Att få hem en ungäst.

W

welsh2

Hej.

Jag är en vuxen dam som ska hämta hem en åring (Welsh sto) om en vecka. Då jag aldrig har ägt en unghäst skulle jag bli glad om ni som har ägt/äger en unghäst skulle vilja ge mig några tips om hur ni gjorde när ni transporterade hästen, vilket forder ni ger, träning/handtering m.m
Jag har ett lösdriftsstall fyllt med en massa torr halm, uppvärmda vattenbaljar och hästarna får fri tillgång til ensilage.

Hoppas att många vill ge mig många bra tips :)

Mvh Welsh2

P:s Dom som vill komma med spydiga kommentarer kan gärna låta bli att kommentera.

Sv: Att få hem en ungäst.

Foder är svårt att ge direktiv om då det är många parametrar som spelar in.

Transporteringen gör jag uppbunden med åringar. Inga skydd på.

Hantering. Ta av och på grimma, kunna ledas till och från hage stall exempelvis. Lyfta hovarna, borsta av.

Du har lösdrift och lämplig daglig hantering kan då vara att ponnyn fångas in och binds upp en gång dagligen. Ge gärna ev foder i krubba då. Klappa, borsta av ,lyft hovarna så är det klart.

Jag har själv ingen unghäst men min kusin har en som står hos oss, det är en blivande tävlings häst blir storhäst är snart 11 mån hon "tränar" på att leda stå still i gången hon borstar och lyfter hovarna varje kväll. Tar promenader efter vägen med och utan sällskap av annan häst tränar på att hon ska vara själv i hagen stallet. Eftersom hon står hos oss så är det vi som tar ut och släpper in hästarna så vi ledtränar vi oxå eftersom hagen ligger en bit bort från stallet Så blir det 2 små promenader som vi gör med henne varje dag. Hon har fri tillgång på¨höselage på dagen och fri tillgång på hö under natten sen får hon kraft, musli, mineraler, luserne eftersom hon behöver få lite mera hull. Hon miljötränas och får träffa på olika djur här på gården bla katter, hundar, får. Hon får också gå över en träbro varje gång dom lämmnar gården som går över en liten å.

Hoppas du fått några bra tips i alla fall och lycka till.

Tack för dom hjälpande och bra svaren :) Ser framemot att få hem henne nu.

Mvh Welsh2

För färd.
Den måste ha suttit fast innan den åker om du ska köra den så.

Tänk på att den ska tas loss innan luckan tas ner o håll inte emot om den skulle få bråttom ut- häng med.

lycka till med bäbisköpet:laugh:

En VIKTIG sak här:
Se till att göra analys på fodret du ger din unghäst. Gör en korrekt foderstat och fodra hästen utefter det. Fodrar man för mycket och för snabbt kan det leda till hur mycket skit som helst senare under hästens liv. Skulle jag vara du skulle jag inte ha fri tillgång på fodret i hagen, däremot fodra den 3-4 ggr om dagen så hon har något att pilla med hela tiden och så att magen inte är tom. Ett bra sätt att hålla dem sysselsatta är sly från granar och halm blandat med hö.

Jag ger till exempel min unghäst 7 kg hö/dag, 3/kg halm 0,5 kilo fölpellets (proteinrikt), mineraler och fosforbalans, vilket har fungerat kanon. Han är i superform utan att vara varken mager eller fet. Men denna foderstaten är utefter mitt hö jag ger honom.

En bra foderhållning gör HELA hästen, men det vet du väl redan :)

Senast ändrad:

Är hästen inte bunden tidigare bör du transportera den lös.

Väl hemma så ska den såklart ha en väl uträknad foderstat, och gärna en invänjningsperiod för det nya fodret. Antingen att du tar med dig av hästens nuvarande foder hem, eller att du redan nu åker till säljaren med ditt foder och påbörjar invänjningen innan den byter stall. Jättebra att göra detta om det är möjligt. :)

Hanteringsmässigt så är det bra att fråga noga vad som är gjort med en tidigare. Kan den bindas upp? Hur är den att verka? Leda? Van vid bett?

Sedan släpper du den i sin nya flock och låter den bara vara någon vecka eller så. Det är en bebis som du ändå inte kan "träna" något med. Sedan räcker det gott att visitera den dagligen, se till att den sköter sig när du leder den i grimma och öva benlyftning några gånger i veckan.

Är den inte tidigare uppbunden så kan det vara lämpligt att lägga in den träningen vid visiteringen, men helst inte samtidigt som t.ex. benlyftandet, om det blir lite konflikt över det. Gör ett moment vid varje tillfälle tills det funkar krångelfritt. Ställ inte för stora krav och var effektiv, bestämd och lugn i allt du gör.

När du ska bettvänja, sätt en grimma över tränset och låt munnen vara ifred tills du börjar med inridningen om några år. Att hålla fast en ovan häst som busar i munnen kan göra den skrämd och få den att röja ännu värre. Som gjort för framtida munproblem, förutom rena skador.

Lycka till! :)

Våra åringar har vi i storflock och de hanteras endast vid verkning, avmaskning och vaccination.
Vi är även ute och räknar dem dagligen i hagen och kollar så att allt är bra. Då brukar det ju bli att man klappar dem lite också :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka