@ninsan Jag bor inte i Helsingborg men i nordvästra Skåne och känner en hel del som bor där, de flesta på eller i närheten av Tågaborg där det finns många vackra - men dyra! - hus. Jag skulle väl själv välja något mer åt Kulla- eller Bjärehalvön om jag var i flyttfunderingar inom regionen (inte så billigt det heller dock).
Men "skittråkigt" kan jag inte tycka att Helsingborg är! Framför allt är det ju nära till mycket skojsigt såsom t ex Kulla- och Bjärehalvön.
Och bra res- och pendlingsmässigt. Trevliga restauranger, bra teater, Sofiero och Danmark ett stenkast bort.
Generellt gäller dock: stor varning för söder av de centrala delarna. Det skjuts och sprängs lite för ofta där för att det ska vara riktigt trivsamt. Även om det så klart främst beror på umgängeskretsen om man ska riskera att hamna i sådant. Och den grövre kriminaliteten har tyvärr inte direkt minskat på senare år.
Däremot om du ger dig söder om stadskärnan så tror jag Ramlösa är helt ok, ännu lite längre har jag bekanta som bor/bott i Rydebäck och trivs bra där. Pågatågen är för det mesta ett utmärkt transportmedel till och från Hbg city, så räds inte att titta lite utanför där det finns sådana förbindelser.