Att fatta det slutgiltiga beslutet, kattunge med akut njursvikt.

E

ElisabethC

Jag står inför det svåra beslutet att ta bort min alldeles för unga katt. Han är 6 månader gammal, och lider av akut njursvikt efter att ha ätit en lilja. Han åt den i onsdags, kräktes natten till torsdagen, mådde i övrigt fint. Jag visste inte att liljor var en dödsfara för katten, så efter att ha ringt vet på fredag morgon efter att katten kräkts igen, och inte gått på lådan, vet. Verkade inte uppenbart oroad över liljan, så jag valde att avvakta. Natten till lördagen blev han superdålig och på lördag morgon tog jag in honom till djursjukhuset. Här ligger han nu med dropp och konstaterat höga njurvärden, crea över 1200 och högt urea . Han är jättedålig emellanåt, piggare emellanåt. Igår hade han kramper i bakdel som idag mest är vinglighet/lealös. Han har ätit lite själv. Medan jag suttit med honom nu har han kissat på golvet ett antal gånger, även på mig. Det är mycket och verkar utspätt. Jag sitter hos honom just nu och har försökt förmå vet. Att ge mig en hint om vilket håll hans hälsa är påväg utan framgång. Jag vill inte se min älskade kattunge tyna bort, samtidigt vill jag inte göra något förhastat. Har någon erfarenhet, kan så höga värden sjunka, ska jag ge honom en natt till? Hjälp..
 
Sv: Att fatta det slutgiltiga beslutet, kattunge med akut njursvikt.

Någon erfarenhet av förgiftning eller akut njursvikt har jag inte, men jag kan citera ur Anne-Marie Nilssons bok Kattens sjukdomar, avsnittet Akut njursvikt: "Prognos: God vid snabb behandling, annars dålig. Permanent njurskada kan uppstå."

Frågan är väl då om behandlingen kan anses ha satts in snabbt efter förgiftningen. Det kanske är tveksamt. Hoppas du kan få bättre svar och att det går bra för din katt.
 
Sv: Att fatta det slutgiltiga beslutet, kattunge med akut njursvikt.

Han fick somna in, lillkillen. Vi kämpade tappert, men någonstans måste man som matte inse att det räcker. Han somnade i mitt knä, och jag känner att besätter var riktigt; jag satt med honom i flera timmar ikväll, och han hade liksom "tappat gnistan". <3
 
Sv: Att fatta det slutgiltiga beslutet, kattunge med akut njursvikt.

Så otroligt sorgligt, styrkekramar till dej!
 
Sv: Att fatta det slutgiltiga beslutet, kattunge med akut njursvikt.

Beklagar sorgen :(
Fick själv ta bort min Abbie i våras som fick för stora skador på njurarna efter en akut njursvikt pga njursten på båda sidor. Även hon hade över 1200 i crea när vi kom dit.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 681
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp