Att föda..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att föda..

Tja, det är så länge sen, minns inte riktigt...

Men 8-9 kanske. Men en positiv smärta, man får ju något enormt värdefullt. Jag har haft två relativt lätta förlossningar.

Har känt värre smärta i andra sammanhang.

Norrland
 
Sv: Att föda..

På en skala: 11...:crazy:

Jag som kan argumentera ihjäl folk för att slippa få ett stick i fingret låg i förlossningssalen och vrålade efter ryggmärgsbedövning..
Min sambo såg ut såhär: :eek: :eek: :confused:

Så ja, det gör jävligt ont.. Och det värsta: ryggmärgsbedövningen bedövade bara värkarna. Det fattade jag när det var dags att börja krysta. Grattis! :cool:
 
Sv: Att föda..

Min syrra har fött två o hon säger att det inte finns någon positiv smärta folk som säger det har nog inte haft ont :crazy:

Man skiter väl i hur det känns efteråt (eftersom att alla tjatar om hur snabbt man glömmer) jag skiter i att jag ska glömma det är ju INNAN ungen är ute det gör ont!
 
Sv: Att föda..

Någon skala kan jag inte sätta det på, men det var den starkaste smärta jag upplevt. Dock var smärtan KONSTRUKTIV(men inte possetiv som vissa andra upplever den som), ngt jag aldrig upplevt förut.

En häftig upplevelse, verkligen. synd att jag inte var mer medveten om vad jag gjorde just då... var så koncentrarad på att behålla "lugnet" hela tiden (och inte få panik) att jag nästan glömde bort att jag födde barn :crazy:

Föder gärna barn 10ggr till, om jag bara slipper vara gravid innan! :angel: Det var mkt värre!
 
Sv: Att föda..

På MIN skala en klockren tia, dvs jag har aldrig haft så ont varken före eller efter. Jag upplevde det heller inte som någon positiv eller konstruktiv smärta, det gjorde rätt och slätt ONT, och hade någon sagt till mig under förlossnignen att jag kunde få slippa ifrån det hela men utan att få något barn så hade jag gladeligen accepterat!!!

Jag har ett barn och planerar inga fler.
 
Sv: Att föda..

Det gör ONT, men man får ju något för "besväret". Sa redan en timma efter förlossningen att jag gärna gör det igen. Svårt att bedömma på skala, stundvis 10 helt klart, men efter EDA så blev det betydligt behagligare.
 
Sv: Att föda..

Jag tyckte inte att det gjorde så ont. Jag var ju koncentrerad på vad jag gjorde och var som i egen liten värld. Men kommer ihåg att jag tänkte:
-Blir det inte värre än så här?
I slutet var det värst men jag tyckte det var mycket lättare att föda än vad jag trott. Har alltid varit rädd för sprutor och sådant men jag brydde mig inte när de stack mig för bedövningen i ryggen eller den där nålen i handen. Enda gången jag "nyktrade till var när barnmorskan sa att hon trodde hon skulle behöva klippa. Då tänkte jag resa mig och gå. Jag satte mig upp och sa att nej det behöver du inte.
- Du måste lita på mig, sa hon. Det är för att du inte ska spricka.
- Det behövs verkligen inte klippas, jag gör det inte, sa jag.
Hon kände efter men kom fram till att det nog skulle räcka till att tänjas ut utan klipp. Sprack visserligen men det hör ju nästan till första gången sägs det.
 
Sv: Att föda..

Äh, det gör inte så särskilt ont att föda ut dem tycker jag.
Värst är värkarna mot slutet innan det är dags, alltså att öppna sig de sista centimetrarna.

Föda ut, kanske 2
3 sista centrimetrarna, kanske 7-8

Ingen bedövning men sniffade lite lustgas under de sista centrimetrarna på bägge barnen.

mvh Eva
 
Senast ändrad:
Sv: Att föda..

KKL
En klockren 10 minst. har nog aldrig haft så ont i hela mitt liv, trots detta så har jag lyckats klämma ur mig 4 st:p skulle kunna tänka mig att göra om det flera gånger om någonannan ville ta hand om vaknätterna;)
 
Sv: Att föda..

Jag tyckte att det var en positiv smärta i o m jag visste varför jag hade ont o att det faktiskt kommer att gå över!
Men självklart gör det ont!

Med barn nummer två var man lagom kaxig tills det var dags, då ville man nästan låta barnet stanna kvar för man ville inte ha så ont igen! :D Men när man väl är där, är det bara att slappna av o lyssna på kroppen.

Min andra förlossning var mkt lättare än första. Jag var så in i bomben trött (födde 3 på morgonen) så jag orkade helt enkelt inte kämpa emot utan kroppen fick klara sig hyfsat själv. Det tog ca 2,5timmar från första värken tills hon var ute.

Barn nummer ett tog längre tid på sig o jag hade ont längre tid totalt med alla värkar innan hon bestämde sig för att nu var det dags!

Men jag håller med den som sa att hellre föda än vänta barn! Kräkningar,ischias o foglossning från dag ett typ... Med båda barnen, suck!:p
 
Sv: Att föda..

åh. hoppas jag får en förlossning som din:smirk:

Är visserligen inte rädd längre men de skulle ju inte skada att få en så enkel och märtfri som din=)
 
Sv: Att föda..

Väldigt individuellt hur man uppfattar det som.
Jag har fött 3 barn utan bedövning eller lustgas och tyckte det var överkomligt. Visst gör det ont, men det är ju värt det i slutändan och i alla fall jag var så fokuserad på att föda barn att smärtan kom lite i andra hand..
 
Sv: Att föda..

*kl*

Öppnades -> 6cm: 4
Öppnades 6-10cm: 10
Sen fick jag ryggbedövning :)
Då försvann smärtan helt!
Krystvärkar: 1
Utdrivningsskedet: 10 (men det varade ju bara ett par minuter, så det gick ju helt klart att stå ut).

Sen var plutten ute och man hade inte ont ett jota.

************************************************

Innan förlossningen var jag lite irriterad över alla som uttalade sig "det var så mäktigt..bla bla...naturkrafter...bla bla...överjordisk styrka...bla bla...".
Men det var mäktigt. Kanske inte på grund av "överjordiska styrkor", utan på att man verkligen födde fram sitt älskade barn.
Varje del av förlossningen var ju ett led i det här skapandet på ngt sätt...*flummigt*
Jag vill helt klart ha fler barn och jag vill helt klart föda dem vaginalt. Jag är inte ett dugg avskräckt.
 
Sv: Att föda..

Hur ont på en skala från 1-10 gör det att föda barn? :crazy:

3...

Jag "vet" detta, eftersom jag och min sambo använde detta under första förlossningen. Jag skulle alltså meddela honom hur ont jag tyckte det gjorde. Jag kom till tre. :)

I mina förlossningsjournaler står det "Smärtpåverkan: 0". :o :p

Ja, jag känner mig bortskämd!
 
Sv: Att föda..

*kl*

Kom på...att om man jämför smärtan vid förlossningen, med smärtan då man skulle göra nummer 2 på toaletten, under en
2-månadersperiod efter förlossningen...
Då skulle jag gradera smärtan:
Föda barn: 9
Skita: 10

:crazy:
 
Sv: Att föda..

Hur ont på en skala från 1-10 gör det att föda barn? :crazy:

Det gör ont att föda barn och jag har alltid sagt att det är det värsta jag varit med om men efter att ha fått åka ambulans in pga värk i höfterna så kan jag säga att värken jag hade i mina höfter var 20 ggr värre än att föda barn!!!
 
Sv: Att föda..

KL

Jag är tydligen inte så smärtkänslig, lyckades tex bryta benet utan att märka det förrän jag skulle gå på det...

Förlossningen var en häftig upplevelse jag gärna gör om. Jag hade lustgas, akupunktur och varmt bad som bedövningsmedel. Tror det ondaste var öppningsskedet men då öppnades jag först lite lite och sen massor och det där massor var nog det som gjorde så ont.

Jag tyckte det var så fånigt när alla pratade om förlossning som en psitiv smärta innan jag genomfört min och nu kan jag bara hålla med.

Och för mig gjorde vare sig nummer 1 eller 2 ont efteråt...
 
Sv: Att föda..

Typ en 8 var det för mig. Att få armbågen eller knäskålen ur led har gjort ondare.
 
Sv: Att föda..

åh. hoppas jag får en förlossning som din:smirk:

Är visserligen inte rädd längre men de skulle ju inte skada att få en så enkel och märtfri som din=)

Mja, inte som med ettan. Själva förlossningen gick ju ok men det strulade lite efter då moderkakan inte ville släppa, panik och lite halvakut fick de efter många om och men ut den, trasig, förlorade 1 1/2 liter blod och fick ligga kvar 5 dygn med medicinering, blodplasma mm.

Tvåan var "piece of a cake"... Två timmar efter, när vi hade fikat, ville jag gå hem. Men se det fick man inte, man måste stanna 6 timmar..... suck!

Jag får önska dig en tvåa.....:)

mvh Eva
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 776
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 007
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Sikkert flere her som har barn som har blitt mobbet. Jeg leter etter råd om hva jeg kan gjøre for å stoppe mobbingen. Vi bor på et lite...
Svar
5
· Visningar
863
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Hästnyheter I Överkalix dör det fler än det föds, enligt SCB. Helena Forsman gick emot strömmen. Hon valde att stanna och föda barn. – Här är det...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp