Att ha häst vs inte ha häst.

Vita_N_6520

Trådstartare
Positivt och negativt? Plus och minus?
Om vi då tänker på en häst som ska stå inackorderad.


Jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha en häst eller inte. :p

(För er som inte vet så har jag haft häst länge och vet kostnader och allt därtill, men vissa saker glömmer/förtränger man :angel: )
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Ekonomiskt uppbunden över en längre tid (förutsatt att man inte är hårdhjärtad och kallt räknar med att en utväg är att ta bort om det blir tufft).

Själv har jag haft häst i herrans massa år, och är för första gången i riktigt vuxen ålder hästlös. Och med tanke på vilken vinter det är måste jag säga att det är ett lyckokast. Planerar att börja träna på avancerade hästar under våren, det kommer troligen att kosta lika mycket som att ha egen häst, men här får jag träning inbakad i priset och kan när som helst kapa alla åtaganden om tid och/eller pengar inte räcker till.

Vill jag bara rida ut litar jag på att det finns hästar att traktera för det ändamålet utan att jag behöver köpa egen ;)

Visst kommer jag säkert att köpa en häst på sikt, men just nu har jag inget riktigt bra ställe som jag vill stalla upp på, och att ha eget stall kommer inte på fråga (apropå tid och pengar :))
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Så länge du inte är säker på att du verkligen vill ha häst så skulle jag säga att du inte är redo. Du vet ju hur det var och inte förän längtan står över alla tvivel så är det dags. :)
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Största minuset med att ha häst är att det kostar en faslig massa pengar... ;)
Så även om man är medveten om kostnaden så är det lätt att förtränga vilket enormt hål i ekonomin en häst innebär.... Speciellt om den står inackorderad.

Vidare är det ett minus att vara bunden... Man skall ta sig till det där stallet. Det går tid och pengar bara att transportera sig själv.Även om inackorderingen är på helpension så går det som sagt en massa tid. Förutom tiden när man transporterar sig så skall man även lägga tid där. Det blir många timmar i veckan. Har man inte nära till stallet så blir det kanske lite jobbigt i längden. Sen tillkommer det att det är ett enormt planerande om man skulle vilja vara ledig och åka bort en tid.

Vill man ha lite avlastning är bra medryttare är inte alltid det lättaste att få tag på. Och få en bra medryttare som dessutom delar ens egna värderingar och träningssätt är kanske ännu svårare.

Dessutom är inackordering alltid ett hänsynstagande till andra hästmänniskor och deras tankar och idéer. Det är alltid något som irriterar eller inte passar ens eget tänk. Det är ju bara att läsa trådarna här på forumet... Allt från att mockningen inte är så bra som man vill till att man är irriterad på den som hanterar hästen vid in och utsläpp och täckesbyten och övrigt.
Själv hade jag inte haft häst om jag var tvungen att inackordera den.

Jag har flera bekanta som slutat äga egna hästar. De har kommit fram till att det helt enkelt kostar mer än det smakar. De rider i stället på ridskolor där de kan träna på lite högre nivå en eller flera gånger i veckan. När ridningen och det tillhörande pyssel runt omkring är klart så åker de hem och ägnar resten av den lediga tiden till andra fritidsaktiviteter...

En annan nackdel med egen häst är att man skall köpa all utrustning också. Och av någon anledning köper man alltid på sig mer än vad man egentligen behöver. Vill man åka och träna på annan plats så tillkommer behovet av ett eget släp. Det kan ju också vara bra att äga ett sådant när olyckan är framme och en oplanerad resa till en klinik plötsligt dyker upp. Det är inte alltid så lätt att få fram en transport på kort varsel som passar ens bil och körkortsbehörighet.

Fördelen med egen häst är att om man har tiden och orken att vara i stallet och träna så som man själv vill, är ju att man får hästen på det sätt man själv vill ha den. Detta oavsett om man har tävlingsambitioner eller skogsmulleambitioner eller något där emellan.

Fördelen med att man får göra som man vill och efter eget huvud är kanske den största fördelen med egen häst. Lika så att man får göra det på den tid som passar en själv bäst. Rider man lektion så är man ju bunden till de tiderna menar jag.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Man kan ju göra mycket med andras hästar. Det blir billigare.

Varför vill du ha häst igen?
Träning? Tävling?
Mys o pyssel?

// Linda
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Främst så saknar jag väl den där kontakten man har med en egen häst.
Den dagliga träningen, och få tävla ibland..

Jag rider på ridskola nu men pga jobbet så kan jag bara rida varannan vecka.
Hästar att pyssla med finns också om jag skulle vilja, men de hästar som finns känner jag ingen "connection" med. De är helt enkelt inte min sorts hästar så det blir mest tråkigt :p
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Men hur funkar det med jobb och egen häst om du inte kan få till det med ridskolan mer än varannan vecka?
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Att vara bunden har jag inga problem med. Vill jag åka iväg finns det alltid folk som kan hjälpa mig :)

Det där med inackorderandet är väl nästan det som får mig att tveka mest. Jag har mått väldigt dåligt i det stallet jag stått i eftersom vi inte har riktigt samma syn på hur man ska ta hand om hästar, men samtidigt så är det ju bra att jag är där eftersom jag stegvis får dem att bli bättre. :angel:

Transport och bil finns, så det är inga problem.

Pengar är ju också alltid ett bekymmer. De vanliga konstnaderna har jag inga problem med, problemet blir om/när man måste ta hästen till veterinären. Jag är stamkund hos veterinär innan så det är väl enbart därför jag lessnade och inte ville ha en ny häst i höstas.

Utrustning osv finns det tillräckligt mkt så det räcker och blir över så där blir det dock inga kostnader. :D
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Ah, jag kan rida på förmiddagen på egen häst :)
Ridskolan har bara tider på kvällar och jag jobbar skift.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Tänk då in i scenariot att du får ännu en krasslig häst på halsen. Orkar du med det just nu, eller är det bättre att vänta lite till?
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Jag tycker att det absolut största minuset är att man blir så ospontan i sitt sociala liv. Det är svårt att göra saker nu, spontant, med vänner och arbetskamrater, allt måste planeras dagar i förväg så att man har hästvakt.

Det blir lite för tydligt att man prioriterar hästen högre än människor, tycker jag.

Kostnaderna är inget problem jämfört med detta, tycker jag.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Jag ser inga nackdelar alls med att ha egen häst, det är verk
igen det bästa som finns! Visst det kostar massa slantar men å andra sidan, vad skulle jag annars göra med mina pengar? För mig handlar det inte om att ha mest pengar när jag dör utan att leva ett lyckligt liv. Jag tjänar så jag klarar mig o jag kan spara varje månad o det är jag nöjd med.
Det är klart att det inte alltid känns jätte lockande att ge sig ut i mörkret o åka till stallet efter en lång tuff dag på jobbet. Men när jag väl kommer dit blir hela jag uppfylld av en underbar lyckokänsla.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

jag kan bara konstatera att rida o pyssla med andras hästar e helt enkelt inte samma sak...
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Plus: Det är underbart med en egen häst! Bandet mellan häst och ryttare blit ju tusen gånger starkare än om man rider på ridskola, olika hästar och bara någon gång i veckan. Man kan göra vad man vill med den, när man vill och på det sätt man själv tycker är bäst.

Minus: Det kostar tid, energi och pengar!
Och det är inte bara den tiden man lägger i stallet och på hästryggen, det är så otroligt mycket runt omkring. Man ska åka och hämta hö, köpa spån, kraftfoder (kanske inte behövs om du har fullservice-stall, men jag kan nog lova att du hittar någon form av foder/vitaminer/annat tillskott som du tycker att din häst behöver och som du måste köpa själv), spendera timmar med att försöka få tag i hovslagare/veterinär/equiterapeut/massör mm.

Jag är nu medryttare på en häst 2-7 dagar i veckan (det varierar väldigt), det innebär att jag ibland har häst mer dagar än när jag hade egen häst (hade medryttare på den två dagar i veckan) och ändå har jag upptäckt hur mycket tid och ork jag har över till annat! Nuförtiden är det inga problem att hinna med att städa, tvätta, laga mat och jag har tom börjat baka! Man hinner också med att träffa kompisar, handla i lugn och ro (jag har för första gången gått igenom hela vår lokala Ica och tittat på vad de har och jag har bott här i 10 år!), man hinner in till stan och gå i affärer och titta på kläder, inte bara springa in och ta första bästa par jeans som passar och sedan åka hem igen.

Jag hade faktiskt ingen aning om att hästen tog SÅ mycket tid och energi!
Just nu har jag inte lust att skaffa häst igen, utan medrytteriet passar mig utmärkt. Jag är ändå säker på att jag förr eller senare kommer skaffa häst igen, men först ska jag vila ett par år!
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Du måste varit dålig på att planera, jag hinner med allt det där + att hålla mijna två hästar i tävlingstrim.Inte lägger jag timmar på att jaga hovos et mm, skickar ett sms. Köper mineralr själv allt annat ingår. Det köps o lokala ridsports butiken o dit åker jag minst tre dagar i veckan för att spana in nyheter o prata skit.
Jobbar heltid.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Du måste varit dålig på att planera, jag hinner med allt det där + att hålla mijna två hästar i tävlingstrim.Inte lägger jag timmar på att jaga hovos et mm, skickar ett sms. Köper mineralr själv allt annat ingår. Det köps o lokala ridsports butiken o dit åker jag minst tre dagar i veckan för att spana in nyheter o prata skit.
Jobbar heltid.

Det behöver inte handla om dålig planering... Det kan helt enkelt handla om att Fidelis verklighet ser annorlunda ut än din... Hon kan ha andra åtagande än vad du har.. och andra förutsättningar för att hålla egen häst.

Det finns en oändlig mängd orsaker som gör att en människa anser att egen häst tar för mycket tid och energi... Du kan inte förutsätta att folk har det ordnat på samma sätt som dig.

Därför tycker jag att det är lite "dömande" att skriva som du gör.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Fast min erfarenhet är att folk överlag är väldigt dåliga på just planeringsbiten.
...
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Det är väl lite snävt att säga att för att det är så generellt så är fideli dålig på att planera?

Dessutom tycker jag inte att det är så generellt, att hästfolk planerar dåligt. Snarare är de flesta hästmänniskor jag känner mästare på att jonglera tid så det ska räcka till ungefär 6 gånger så många grejor som folk utan häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 139
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
973
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
411
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp