Att få manen att växa ut!

Ickiz

Trådstartare
Finns det någon som har något bra "stalltips" när det gäller att få manen att växa ut lite fortare?
Min häst har gått med ett täcke med hel hals hela vintern så nu har manen försvunnit där sömmen går vid manken..vilket ser jäkligt trist ut..:cry: har provat att ha ett bogskydd som gick upp en bit men det funkade inte..
Nu går hon med ett täcke utan hals så den stackars manen kan få växa ut, men det kommer att ta en jäkla lång tid:mad:

Har ni något knep att ge mig?:bow:

Sv: Att få manen att växa ut!

Hejsan. :rofl:
Några tips är att inte borsta manen varje dag med piggborste, kamm osv(går bra med rotborste) och när du väl ska borsta så kan du lägga på ganska överdrivet med "man and tail" spray, så att du inte får med så himla mycket av manen.
Eller så kan du ju prova att använda lite vitlök i fodret, det gör så att håremmen, manen och svansen växer sig starkare så att det inte "rivs" bort så lätt, gör även så att det blir lite mer glansigt.
Finns säkert något medel så att det gör så att det växer fortare, du kan ju fråga i någon affär. :D

Lycka till med manen. :bump:

Eller så kan du ju prova att använda lite vitlök i fodret, det gör så att håremmen, manen och svansen växer sig starkare så att det inte "rivs" bort så lätt, gör även så att det blir lite mer glansigt
.
du skojjar? gör det verkligen det? :D

Vad jag har hört så :D
Men jag använder ju det på min foderhäst som är islandshäst, så det kanske är anorlunda med andra raser... ?
:rofl:

Har precis samma problem på min fullblodskille. Inge snyggt alls. :crazy:
Ingen som har något bra tips, förebyggande eller nått att snabba på hårväxten med????

Hej!
Det skulle kanske hjälpa om du toppar manen varanan månad så växer den någ ut.
Det hjälpte våra ponnisar.
Lycka till

Ickiz skrev:
Finns det någon som har något bra "stalltips" när det gäller att få manen att växa ut lite fortare?
Min häst har gått med ett täcke med hel hals hela vintern så nu har manen försvunnit där sömmen går vid manken..vilket ser jäkligt trist ut..:cry: har provat att ha ett bogskydd som gick upp en bit men det funkade inte..
Nu går hon med ett täcke utan hals så den stackars manen kan få växa ut, men det kommer att ta en jäkla lång tid:mad:

Har ni något knep att ge mig?:bow:

En fråga bara...

När täcket skavt bort manen - hur ser det ut på din häst?

Min pålla har täcke med halvhals och jag har upptäckt ett ställe på mankammen där det fattas massor med tagel. Dock fattas det tagel på undersidan, om du förstår vad jag menar.

Jag tycker att om det beror på att täcket gnagt bort en bit av manen, så borde manen ha gått sönder på ovansidan.

Är lite konfunderad och det är därför jag undrar hur det ser ut på din häst.

/Lizzie

lizzie skrev:
En fråga bara...

När täcket skavt bort manen - hur ser det ut på din häst?

Min pålla har täcke med halvhals och jag har upptäckt ett ställe på mankammen där det fattas massor med tagel. Dock fattas det tagel på undersidan, om du förstår vad jag menar.

Jag tycker att om det beror på att täcket gnagt bort en bit av manen, så borde manen ha gått sönder på ovansidan.

Är lite konfunderad och det är därför jag undrar hur det ser ut på din häst.

/Lizzie

Det har nästan blivit som en liten längre "stubb" fast det ligger ner och det är ca 2-3 cm långa hårstrån..skitfult!:cry:

Ickiz skrev:
Det har nästan blivit som en liten längre "stubb" fast det ligger ner och det är ca 2-3 cm långa hårstrån..skitfult!:cry:

På min så var manen lång, även det tagel som fanns kvar vid "skavet". Jag upptäckte det härom kvällen när jag ansade pållans man. Tyckte då att den var så himla tunn på ett ställe. När jag lyfte upp manen för att klippa den så upptäckte jag att det fattades tagel på undersidan av manen ungefär en stäcka av 5 cm. Det var borta från mankammen, men taglet som var kvar var lika långt som resten av manen.

Hm.... skumt... Undrar om ett halvhalstäcke kan åstadkomma detta....

/Lizzie - som haft problem med besökare i stallet...

lizzie skrev:
På min så var manen lång, även det tagel som fanns kvar vid "skavet". Jag upptäckte det härom kvällen när jag ansade pållans man. Tyckte då att den var så himla tunn på ett ställe. När jag lyfte upp manen för att klippa den så upptäckte jag att det fattades tagel på undersidan av manen ungefär en stäcka av 5 cm. Det var borta från mankammen, men taglet som var kvar var lika långt som resten av manen.

Hm.... skumt... Undrar om ett halvhalstäcke kan åstadkomma detta....

/Lizzie - som haft problem med besökare i stallet...

Syrrans häst har samma "symtom" (fast manen har nöts ner i längd oxå) men det är för att han kliar sig på träden i hagen.

Fast nu när jag tänker efter så...han har ett täcke som det är liiiite högre hals på och det nötte på manen tidigare....nu vet jag inte hur det står till....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Hästvård Ja vad gör ni med hästarnas manar? Speciellt ni som har hästar med väldigt tjock man. Låter ni hästarna bara klia av sig manen om det...
Svar
6
· Visningar
1 628
Senast: Djarfur
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama