Att fostra en annans hund!

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har ibland problem med folk som kommer hem till mej, dom ska promt fostra mina hundar, hemma hos mej:mad:

Det ska läras trix och det kommer massa förmaningar om hur jag ska förbättre fotgåendet tex!

Jag är nämnligen nöjd med lydnaden på mina hundar!!!!!

Varför kan vissa inte respektera detta? En sak e ju om man frågar om hjälp!
Men all denna pådyvlade fostran utan att fråga mej gör mej galen!

Hur ska man bemöta detta utan att såra personen ifråga bl.a?

Sv: Att fostra en annans hund!

Prova att säga som det är? Att du inte vill ha någon hjälp. Det borde ju personen förstå.

Jag skulle bli helt vansinnig!

Okej om min hund hoppar på eventuella besökare, då har jag sagt att då ska dom själva säga ifrån och putta ner hunden.. Det kan jag acceptera.

Jag skulle säga att nu räcker det om jag tyckte någon bestämde för mycket. Skillnad på att komma med pekpinnar och att sätta egna gränser tycker jag om jag kommer som gäst. Har en bekant som har stora hundar och unghunden va hopplös innan då hon kom i full fart när man kom och hälsade på och hoppade upp på en så jag nästan ramlade omkull. Där sa jag till på skarpen då jag inte anser att jag ska behöva ramla omkull för att hundarna inte har några regler hemma då hon gjorde som hon ville. Likaså hanhundar som försökt rida på benen har jag med sagt till om osv. Så skillnad på att acceptera saker som hundarna får göra hemma för husse/matte men det betyder inte att de tillåts göra det med mig:). Såna saker tycker jag man har rätt att påpeka annars får man väl träffas på ett fik om hundarna ska vara de som ska bestämma vad som får och inte fås göras.

Första gången det hände blev jag helt paff - en för mig helt främmande människa (annhörig till en kollega till min mamma) började uppfostra min då 11 veckor gamla valp. Hon tryckte till honom ordentligt och var sen på och petade med foten så fort han rörde sig: "hörruduru valpen, så får man inte göra".

Jag löste det lite taktiskt genom att avlägsna mig och hunden från platsen efter nån minut, och undvika idioten i framtiden...

Numera har jag vant mig vid att folk ser det som sin uppgift att uppfostra andras hundar, och jag accepterar det INTE! Påpekar omedelbart att det är JAG som sköter träningen av mina, vill de klappa så är det okej, annars kan de låta dem vara.

/Migo

Sådant fick jag säga till direkt att jag tar hand om fostran och tillsägelser men att de får klappa leka och busa med henne. Annars hade det aldrig fungerat för mig (träffade otroligt mycket människor när min var unghund)
Jag har sårat flera men jag har försökt tala om att det är en regel som jag har för alla och att det är för hundens bästa. De flesta har accepterat det även uppfödaren då min hund älskade henne över allt annat och struntade i vad jag sagt precis innan om uppfödaren var i närheten. Nu checkar hunden med mig först om hon är osäker.

Jag skulle helt enkelt säga att jag fostrar min hund själv. Eventuellt lägga till att jag är ledare i flocken osv. om personen inte fattar.
Om hunden hoppar eller så måste gästen givetvis få säga ifrån, men i övrigt får folk ta seden dit dom kommer.

Sätt undan hunden - i ett annat rum tex. - eller förklara tydligt att du inte vill ha någon "hjälp" med din hundfostran!
Till föräldrar brukar motargumentet "Skulle du vilja att jag började uppfostra dina barn?" vara effektivt ;) .

Själv har jag inga problem med att direkt påtala om någon - vän, släkting, främmande person - hanterar mina hundar på ett sätt som jag inte vill!

Mina hundar = MITT ansvar! Dvs. de skall inte behöva vara "träningsobjekt" för att någon annan vill "testa något"/har andra uppfostringsmetoder än mej.

Däremot har jag full förståelse för folk som agerar direkt om mina hundar ex. hoppar på någon som inte vill det!

/Swat

Jag hoppas att jag inte ses som att jag uppfostrar andras hundar. :o

Jag träffar mest mina föräldrars hund och stallägarnas hundar. Och är det något jag avskyr så är det när hundar hoppar på en. Så då säger jag ifrån.
Vilket iofs inte har varit något problem. Mina föräldrar vill ju absolut inte att Fanni hoppar på någon så de vill ju att man säger ifrån och stallägarna har inte tyckt något om att jag säger till deras hundar. (det var så klart inte det första jag gjorde, men när jag lärt känna familjen och hundarna)

Annars lägger jag mig inte i, men just hoppande vill jag inte vara med om.

Jag tycker att det är okej om andra kommer med tips så länge de gör det på ett respektfullt sätt och kanske frågar om de får hjälpa till. Konstruktiv kritik i måtta uppskattar jag.
Men komma och lära min hund saker, nej det vill jag göra själv. Min hund är inget testobjekt för folks olika metoder.
Hos mig gör vi på ett sätt, mitt.
Vill du göra något med min hund så fråga först

Att värja sig själv från hoppande/valptuggande tycker jag är helt okej - varje individ måste själv få avgöra hur "närgången" hunden får vara. Sen ska det självklart göras lugnt och på ett bra sätt.

Att däremot börja korrigera för andra beteenden (som i mitt fall med valpen, där människan började fota till honom när han tuggade på SIN leksak!) är oacceptabelt!

/Migo

Absolut! Ägaren står för uppfostran. Det låter lite som om den människan sett på Mannen som talar med hundar. Gör inte han så? *har inte sett så mkt*

Ibland upplever man samma i hästvärlden tycker jag. Jag har min häst som jag vill ha henne, men ibland träffar man på människor som tycker att hästen ska göra si eller så och ger sig på att 'fixa' problemet.
Om någon kommer med ett konstruktivt förslag som kan förbättra hennes mående eller utveckling kan jag lyssna, men inte att någon ger sig på och korrigerar henne för ett beteende som jag tycker är helt okej.

hjälp dem ut genom dörren och förklara att de är välkomna tillbaka när de lärt sig att dina hundar inte är deras leksaker. jag hade verkligen blivit tvärsur om någon inte respekterade mina önskemål kring mina hundar i mitt hem!

Jag tycker ibland att det kan va tvärt om också, har varit hemma hos folk med mer eller mindre ouppfostrade mellan/stora hundar som hoppar upp på en, hoppar efter ens mat osv!! :eek:

Och ägaren då tycker att det är "mitt problem" och att det är ju jag som måste säga till, det hjälper ju inte om dom gör det när det är mig dom hoppar på :confused:

Jag vill gärna hjälpa om ägaren ber om det typ säga till/ignorera/hålla fast i halsbandet och vara tråkig, eller vilken metod dom nu använder. Men generelt får ju ägren hålla koll på sin hund tycker jag!
Jag är iallafall inte intresserad av att komma hem till nån och bli påhoppad och behöva skälla ut nån annans hund som jag kanske inte ens känner speciellt bra..

Sorry för lite trådkapning, men har retat mig lite på detta sista tiden :grin:

Det här är en person som alltid ska lägga sej i! Oavsett om det gäller mina hundar eller hästar! Allt ska ändras på!

Hon är lite svår, men jag ska vara tydlig nästa gång INNAN hon börjar gå på å fostra!

Vad räknas som fostran? Att be hunden om något eller att lära hunden något?

Jag är inte rädd för att ta tag i andras hundars beteende om det beteendet är negativt mot mig. T.ex. som så många andra här nämnt -att hundar hoppar. Jag kan shasa bort andras hundar, be dom gå sin väg, be dom lämna mig eller min hund ifred. Däremot skulle jag aldrig börja på att be nån annans hund om "sitt","ligg" eller såna saker. Än mindre "träna" det.

Låter kanske hårt men jag umgås med ett antal hundar som inte är mina och som inte är uppfostrade, de är lösa o ägarn är ofta inte ens i närheten... Skall man låta hundarna köra över en bara för att man inte vill "reta" ägaren?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 162
Senast: Lazio
·
Övr. Hund Okej, nu blev rubriken alldeles galen. Men jag har iaf en tik på lite över 5 år som vid ca 1½ års ålder började göra utfall och blev...
Svar
13
· Visningar
1 271
Senast: Fiffi1
·
Övr. Hund Passade nyss en bekants hund några dagar. Hunden i fråga är en omplacering på ca 3 år. Matte är jätte ambitiös och trots att vi tränar... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 236
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka