Att ge penicillin...

CosmicQueen

Trådstartare
Sprutar ju min fölunge med penicillin nu då han fick lunginflammation.
Är ju viktigt att kolla så man inte sprutar in i blodet vad jag förstått. Första gången jag ger sprutor, gillar det inte alls och är väldigt nervös. Den andra avklarad ikväll...

Men funderade på det ikväll. Vad händer OM man skulle lyckas med att spruta in penicillinet i blodet?

Sv: Att ge penicillin...

Då kan de råka ut för penicillinchock och då blir reaktionen omedelbar. De kan kasta sig vilt och är inte kontaktbara.
Därför ska du alltid stå så att du snabbt och lätt kan slänga dig ut ur boxen och slänga igen dörren.
Om hästen chockar så är det bara att vänta och hoppas att den inte skadar sig för mycket.
Har aldrig hört talas om att nån häst dött av själva allergichocken, men att de kan skada sig ordentligt medan de är okontaktbara.

Jag har gett min otursförföljda häst penicillin i flera omgångar nu och har (ta i trä) hittills inte råkat ut för något.

"Baksug" alltid med sprutan innan du börjar injicera så att det inte följer med något blod in i sprutan. Gör det det, så måste du ta ut kanylen och hitta ett nytt ställe.

Tack så mkt för sitt snabba svar. :)
Aha, det är alltså då, om man sprutar in i blodet som dom kan få penicillin chock. Har hört talas om det men inte vetat varför dom kan få det.

Ja, jag är noga med att dra tbx lite i sprutan innan jag börjar injecera. För att se så det ej kommer blod. Sa veterinären var viktigt.

Nej inte riktigt så. En kraftig reaktion vid injektion av PC kan man få både vid inj i muskel och i blodkärl. Det kan antingen vara en allergi mot pc eller en reaktion på prokain – ett medel som gör att pct verkar längre. En del beredningar kan ges både i ven och muskel, andra är så irriterande för vävnaden att man bara kan spruta det i en ven.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 537
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka