Att få med sig både häst och vagn

Lill76

Trådstartare
Det är ju så jobbigt när man ska iväg och träna och först behöva köra iväg med vagnen och sen hem igen och hämta hästen. Hur har ni löst det? Har funderat på lite olika lösningar: t.ex. Köpa en större "flakbil" typ pick-up (har en vw caddy som tyvärr är för liten)som man får plats med vagnen på och sen ha hästtransporten bakom, eller köpa en vanlig personbilssläp att ha vagnen på, kräver ju dock att man måste köra med 2 bilar; en som tar hästtransporten och en som tar vagnen. Det bästa hade ju varit en hästbil för B-kort och släp efter den. Tyvärr räcker inte pengarna till allt som man vill. :(

Sv: Att få med sig både häst och vagn

Efersom jag kör shettis så har jag sån himla tur att min vagn ryms på högkant i den tomma platsen bredvid frosty i transporten. man tar bara bort sätet (två skruvar!) och lyfter in vagnen :)

en pick up tror jag annars är en smart alternativ - om man nu bara har en tex maratonvagn, men om du använder två vagnar bli du nog tvungen att ha en extra bil med som kör vagnarna på släp.

jag vill ha en min hästbuss för b-körkort. sådan lyx! så man både kan bo och rymma allt där bak i bussen och inte behöva packa hela bilen full med selar, foder täcken mm.

Själv har jag en stor Scania lastbil som jag har bodel, lastutrymme för vagnar och plats för två hästar. Det är dyrt som attan med skatt och försäkring. Dyrt med disel! varje tävling i skåne kostar 4500kr i disel.
Kör man lätt klass och bara har en vagn så är nog alternativet att ha en pick up ganska bra, boende kan man ofta ordna i närheten av tävlingsplatsen och man har ju bilen att åka med.
Körning är en jobbig sport fattar inte varför jag inte nöjde mig med hoppningen. Bara att kasta in sadel och träns i bakluckan och dra iväg!
/M

Jag köpte en pick up ivåras som jag har haft under sommaren. Har fungerat super, stor förbättring mot att behöva åka med två bilar. Ska förmodligen sälja den nu då jag har börjat plugga o det blir lite dyrt att ha kvar den, så om bättre begagnat är ett alternativ kan du ju höra av dig :) / Elin

Ja men visst, vi kör med en mazda pickup från frösihjäl där får plats en vagn o så har vi hästarna där bak i transport, jätte bra!!!!! nu kör vi russ, men vår maraton vagn e ju inte jätte mkt mindre än en "vanlig", har vi den med får vi igen bakluckan på pickuppen men har vi den gammla smålansdtrillan så måste vi binda fast bakluckan :)
men visst de har nyss införskaffats en b-buss så vi får se om de blir "lättre" med den. :banana:

En pick-up är rätt smidigt. Sen finns det ju transporter med vagnsflak fram. Fanns en på kuskringen.se för inte så länge sen! Vi brukar samåka så gott det går till tävling och ta vagnar på ett släp och hästar i finkan. Med shettisen ryms vagnen antingen bredvid inne i transporten eller så hängs den bakom (väger inte alls mycket...) Ska vi fara och träna med större hästar brukar vi kunna låna vagn på plats.

Körning är en jobbig sport fattar inte varför jag inte nöjde mig med hoppningen. Bara att kasta in sadel och träns i bakluckan och dra iväg!
var det inte hemskt jobbigt att hoppa utan pållen ;)

Det är klart att drömmen är en lastbil där man får plats med allt och eftersom min man är lastbilschaufför till yrket så har man ju chauffören ordnad, MEN..... det lär ju dröja en sådär 100 år innan vi har kommit upp oss till eliten :D :D så en pick-up är nog det som ligger närmast nu.

Vad har du för pickup? Än så länge är det bara på planeringsstadiet att köpa något, men det är ju bra att veta olika alternativ som har plats till en maratonvagn på flaket.

Ja, jag har sett den också och det är ju helt klart ett alternativ, ska kolla upp det!

skickade ett Pm, har inte gjort det förut så vi får väl se om det kommer fram :)

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 545
Senast: Ginne
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka