Att ha ett föl utan fölkompisar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Salla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 316
S

Salla

Jag har ett sto och en valack och har funderingar på att betäcka mitt sto. Problemet är att jag inte kommer att ha några fölkompisar till fölet , utan jag har ju bara mina, i så fall, tre hästar.

Förstår att det borde finnas många fler än jag som är i den sitsen, det vanliga är väl kanske att man inte har flera st avelsston. Hur har ni det och hur gör ni?

Är det jättenegativt för fölet att växa upp med bara sin mamma? Har tänkt att man kan släppa den på bete (1 och 2 års) sen så den kan få vara med likasinnade.

Är detta egentligen ett stort problem?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att ha ett föl utan fölkompisar...

Kan du inte ta in ett sto med föl på bete över sommaren så får fölet en lekkamrat?

Jag tycker faktiskt att de ska ha jämnåriga kamrater att växa upp med, gärna tillsammans med någon äldre herre som håller ordning på ungdomarna.
Bättre för hästen och även bättre för ägaren då en hel del uppfostran sker automatiskt!

Vi erbjöd bete för ett annat sto med föl och när de flyttade hem tog vi in ett nyss avvant föl till oss som jag sköter om som mitt get förutom en dag per vecka då det fölets ägare tar båda åringarna.

Speciellt hingstar har stort lekbehov och behöver få rasa av sig. S otroligt mycket tyckte jag inte att de lekte under de första 3 månaderna (min är född i maj) men efter det så har det lekts otroligt mycket.

Så mitt råd är att ragga sällskap eller att själv vara beredd att skicka iväg hästarna.

Det kan bli ett problem om du får ett hingstföl.
Därför att deras lek är tuff. HAr dom ingen likasinnad kompis så vill dom gärna
utöva lekarna med ägarna.
Vilket gör att ägarna måste hela tiden "tjafsa" med ungen.

Och det är inte rättvist åt den lille.

Stoföl brukar i regel vara lite enklare men även här så är det bra med en likasinnad.
Stoföl har en tendens att bli ganska tjuriga om dom inte får en kompis.
I båda fallen kan man ha dom ensamma med mamman från till ca 3 månaders ålder.
Sedan kräver ungarna mer aktivitet med andra busiga föl.

Du bör skaffa någon som kan ha en kompis hos dig alternativt får din unge vara där det finns andra ungar.
Men hingstföl är det bäst om det är många andra hingstungar. Ju fler destå bättre
Stoföl passa bäst i jämna tal. Två, fyra, sex osv..
AM

Mitt sto har fått växa upp med äldre första året,men nu när hon blir ett har jag skaffat flera unghästar som ska gå hemma hos mig i sommar,i flock med äldre hästar också.

Jag hade mitt stoföl ensamt med mamma, "moster" och "mormor" på betet, hon roade sig med att jaga kalvarna :angel: Samt har en del egenheter för sig, det tror jag dock mest beror på hennes mamma som var precis likadan.
Över vintern har hon gått ihop med mamma, "moster" och ytterligare ett sto, de har inte direkt roat henne men hon verkar inte ha tagit nån skada, hon har växt mycket och varit ganska trött men det märks att hon i perioder hade behövt en jämnårig.

Till vintern tänker jag försöka hitta några ungston som hon kan gå på lösdrift med så hon får vara utan de vuxna och kan få härja hur mycket hon vill. Under sommaren får hon två föl samt en annan åring att leva rövare med.

Jag tycker helt klart att du ska försöka antingen låna/hyra in nån jämngammal till henne eller hyra in henne hos nån med jämnåriga.

Jag har ett sto och en valack och har funderingar på att betäcka mitt sto. Problemet är att jag inte kommer att ha några fölkompisar till fölet , utan jag har ju bara mina, i så fall, tre hästar.

Förstår att det borde finnas många fler än jag som är i den sitsen, det vanliga är väl kanske att man inte har flera st avelsston. Hur har ni det och hur gör ni?

Är det jättenegativt för fölet att växa upp med bara sin mamma? Har tänkt att man kan släppa den på bete (1 och 2 års) sen så den kan få vara med likasinnade.

Det är väl allra bäst med jämnåriga kompisar men mitt föl har fått gå med mamma och dem första 3 månaderna med min 3 åriga shettis och dem busade en hel del. Sedan har hon haft sällskap av en 2 årig russsto när vi bodde på internat och sedan har hon gått en hel del med min 5 åring . Har inte upptäckt något som skulle vara fel med det.

Nu är mitt föl 11 månader och är som alla andra normala föl.

Tack för svar! Ok, låter som att alla är eniga om att en lekkamrat är det allra bästa.

En fråga till: Vid vilken ålder på fölet kan man släppa ihop sto+föl med en äldre valack?

Vi väntade tills fölet var 3 veckor och kunde ta lite bättre vara på sig själv. Det finns ju skräckhistorier om valacker som skadat små föl så man kan ju vara lite försiktig och uppmärksam.

Det tog ca 4 dagar innan stoet "släppte till" och lät valacken vara i närheten av fölet.

Nej du behöver inte ha fölkompisar eg. Jag köpte ett sto med föl som sällskap till mitt sto med föl men de fick aldrig någonsin leka med varandra. Stona gick mellan direkt vilket var tråkigt.

Dock har de sällskap nu när det är åringar

Jag har bara ett sto som jag betäckte.

De fick gå själva i ca 5 veckor. Sedan släppte jag in ett äldre sto. De tre åkte sedan på bete med ett annat sto med föl över sommaren. Funkade jättebra.

Nu över vintern har hon gått med mamma och det andra stoet, har fungerat jättebra. Hon har inte alls verkat understimulerad. Det andra stoet är dock lite mer lekvilligt än mor hennes :devil:

Nu i sommar ska hon åka på bete med andra jämngamla ston och till vintern jagar vi lösdrift för fullt.

Ett hingstföl är ju viktigare att den kan rusa av sig och härja. Men självklart så ska man ju försöka att även stona har jämngamla lekkompisar.

Jag tror det är allra viktigast att dom har lekkompisar när dom blir ett..min börjar bli väldigt ettrig nu och det ska bli skönt på torsdag när hennes nya kompis kommer,så hon kan ta ut energin på någon annan än mig och dom äldre hästarna.Mitt föl föddes ute i hagen förra sommaren med en gammal valack som sällskap.Det gick jättebra.Men det är ju olika hästar,min valack har alltid varit en bra föl pappa!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
953
Senast: Freazer
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
862
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 093
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt... 2 3
Svar
51
· Visningar
6 893
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka