så stod dom inte och tryckte i ligghallen. :)

Vi kommer inte at få bygga vare sig ligghall eller vindskydd.Så kruxet är bara att jag ska få "ägarna " att fatta att det kan vara nån som ska vara snäll mot hästarna som anmäler do att hästarna går ute jämt.
Förövrigt så är hästarna välmående . :smirk:

strumpan skrev:
Det är nog vi människor som vill att dom ska komma in.Har dom bara mat så klarar dom sig,tror jag,och att dom naturligtvis är friska.
Dom har ju en förmåga att sätta päls som skydd.
Men den lille krabaten skulle jag nog inte vilja ha ute. :bow:
Åsså vill dom komma in och få lite godis, sen kan man gå ut och titta på kompisarna....

De flesta hästar mår mycket bättre av att stå ute, håller längre, blir mer sällan sjuka etc. Det är ju trots allt vi som sett till att ställa in dem för att underlätta för oss själva.
Men ett måste är ligghall/vindskydd så de kan skydda sig mot väder och vind efter behov.

HEJ!
Hästar är inte GJORDA för att stå inne i ett stall, de är födda i naturen och där trivs de bäst, det är deras miljö...att bo inne är inte normalt för en häst...det är ju bara vi ägare som är så rädddda om våra djur, vi bryr oss så mkt om dom att vi tror att de mår bäst om de får stå inne där det är enligt våran meing varmt och skönt :)

Alla våra hästar går ute dygent runt (utom travaren som inte har så tjock päls) ÄVEN på vintern! Nu har det varit neremot -18 på natten och de har nu täcke eftersom de ännu inte satt den tjockaste pälsen...men de mår JÄTTEbra och vi har ALDRIG haft en sjuk häst!
Däremot har dom självklart varsitt skogsstall de kan gå in i OM DE VILL, och är det dåligt väder så lägger vi maten därinne....
Förra vintern var det över -30 den kallaste natten, men dom var ute ändå...men FRI tillgång på hö och i den situationen täcke så går det hur bra som helst...
Men självklart måste man se till att hästen antingen har nog med päls att klara vissa temperaturer, anars måste man på me täcke...
Men självklart ska hästen ha vindskydd! Vilket som sagt det är LAG på vid lösdrift dygnet runt.....

Och FAST än våra hästar har skydd och gå in i , vanlig box blir det ju som eftersom det är skogsstall me spån....så kan de stå ute ändå när det bara vräker när och är jättekallt! :crazy:

Men med hästar som går ute dygnet runt minskar sjukdommarna!! LOVAR!
De slipper dammiga och ibland icke så väl ventilerade stallar,
De får hela tiden RÖRA på sig, vilket minskar risken för skador och stelhet,
De MÅR mkt bättre då de hela tiden kan vara ute, röra fritt på sig, och pula med lite olika saker, vilket oxå minskar risken för olater!
det gör oxå hästar mer harmoniska enligt min personliga mening.. :bow:

zilla skrev:
Vi kommer inte at få bygga vare sig ligghall eller vindskydd.Så kruxet är bara att jag ska få "ägarna " att fatta att det kan vara nån som ska vara snäll mot hästarna som anmäler do att hästarna går ute jämt.
Förövrigt så är hästarna välmående . :smirk:

Får och får.. Om de ska ha hästarna ute så pass mkt så har de inte så mkt val som sagt, lagen är till för att följas..
Kanske slutar med att de blir ifråntagna hästarna, och det vore väl mindre roligt?

Ingen av oss som äger hästarna äger gården eller stallet vi står i .Stallet drivs kollektivt mellan oss hästägare och " ägaren till gården/stallet" håller med hagar och gödselhantering.

Så att se till at vi får en ligghall kan vi bara ha i våra drömmar. :smirk:

:( jag frågade inte vad som är bra för hästen ,,det vet jag.
Jag frågade HUR SKA JAG FÅ ÄGARNA ATT FÖRSTÅ ATT DET ÄR LAG PÅ ATT HA LIGGHALL OM HÄSTARNA SKA GÅ UTE JÄMT. :smirk:

"Jag frågade HUR SKA JAG FÅ ÄGARNA ATT FÖRSTÅ ATT DET ÄR LAG PÅ ATT HA LIGGHALL OM HÄSTARNA SKA GÅ UTE JÄMT."

Genom en anonym anmälan!

För att skapa optimala förutsättningar för lösdriftshästar på vintern ska de ha ligghall, ordentligt med halm/strö (speciellt viktigt för fölet), fri tillgång till stråfoder av god kvalité samt vatten.
Är man oförmögen att ordna något av detta (i det här fallet lighall) så ska hästarna tas in för natten. Jag anser det vara djurplågeri att inte ordna skydd för sina hästar och köper inga resonemang om att det är "naturligt". Du kan skapa goda förutsättningar för en häst som sover inne på natten också genom att se till att ha fungerande ventligation, ha kallstall el dyl.
Dina kompisar verkar vara lata hästägare utan en susning om hästarnas behov. Gör en anmälan!

Men alltså.. NÅGON måste ju äga stället, och då menar jag ÄGA, inte "äga" som du säger. Då går man till dem och frågar om ni får bygga en ligghall. Säger de nej så har ni två alternativ: Ta in hästarna för natten eller flytta! Hur svårt kan det vara?

skulle aldrig ens överväga att ha min kompis i en hage utan ligghall eller möjlighet till stallplats.
där vi står nu har han tillgång till ligghall samt egen box när det behövs.
har en isis som faktiskt fryser när det blåser och regnar en hel dag.
så när det regnar mycket så åker regntäcket på samt tar in honom på natten.
han står även inne på natten om jag har ridit.

Gäller inte 1 dec till siste mars längre?(inte för att jag behöver bry mej-jag har ligghall)

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Hästvård Godmorgon! jag köpte en import från Holland för 3,5 månad sen & runt denna tid så brukar jag börja ha mina hästar ute dygnet runt men...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 583
Senast: Linda_A
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka