Att få hästen på tygeln

Sv: Att få hästen på tygeln

Det innebär att hästen bjuder framåt (till bettet, man kan känna stödet i handen) och går i balans.
 
Sv: Att få hästen på tygeln

Jag är inte så välutbildad och så men jag kanske kan hjälpa till ändå :laugh:
När jag ska försöka jobba en häst ner på tygeln så gör jag mycket halvhalter!
Du driver på hästen så den söker sig framåt och så gör du en förhållning så komemr bakbenen in under hästen och sen gör du eftergift så släpper hästen efter i nacken! Tror jag i alla fall att det är :o någon som kan rätta mig?
Men att den går på tygeln är ju (förutom att det är snyggt) att hästen jobbar i rätt form, det aktiverar ryggen och får som sagt var in bakbenen under ryggen, den jobbar i en korrekt form! :)
 
Sv: Att få hästen på tygeln

Men det bästa är ju om du frågar din ridlärare eller en mer ridkunnig person ;D
Men varsegod!:)
 
Sv: Att få hästen på tygeln

Vad det innebär att få hästen gå på tygeln skulle jag kunna skriva en uppsats om. För att du ska förstå det rekommenderar jag dig att köpa en bok eller googla på saken. Ridlära av Bo Tibblin kan jag rekommendera, eller googla på utbildningsskalan. Att få en häst "gå på tygeln" håller alla ryttare på med hela livet och det är inget du kan lära dig på några veckor. Lycka till :)
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp