att gå ut från hagen

V

Vitle

Hej :banana:
Jag har inte haft min isis så länge och allt går bra men :cool: hon / Vitleros har fått för sig att krångla när vi skall gå ut från hagen. Det är inga problem att fånga henne eftersom hon kommer springande och gnäggandes men när jag skall leda ut henne så vill hon inte :cry: Så det blir en knuff i baken och så går det Men hon gjorde inte så när jag fick henne :mad:
Alltså har jag lärt henne en olat :( Vad skall jag göra :confused: Jag vill ju inte muta henne, läste även i hästfynd att det skall man ju inte heller.

Sv: att gå ut från hagen

Denna tråd kanske skulle ligga under hästhantering?

Har du möjlighet att få hjälp av någon som kan gå bakom och svinga ett rep/grimskaft i luften (utan att röra din häst förstås) och driva på. I det här läget skulle jag NÄR hon går ge lite godis, inte muta utan ge när hon går som beröm!

/Malin

Som föregående inlägg, ta gärna hjälp av ngn medhjälpare som kan hjälpa till, och ge henne beröm när hon gör rätt.. Lycka till! :)

Om hästen inte vill gå framåt, brukar jag backa den! Ställ dig rakt framför den, gör dig stor (mycket pondus är det som gäller) och vifta lite med grimskaftet tex. Utan att putta eller knuffa!
När hästen backar visar den underkastelse.
Backa bara ett par steg, stanna, vänd dig om och gå fram, som om det vore självklart. Det brukar funka, i de flesta lägen
(lektionshästarna som inte vill gå med ungarna ur hagen, etc. Det funkar tom för barnen, i de flesta fall.)

Lycka till!

Vitle skrev:
Hej :banana:
Jag har inte haft min isis så länge och allt går bra men :cool: hon / Vitleros har fått för sig att krångla när vi skall gå ut från hagen. Det är inga problem att fånga henne eftersom hon kommer springande och gnäggandes men när jag skall leda ut henne så vill hon inte :cry: Så det blir en knuff i baken och så går det Men hon gjorde inte så när jag fick henne :mad:
Alltså har jag lärt henne en olat :( Vad skall jag göra :confused: Jag vill ju inte muta henne, läste även i hästfynd att det skall man ju inte heller.
Hon har kanske blivit rädd för elen i grinden , om ni har en sån. Min pålle måste ha en STOR grind för han har sån respekt för elen.

Det tokiga är att jag inte har el i grinden eller i hagen för övrigt. Inte för att jag inte har agrigat men Vitle är den snällast som finns. Det går att stängsla bort vad man vill i hagen men ett enkelt snöre. Grinden är hon garanterat inte rädd för eftersom hon kommer och hänger över den när jag kommer med bilen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar