att få hästen att springa vid din sida...

T

Tess82

nu har jag lärt min pojke att alltid gå bakom mig,men när vi sedan skulle springa i en besiktning så sprang han bakom mig istället!så veterinären fick titta på min väldigt fina och flygiga gång,nej skämt o sido. men detta var inte så kul och dessutom så sprang han inte alls.vi fick jaga på honom och det var inte så speciellt kul.hur gör man nu för att få honom att kunna detta åxå??kan man ta honom i corallen och tillsätta ljud eller vad ska man göra?? /Tess :confused:
 
Det är väl klart att hästen ska kunna gå var som helst runt dig, bakom dig likaväl som vid din sida likaväl som framför. Behövs nog ingen corall eller särskilda ljud, det här liksom BASIC. :)
Det är väl bara att visa hästen var du vill att han ska vara och berömma honom när han gjort rätt.
 
Placera honom där du vill ha honom.

Jag har gjort det lite enklare för ponnyn. På visning etc så måste man ha träns, så i träns är det alltid vid sidan och inte bakom.
 
bara och bara,lätt för dig och säga.visst kan jag få honom att GÅ bredvid,men springa det är en annan sak.han reagerar inte ens när man viftar med piskan lite.det har han inte lärt sig än.jag vill åxå tillägga att detta är en ettåring som inte har lärt sig så mycket än.vill bara ha något knep för hur man får igång honom. /Tess :bump:
 
Aha! :idea: Jag förstod nog inte riktigt hur du menade, trodde att du inte alls fick hästen att vara bredvid.
Men om du har hästen i höger hand och änden av repet i vänster hand så kan du ju samtidigt som du själv fokuserar framåt och börjar springa, veva lite "baklänges" med repet. (Alltså "motsols", så att repet går uppåt framtill för hästen och ner baktill. Uj vad svårt det var att förklara.)
 
BRA RÅD!!!
Olika saker beroende på utrustning, förekommer tyvärr oftare på hund än häst, men det funkar fin fint :)
 
He he,, var med om samma sak nu i veckan när vi skulle springa över bommar, jag löste problemet genom att gå bakom bogen, strax efter där sadelgjorden sitter, för då driver man sin häst framåt och samtidigt är man inte i risksonen vid bennen.
 
Visst kan man göra det du skriver. Har man tillgång till någon paddock, ridhus eller corall så är det ett väldigt smidigt sätt att lära in ljudsignaler på. Vissa hästar har lättare för att gå i gång än andra och då krävs det lite mer träning. Att lära in det är väldigt lätt:
Börja med att göra din ljudsignal och se om hästen går igång på detta, gör han det så ge eftergift och belöna direkt. Om inte så försärk trycket med t.ex ett spö mot bakdelen tills hästen går igång. Gör samtidigt ljudsignalen. När hästen går igång släpp allt tryck och belöna. I början så belöna minsta ansats till rätt och öka sedan kraven.
Detta tar du sen med dig när du leder. Gör ljudsignalen som nu är befäst när du går brevid, och han bör gå igång.
Lycka till
Niklas
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp