att få till en bra tölt

orientalkatten

Trådstartare
min best har inte världens bästa tölt. Han är alldeles för bekväm av sig.
han är alltid varm och lösgjord innan jag börjar tölta.
Bort från stallet så är den låångsam och passtaktig när vi rider själva.
mot stallet kan den faktiskt bli riktigt ren på korta sträckor.
försöker man att pressa honom så går han orent direkt.
ibland överraskar han mig och går i hyfsat snabb ren tölt i alla väderstreck tillsammans med andra hästar, då kan han inte sluta tölta och traven försvinner.
kondition och styrka har han så där ligger inte problemet.

det är inte så att den behöver bli så snabb, jag vill ha att han töltar utan att man försöker rycka upp huvudet (vilket jag inte gör)
med egen energi bakifrån, jag vet ju att han kan när han vill.

finns det några råd att ge eller är hans motivation för låg för att vi skall jobba vidare med tölten ?

Du har ju själv svarat på frågan, det krävs mer energi i bakbenen. Vilket han presterar när han vill, och däremellan inte. I dessa lägen krävs motivationsökning av såväl häst som ryttare, så du måste även jobba med dig själv.

Man måste också stärka bakben och ländrygg, lösgjordhet kan göras på olika sätt. Att hästen är lösgjord i bog är ju bra, men är den lika lösgjord i ländryggen. Detta bidrar oavkortat till passtakt vid dålig energi i bakbenen, även bärigheten bör tränas.

Föregående talare verkar ha god koll... :bow:
Ett tips kan vara att rida på en skogsstig i svagt nedförslut. Då slår hästarna gärna över i tölten.

Prova att fatta tölt ur galopp istället, då kan det vara lättare att få in baken.

tack för era svar.
min häst är svår att motivera när han själv inte har någon lust.
försöker man i nedförslut går han över i pass direkt.
att försöka efter galopp har jag inte testat, problemet är att han går över trav då eftersom jag jobbat hårt med att få bort grisepassen.
Några bra tips på att stärka ländryggen?
vi rider oftast ut och klättrar mycket, det har hjälpt traven
men inte tölten.
han går lika gärna i travtaktig tölt som passtaktig.

Hmmm...känner verkligen igen syndromet, och lätt är det inte minsann :crazy:
Min pålla har under en period enbart varit grisepassare. Detta berodde förmodligen på en kombination av dålig framåtanda, stelhet i ländrygg och bakdel, bogar, dålig balans, och att jag var för hård i händerna.
Dålig bärighet i bakdel kan som tidigare nämts tränas upp genom öpnna, voltarbete och kanske sluta i skritt. Men hur tränar man upp allt det abdra så att det fubkjar när ryttaren vill?

Jag tänker i nuläget så här så här när det gäller min Pålla.

När energi saknas (tex på väg från stallet eller i paddock)så är det ju antingen att försöka öka energin genom tex start och stopp, snabb växling mellan gångarter, eller växla mellan att vända och rida om hem och bort. Galoppera mkt, så att hästen tänker galopp. Överaska hästen så att den inte vet vad som ska hända härnäst, då blir den mer vaken på dina signaler.

Ett annat sätt (om man själv saknar energi)är ju att välja att trava i ett friskt tempo, och växla mellan trav och andra gångareter på väg från stallet, och sedan faktiskt tölta när hästen bjuder på det. Detta kan ju vara ett bra sätt att undvika grisepass (vilket gör hästen ännu stelare). Med min Pålla upplever jag att hon oftast får upp energin när hon är ordenltigt uppvärmd, hon måste liksom komma upp i ångan.

Men jag vet hur svårt det är för när min Pålla saknar energi så är det svårt att peppa henne, och då blir det passaktig tölt oavsett vad man gör. I förgår tex i paddock så försökte jag rida med start och stopp rida på volt öka minska tempo, växla mellan trav och tölt, det blev väldigt passaktigt. Men i går red jag på ovalbanan då gick det helt plötsligt att rida tölt i ökat och minskat tempo med bibehållen takt, på långa tyglar och mer samlat, pga att hon hade energi.

Jag vill också kunna tölta min häst i alla lägen när jag bestämmer :love:, men jag tror att det är bäst att försöka jobba i medvind dvs tölta när hästen bjuder på det (tölt förbättrar ju tölt)och då försöka rida i olika tempon och former för att stärka. Sedan kan man jobba i andra gångarter för att strärka bakdelen. Jag tror att så småningom blir tillfällenna med ren tölt i stället för grispass fler och fler :rofl:

Lycka till!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
Islandshäst ...Eller; vad göra när man prövat allt utan resultat? Long story short: blev intresserad av islandshästar för några år sen efter en...
Svar
9
· Visningar
1 709
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 283
Senast: Lella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream