Att galoppera på ängen

B

Bright_Eyes

Jag rider ett c-ponnysto som är lagom pigg i vanliga fall. Har bara ridit ut 3 gånger med henne än så länge och då har vi ridit till några ängar där det passar bra att galoppera. Varje gång har hon blivit så himla pigg/stark i galoppen (första gången sprang hon om den andra ponnyn och ville inte alls lyssna på mej, fast det gick bra ändå!)
Det brukar inte hända i första galoppen, men när vi ska ta en andra galopp brukar hon "bita tag" i bettet och jag kan inte få henne att sakta ner.. Vad ska jag göra? Jag vill verkligen inte sitta och dra och dra för jag hatar det. Några tips på vad jag ska göra?
Jag tror att jag spänner mej lite också, för stigbyglarna brukar hamna lite som dom vill. :P

(och nej, jag är inte en speciellt bra ryttare)

Sv: Att galoppera på ängen

ta tag och led henne ordentligt åt nåt håll, så hon tvingas böja huvudet åt sidan. En häst kan inte skena med huvudet vikt åt sidan, den ser helt enkelt inget och brukar för det mesta sakta av då...

//Filli, som ridit allt för många "sken-hästar" i sina dagar

Galoppera inte på ängarna, skritta bara runt och trava korta bitar, och sen ökar du det hela tiden ju mer hästen lyder dig.

Kanske hästens tidigare ägare alltid använt ängarna till att rida i full rulle?

Håller med pmm, rid inte på ett sådant sätt att du inte reder ut situationen ordentligt. Innebär det att du inte kan galoppera på ängarna så är det bara att träna tills du klarar det.:idea:

Det kan se häftigt ut att rida fort över öppna fält, men det kräver ganska mycket av ryttare och häst att hålla sams hela vägen så att det inte blir farligt. För farligt kan det bli om hästen slutar lyssna på sin ryttare...:crazy:

Dessutom är det inte speciellt kul att hamna i sådana konflikter med din kompis Hästen att du till sist kanske blir rädd för att rida.

Har bara ridit ut 3 gånger med henne än så länge och då har vi ridit till några ängar där det passar bra att galoppera.

tre gånger har du ridit ut, på en äng, säkert ganska stor, hästar brukar få lite extra spring i benen då!!låter som hon testar dej lite ännu! om du har en annan häst framför dej, och hon far iväg, försök hålla henne bakom hästen som är framför, fokusera bara på att hon inte kan svänga åt sidorna.. det funkar för mejj :p ..(undantag då om hästarna inte e så värst bra kompisar och kan sparkas..)
kan du inte pröva att galoppera på en vanlig väg eller något, där det är tex skog på båda sidorna, så hon inte känner dendär "friheten" som brukar komma när man är på en äng??

tillägger bara att pmm och pinky hade bra svar!

tack alla! jag ska följa era råd att ta det lugnare sen kanske testa en kort galopp när jag känenr att det funkar!

Tinuri: Dom gångerna jag ridit ut har jag ridit bakom en annan ponny, och även om jag kan hålla henne bakom den andra hästen så vill jag ju känna att jag har kontroll. Ska testa att ta en liten galopp på en "väg" istället för ängen!

men tack så mycket för svaren! jag måste alltså bara ta det lugnare och inte kasta iväg i galopp. det borde jag fattat själv :P =)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30