Att förvara morötter

vippan

Trådstartare
Hur kan man göra det på bästa sätt? Större mängder alltså... Jag har en bra jordkällare och i den borde det vara ypperligt att ha morötterna. Hur gör ni? :)
 
Mörkt och svalt. I jordkällare är lämpligt. Och så får dom inte frysa.
 
Lägg dem i lådor och varva med sand. de skall helst inte komma i kontakt med varandra. Dina morötter kommer att vara som nyupptagna hela vintern.
Avis! :)
 
Ska man inte försöka hålla de så torra som möjligt? Detta är alltså en fråga eftersom jag av egen erfarenhet tycker mig märkt att morötterna håller längre då, annars har de börjat mögla. Är dt så, eller är det ngt annat jag gjort fel?
 
men hennes jordkällare var ju bra, då får man förutsätta att luften där är bra, eller hur? Är det för torrt skrumpnar rotsakerna ihop.
 
Hur kan man göra det på bästa sätt? Större mängder alltså... Jag har en bra jordkällare och i den borde det vara ypperligt att ha morötterna. Hur gör ni?

Sand på golvet (ovanpå jorden), två pallar så att lådorna kommer upp. Sen har vi trälådor för morötterna. Det fryser inte i källaren så det blir luftigt så.
Man kan givetvis ha papplådor också.. men då måste man vara noggrannare med fukt och luft.
Det är också viktigt att ibland rota runt och plocka bort ev dåliga morötter. Det blir alltid några. :)
 
Viktigt att se till att de inte kommer i kontakt med golvet. Vid kyla kan man täcka med halm, det isolerar, för de får inte frysa.
 
hur länge håller morötter vid någorlunda bra förvaring...? e det 1 vecka eller 1 år? asså påt ungefär
 
de som jag förvarade i sandlådor i jordkällare höll sig ett år, de började gro sen!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
369
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 351
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp