Att flytta sig för skänkeln

Z

Znabbe

Undrar lite över hur ni gör för att lära era unghästar att flytta sig för skänkeln. Finns säkert massa sätt och vore kul att få lite tips och nya ideer;)

Sv: Att flytta sig för skänkeln

Znabbe skrev:
Undrar lite över hur ni gör för att lära era unghästar att flytta sig för skänkeln. Finns säkert massa sätt och vore kul att få lite tips och nya ideer;)

alltid när jag precis i början lär unghästen att flytta sig gör jag det igenom att rida på en 8, så lbir det varje gång att man bytter varv vilket är bra för att lära hästen lyssna på tygeln och svänga, den måste också konsentrera sig. Jag börjar med att flytta viken lite åt det håller jag vill att hästen ska flytta, leder sedan med handen och
"petar" väldigt försiktigt och lätt lite bakom sadelgjorden, det blir så attomatiskt för hästen att flytta sig åt det hållet ryttaren lutar sig åt, för att hålla balansen, och gör man det på volt eller 8 blir det enu mer naturligt, :) jag gjorde också så att inann jag bad hästarna göra det ,med ryttare på ryggen tränade jag mkt på marken med att dom ska kunna flyta åt sidan på komando med att bara hålla handen i luften brevid magen på ett viss sätt, eller, träna hästen att reagera när man ber den flytta med handen på magen när sedan skänkeln kommer att vara. :idea: :smirk:

Jag ser till att hästen vet vad flytta betyder från backen först, noga. Därefter flyttar jag den även med pisk när jag leder den, så den går undan för tryck/pek med pisken. Efter det så börjar jag med att styra i zic-zac fram och tillbaka över grusvägen t.ex. uppsuttet och trycker samtigt med den skänkel jag flyttar från. Hästen lär sig snabbt att skänkel och tygeltag betyder flytta åt det hållet, och man kan finjustera allt eftersom och få skänkelvikning, öppna etc.

Hästen har ju sedan tidigare lärt sig gå undan för tryck ( t ex på stallgången etc). Så när jag sitter på så brukar det räcka med att övertydligt lägga till enbart en skänkel och öppna upp med tygeln på den sida jag vill hästen ska flytta åt. Jag bryr mig inte ett dugg om kvaliten, formen eller böjningen på flyttandet till en början utan bara hästen flyttar sig åt sidan utan att tappa bjudningen är jag nöjd. Brukar göra det längs väg till en början. Sen när de fattat poängen så lägger jag till mer 'böjnng' och använder det på böjt spår med.

Skulle jag ha en häst som har lite svårare att få poletten att trilla ner så endera utnyttjar jag ett läge där hästen vill gå sidledes, eller så använder jag mig av fysiska föremål som begränsare, men det brukar inte behövas.

Znabbe skrev:
Att jobba från marken är helt naturligt för mig....det är där tycker jag grunderna byggs, för att sen förflytta det till man sitter uppe...:rofl:

BonRaiz skrev:
Att jobba från marken är helt naturligt för mig....det är där tycker jag grunderna byggs, för att sen förflytta det till man sitter uppe...:rofl:
Jag jobbar oxå från marken. Har lärt mej det av Kyra. Det är lättast att komma åt en häst på det sättet.

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka