Att fodra med fri tillgång

Ela

Trådstartare
Hur har ni som har era hästar på lösdrift med fri tillgång på hö/ensilage löst det?

Hur har ni balen?/hur fodrar ni? Begränsar ni ätandet på något vis?

Har ni bara hästar med samma näringsbehov i en hage?

Gärna bilder på olika lösningar :bump:

Sv: Att fodra med fri tillgång

Mina får äta fritt så mycket de vill. Hittills har vi inte haft några som helst problem med att någon ätit för mycket. Några har däremot inte haft ro att så mycket de behöver utan har fått komma in på nätterna. De har då forfarande fått fri tillgång på grovfoder i boxen men får då också kraftfoder.

Vi har foderringar i återvinningsmaterial som vi sätter över balen. Innan balen körs ut i hagen tar vi av all plast och vänder den så att vi ser att den inte har något synligt mögel. Sedan sätts den ut och ringen över.

Vi kör samma som Masse. Kör ut balen till foderbord efter statuskoll. Försöker satsa på energivärden på 6-7 och proteinvärden som ligger ganska högt, är inte rädd för höga kvoter. Med sådan hösilage höll sig alla fina i vintras, då har jag hästar med väldigt olika behov. Tjockisen rids dock mest intensivt och smalisen (unghäst) får en hel massa kraftfoder. Mina går på lösdrift.

delvis kl

Tack för era svar.

Jag har mina hästar på lösdrift och skulle i år velat ha även ponnyerna där men är rädd för att de äter för mycket och bli sjuka. Araber (unghästar och avelsto) welsh mountain ponnyer.

Dessutom har jag än så länge inte hittat en bra lösning att ha balen på så att man minimerar spill och håller den fräsch. Här bli blir det i princip alltid lergt runt balen även om vi flyttar runt den till olika platser i hagen.

Masse vad är det för foderringar ni har?

Jag har profarmas (googla på det så kommer du till deras hemsida). De går att få i olika omkrets och höjd så att de passar både olika baltyper och olika storlekar på hästarna.
Dessa har fungerat bra hoss oss tror vi har haft dem i fem år nu. Det enda jag kan rekommendera är att man moterarar dom innan det det börjar bli kallt ute. För då blir dom då hårda att det nästan är omöjligt att göra det utomhus.

Skala av gräset med spade, lägg på markduk, tryck ner kanterna ordentligt. Sprid ut ett tjockt lager grus över. Fyll på/kratta gruset några gånger varje säsong innan markduken kommer fram så håller du det fritt från lera:) Så har vi vid grindarna. Förut blev det jättelerigt där trots stora hagar, nu är det finfint!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar