Att gå i form!

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

jessicajosefsson

Hej!
Nu kanske denna "tråden" kom lite på fel plats? men men :P
hur gör ni för att hästen/ponnyn ska gå i form?
lite kul att veta hur ni gör osv.!

har ni något tips på hur ja ska få min c-ponny att gå i form längre tid.. oftast blir de att hon får en jätte fin form sedan saktar hon ner.. jag skänklar på .. då tar hon upp huvudet igen!..
Gör ja fel?
TAcksam för svar!
//Jessica:rofl:

Sv: Att gå i form!

Hej!
Har också haft samma problem som du har. Jag brukar göra halvhalter i alla gångartern. Många ökningar och minskningar och många volter. Om hon/han tar upp huvudet för att du skänklar är bara ett bra tecken. Hon tycker att det är jobbigt. Det är bara att fortsätta skänkla och försök att inte ha sporrar när du gör dem här övningarna som jag skrev innan.
Lycka till!!!

Jag rider mycket serpentinbågar, volter, skänkelvikningar osv för att mjuka upp hästen ordentligt. Sen blir det såklart mycket tempoväxlingar så hästen hela tiden måste jobba och koncentrera sig på ryttaren :)

jag håller med föregående men vill tillägga åttvålter :D med en tydlyg och mjuk ställning i varje övergång till ny volt, ibland kan det hjälpa med lite "övertempo" när du lägger massvis med halvhalter :)

Finns liknande trådar under "ridning" :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 741
Senast: Freazer
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 974
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 683
Senast: Bri
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
445
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama