Att ge bort bilder

Ullmerkott

Trådstartare
Ja, vad anser ni? Är det fel att ge bort foton gratis? En bekant fotograf förfasade sig idag över vilket elände det är med folk som ger bort sina bilder utan att ta betalt.

Jag fotar som hobby och brukar ha med min billiga instegskamera med budgetobjektiv när jag är banpersonal på hemmatävlingarna. Dessa bilder brukar jag sedan skicka till de som vill ha. Jag personligen tycker att de är till större glädje om ryttarna får dem, än om de bara ligger hemma på hårddisken.

Är jag ond?

Jag skulle vilja säga att det beror till viss del på kvalitén. Många hobbyfoton är ett skämt att ta betalt för, samtidigt som de är uppskattad minnesdokumentation för "objektet".

Det kan säkert överlappa lite på marknaden för professionella fotografer, men knappast påstås konkurrera ut dem.

Tror jag ;)

Dina bilder, ditt val.

Jag själv har inget som helst problem med att bilder jag ger bort eller lägger ut på nätet sprids helt ohejdat för jag anser att har jag valt att lägga ut bilder på nätet är det allmängods. Copyright är för mig ett fult ord.

Vill jag inte att en bild jag gett bort sprids så vet den jag gett bilden om det.

nej. Du gör precis som du vill med dina bilder. Min gissning är att personen du talade med upplever konkurrens - det är klart att det är svårare att sälja bilder om andra ger bort sina gratis. Det är dock inte ditt problem, utan jag skulle rekommendera att den professionella fotografen utökar sitt arbetsområde - om det är så att hen upplever obehag - så att hen har lite mer flexibilitet i sina betalande uppdrag.

sedan finns det ju även diskussionen om huruvida du vill ta betalt 1: för att du utför ett arbete och du trots allt behöver sitta och redigera/maila dvs lägga ner tid på dessa bilder, eller 2: vill bidra till att bibehålla ett visst värde i det fotografiska yrket. Jag har ett kreativt yrke, och det är klart att det är frustrerande när en kund anser att en offert är för hög för att de "minsann har en kompis som kan göra det billigare". Det är dock inte riktigt mitt problem - om det viktigaste för dem är hur mycket de spenderar på ett projekt, så ska de förstås gå enligt den riktlinjen.

Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Jag får ibland erbjudande om att sälja bilder, så helt värdelös är jag väl inte. ;) Däremot känns det som att jag inte kan ta tillräckligt mycket betalt för att det ska vara värt krånglet.

Asch , skit i vad andra tycker
"Våran" fotograf på travbanan tar egna bilder och dom ger han bort gratis ...
ex

10277466_1496029787282919_6942959695994847160_n.jpg

10352585_1495138940705337_8461948567461274343_n.jpg

Jag fått gratisbilder på mina hästar på banan av en bukefalist.

Jag fotar också på hästtävlingar och hundtävlingar och flera av mina vänner och bekanta (som tävlar) tycker jag är galen som inte tar betalt för fotona när jag spenderar så mycket tid på tävlingsplatsen samt "sliter" på utrustningen. Men jag fotar bara för att jag tycker det är kul samt för att bli bättre på det jag gör. Har i dagsläget inga planer på att ta betalt och det känns som mitt val.

Senast ändrad:
Nej, du är inte ond.

Jag som "konsument" fungerar så här: Jag tar gärna emot (bra) gratisbilder, men det utesluter inte att jag också kan köpa betalbilder av proffsfotografer - om de är bra. Ett eventuellt köp hänger alltså inte på amatören, men på yrkesfotografen.

Har själv plåtat en del tidigare, och lät då också ryttare/ägare få bra bilder gratis. Såg bara det hela som träning/gratisreklam för mig, som absolut inte var ett proffs eller ens särskilt kunnig, och det hade känts som hyckleri att ta betalt, trots att bilderna blev bra. Ser en del glada och inte alltför duktiga amatörer på ffa FB som försöker sälja sina rätt kassa bilder (för i sammanhanget höga priser), och skulle skämmas ihjäl om det vore jag.

Ja, vad anser ni? Är det fel att ge bort foton gratis? En bekant fotograf förfasade sig idag över vilket elände det är med folk som ger bort sina bilder utan att ta betalt.

Jag fotar som hobby och brukar ha med min billiga instegskamera med budgetobjektiv när jag är banpersonal på hemmatävlingarna. Dessa bilder brukar jag sedan skicka till de som vill ha. Jag personligen tycker att de är till större glädje om ryttarna får dem, än om de bara ligger hemma på hårddisken.

Är jag ond?
För mig var det här en märklig fråga.

Samma sak som om jag skulle sticka en tröja till en vän och GE den till henom. Vad skulle det vara för fel i det? Min nedlagda arbetsinsats, jag äger den och förfogar hur jag vill med den.

Vill jag glädja mina medmänniskor är det väl mitt val. Ingen annans.

Förutom att utöka sitt arbetsområde kan man ju även försöka hitta en mer unik stil på sina bilder - det kan minska konkurrensen eftersom de som köper bilderna förmodligen känner att de inte kan få tag på några liknande från annat håll.

Du är inte ond som inte tar betalt för dina bilder. Det är så otroligt många som fotar idag och skulle alla ta betalt så skulle ju inte konkurrensen precis minska? Det man kan göra för att öka efterfrågan är ju som sagt att utöka arbetsområdet - samt sticka ut från mängden.

Nej du är inte ond, du är snäll!

Visst förstår jag att de som försöker försörja sig på foto blir upprörd, men det är inte mitt problem... Jag blir glad när mina bilder kan glädja någon annan, så jag delar gärna av mig med mina bilder. Nu har en vän gjort canvas-förstoringar på några av mina bilder, hon fick egentligen bilderna gratis men jag lät henne betala en symbolisk summa eftersom hon ville betala.

Dock skulle jag inte orka fota på en tävling, sedan redigera, och sedan skicka bilder till alla gratis. Jag lägger ned ganska mycket jobb på varje bild och tycker inte om att släppa iväg bilder jag inte är nöjd med. Men den eller de bilder jag skulle vara nöjd med skulle jag gärna ge bort till ryttaren.

Tycker inte att du är ond även om jag delvis förstår frustrationen som din bekanta upplever. Själv tycker jag att det kan bero på situation också. Om jag tar med min kamera för att fota ex. en tävling och gör det i syfte att utvecklas och försöka bredda min erfarenhet skulle jag inte heller ta betalt. Om jag däremot blir specifikt tillfrågad att fota på en tävling skulle jag vilja ha ersättning för det. Om man sen känner att det är mer rimligt att få ersättning för tiden man lägger på för- och efterarbete eller per bild är personligt.

Sedan tycker jag att när och om man blir så pass duktig att man får mycket förfrågningar gör rätt i att ta betalt för det arbetet man lägger ner. Det är man värd.

Jag har frilansat som fotograf under ett par år. Jag tog betalt av mina kunder. Men vänner fick naturligtvis bilder gratis. För mig hade det varit helt befängt om jag skulle ha sagt att jag har bilder men du kan inte få dem. Dumt är ju bara förnamnet.

Klart du kan ge bort dom om du vill det. Dina bilder = du gör vad du vill med dom.

Sedan kan andra få störa sig på det bäst dom vill. Det är upp till dig vad du vill göra med dom.

Jag har gett bort bilder gratis. Mitt enda önskemål har varit att vid ev. publicering, på nätet eller i tryck, så vill jag stå angiven som fotograf till mina egna bilder.
Något som tyvärr ofta glöms bort.

Min sambo tar en hel del bilder på tävlingar, för oss är det självklart att ge bort dem.
Även om han har rätt bra grejer så blir det ändå mediokra bilder som jag anser att man inte bör ta betalt för.
Möjligen någon symbolisk summa för besväret att sortera ut och maila iväg dem.
Men vi ger bort dem.

Ska jag betala för bilder så ska dem vara riktigt bra, riktigt bra som bara en proffsfotograf kan ta.

Jag tycker inte att du gör fel. Jag tycker att det handlar om två olika saker. För vad jag förstår är du inte professionell fotograf? Och det som den professionella fotografen konkurrerar med är ju kvalitet. för i de flesta fall antar jag att den professionella har högre kvalitet än amatören.
Jag har hört att det är svårt för fotografer att leva på sitt yrke. Men min gissning är att det beror på andra saker än att folk som du ger bort bilder gratis. Jag tror itne att det är ni som konkurrerar ut fotograferna.

Jag har inte pratat med bekanten i fråga, hen skrev ett argt inlägg i sociala medier om fjäskande personer som ger bort bilder gratis och förstör för de som säljer. Detta kom dagen efter att jag lagt ut gratisbilder från en tävling vi båda fotograferade på, så jag antar att hen syftar på mig.

Egentligen är vi väl amatörer båda två, men hen har fotograferandet som enda inkomst just nu så jag förstår att hen tycker det är jobbigt. Dock kan jag inte riktigt se det som mitt ansvar att någon annan ska kunna leva på sin hobby.

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar