Att föla mitt på dagen?!...

lisahjelmgren

Trådstartare
...Hur ovanligt är det egentligen??? Sover nu i stallet (sadelkammaren så jag inte stör) men sedan måste jag till skolan under några timmar och det finns ingen närvarande. Känns ju lite töntigt...
Mitt sto är försföderska, som jag sagt i andra trådar, och är en "enstöring". Vill gärna ha kontroll, sköta saker och ting på egen hand. Är dessutom lite nervöst lagd, är "mammig" när hon blir orolig/sjuk. Vi som känner henne gissar på att hon fölar på natten, efter kvällsfodringen så hon vet att ingen kommer att komma in i stallet på flera timmar. Men vi kan ju ha fel... därför tänkte jag höra om någon vet hurpass ovanligt det är att förstföderskor fölar mitt på dagen. (Hon har egen hage nu, bredvid kompisarnas). Rent spontant känns det som att omföderskor är dom som fölar dagtid eftersom de kanske känner mera lugn, har ju varit med förr. :confused:

Här kommer en ej vetenskaplig undersökning :cool:

Mina halvblod har alltid fölat mellan 02.00 - 05.00 (när jag är som tröttast!)

Mina ponnyer har alltid fölat på dagtid när jag antingen äter eller har varit och handlat!

Lill / Stall Nöbbeled ( som aldrig varit med vid en ponny födsel )

Min observation är;
halvblod fölar runt 02
ponny 12,20,23,05.
För 2 år sedan missade vi fölningen i hagen med bara någon minut. Min stallkompis höade i hagen 11.45, åkte förbi hagen 12.00 sen kom jag ut 12,05 och då var fölet ute! Detta sto har hitills ingen se föla men en sak vet vi - det går undan när hon väl sätter fart!

Jag tror bara att vi har haft en fölning på dagen. I övrigt har de fölat mellan kl.20-06 när det som lugnast i stallet. Allt som allt är det ca 50 fölningar som har ägt rum hos oss. De flesta våra egna, men också några inhysningar.
Av de 3 ponnyföl vi har haft så har jag bara missat en listig shetlandsponny. NF-stoet fölade glatt när jag var med. :)

Mitt sto fölade mitt på dagen förra året, hon som har lösdriften där lillan går fick ett stoföl när vi var dit klockan 11 och kollade platsen + att vår nya fölade strax före 06 nu senast. :p Alla fölningarna gick bra trots att våra ston fölade själva. :love:

Min erfarenhet har varit att förstagångare har en större tendens att föla ute.
För dom vet inte riktigt vad som e på g.
Nu säger jag inte att ditt sto gör det men risken finns alltid.
Även om hon haft tio föl så kan hon föla ute.
Är det varmt och torrt i hagen så kan dom föla ute. Det är nästan bättre så hon inte lägger sig mot en vägg när du inte är hemma.

Hoppas allt går bra
Lycka till :bump:

Sammanställning fölningar hos mig:

Endast 2 (omföderskor) har fölat ute i hagen på f.m & e.m, detta var under uppstallningstiden (de var inne på nätterna)!

På senare år har jag lagt fölningarna senare för att stona SKA föla ute d.v.s. de är ute dygnet runt, och där är det blandad kompott.. vissa föddes på kvällen före nattning och vissa i morgonsolen efter frukost, men de flesta mellan 02 - 05.00!

Ingen skillnad på först- eller omföderskor då :)

Trots detta så är jag benägen att hålla med *seminassistent* om att förstföderskor mkt väl kan föla vid vilken tidpunkt som helst på dygnet, alltså även mitt på dagen.. inte kul om den t.ex. föds precis vid (under) staketet och ramlar ner i ett dike eller så :smirk:!!!

Båda mina är födda mitt på dagen.

Vårat sto fölade inne, mitt på dagen och stående.

Det andra stoet (är inte vårat) hon fölade också mitt på dagen. Så båda våra mina är födda mitt på dagen.

hejsan!
Mitt sto fölade förra året som 1-gångföderska kl 18.30, då hela stallet var närvarande, utom jag då.... :smirk:
Hon fölade inomhus 1 tim efter intagandet.
Får se vad hon tänker hitta på i år, ska ha om ca 5 veckor! :bump:c

Okej... nu fik ni igång mina nerver igen! :crazy: Ska ha en tenta v.13 under hela dagen och jag e lite nervös redan, och inte bara över tentan. Ha, ha... Not funny. Jag hoppas fölet ploppar ut innan. Hon går på ridbanan, bredivid de andra hagarna. Det bästa de hade att erbjuda (står inackorderad) eftersom jag inte ville ha henne bland de andra i skogen där det är PROPPFULLT med stubbar i alla de storlekar, ingen stans att gå undan... en liten parentes :smirk: Så inte för mkt regn tack! Då kanske den kan drunkna?!? :eek: Ja, ja jag gör så gott jag kan ju!

Hej
Mina 2 halvblod har fölat på natten och mitt islandssto gick och knep tills jag körde hemmifrån iväg mitt på dagen, var hemma igen efter 1,5 timme och då hade hon fölat.

Okej... nu fick ni igång mina nerver igen!
Bra, nerver (i rimliga proportioner) skall vara alerta :D
Jag hoppas ju förstås att hon fölar på natten då du är närvarande.. min tumme hålls för det :)

Min erfarenhet är faktiskt att fler av stona fölat ute än inne (även om fölboxen inne varit välhalmad). Ett sto fick alla sina tre föl ute mitt på dagen. Ett annat var på väg att föla inne på morgonkvisten men knep ihop & fölade ute på dagen, precis när jag åkte därifrån. Ett annat fölade inne på morgonen/förmiddagen. Ett enda sto, en förstföderska, fölade inne på natten. Utan att ens börjat sätta juver innan...där stod fölungen så sött & diade på morgonen. Nog kan dom överraska! Införskaffade övervakningskamera förra året så nu kan jag vaka utan att störa!

offtast fölar ju ston på natten efter som dom är ostörda då. ett sto i mitt stall föla i hagen dödfött. hon hade inte visat några som hällst tecken på att föla.

Jag har fött upp 13 st, tror bara att det 2 av dom som kommit på natten/morgon..resten har kommit dagtid och ganska så "otippade"
Jag undrar lite om det kan bero på hur trygga hästarna känner sig, vad dom har för grundpsyke..en orolig häst inbillar jag mig vill ha lugn o ro omkring sig innan dom lägger sig, andra spelar det ingen roll.

Mina 2 ston som fölat "hejvilt" har varit lugna trygga flock"ledare". Men jag har ingen erfarenhet av andra typer av ston.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 440
Senast: Wonna
·
Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: MaRomer
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 076
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar