Att bygga nytt stall med höloge

LinnK

Trådstartare
Görs det aldrig nuförtiden?
Vars förvarar folk hö'et nuförtiden?

Ser bara nybyggen och standardstall lösningar med möjligtvis små, små foderrum på nån kvm bara och ev en lös lada brevid.

För mig känns det bökigt,
jag vill ha ett stall, med hö ovanpå och ev ett nedkast i en kanal så att det inte dammar i stallet, med hederlig lo-brygga upp till logen.

Görs det inte sånt numera? Hur förvarar folk en årsskörd av hö annars?

Om man vill bygga nytt men ha en sån lösning,
blir det då att rita o designa själv,
eller finns det nån tillverkare som har det?

Sv: Att bygga nytt stall med höloge

Har själv byggt nytt och har halm o hö i det gamla stallet som var för lågt i tak. Jag tror att anledningen till att man sällan bygger nytt med loft ovanpå stallet är helt enkelt för brandrisken. Jag var tex tvungen att ha 6 m mellan nya och gamla stallet pga brandrisken. Jag hade givetvis kunnat lägga det närmre om jag velat men då hade försäkringspremien blivit en helt annan, högre risk=högre premie. Skulle tänka mig att det helt enkelt är så att försäkringspremien på ett nybygge med loft skulle bli skyhög eller att du var tvungen att göra någon form av brandvägg (tak) upp mot loftet.

Fler o fler använder ju ensilage också. Lite tungt att lägga ovanpå stallet.
Jobbigt att köra upp höbalar på vinden är det också.
Och såsom hon säger i förra inlägget- brandriken är ju ofantligt mycket större.

Utöver brandrisken så finns följande nackdelar med loftet ovanpå stallet:

* Stallets fuktiga luft tränger upp och gör att höet möglar.

* Det är tungt och arbetskrävande att lyfta flera ton hö "en trappa upp" för att sedan bära ner den.

Bättre att bygga ett rejält foderutrymme i samma plan som stallet. Vi har en stor tork ovanpå stallet men vi väljer alltid att använda torken som vi har i markplan i första hand.

Fast som någon sa, det används inte mycket hö längre. Vi har mer än 80% som hösilage. För detta har vi ett speciellt utrymme där vi kan köra in balarna: luftigt, mörkt och svalt med bra arbetsbelysning när vi bereder foder.

Jag har ett höloft och skulle jag ha eget hö skulle jag def ha det på skullen... Förstår vad folk menar med brandrisken men i vårt gamla stall hade vi höet på skullen ovanför hästarna och visst den var det två lager med gipsskivor i innertaket till hästarna .. Det stallet var ett "säkert" stall enligt länsförsäkringar som vi hade försäkrat i...

Så hade jag som sagt inte haft en massa "löshö" som e minst 30 år på loftet så skulle jag mer än gärna även ha mina hösilagebalar där....

Vi bygger nu nytt i år, och MED höloft,,
Ritningen har varit inne hos länstyrelsen då jag var tvungen att söka förprövning, de hade inga som helsta invändningar med ett höloft, men krävde då att det var en brandvägg/tak mot loftet
I ena delen av byggnaden skall vi ha ett tvåbilsgarage så det blir även brandvägg där, såå mycket enklare enligt min smak att ha hö ovanpå,, hade det även på det gamla stallet som stog på samma plats och som vi nu rev i våras. det kommer att bli portar ovanför stalldörren där man direkt från vagn lassar in hö, sen en lucka att släppa ner det i stallet.

Som sagt, det beror på hur man hanterar hö/hösilage. Eftersom vi har småbal som vi kör i balvagn och rundbalat ensilage så väljer vi markplan för vår förvaring. Men man bör tänka igenom rationell hantering av foder och gödsel eftersom man annars lägger mer tid på att flytta saker än att umgås med hästarna.

Vi har också småbal som vi kör i balvagn:smirk:
Jag har höger hand trasig efter en fläktskada o tycker detta funkar bäst, lyfter bara med vänster hand, jag har förstås en snäll höleverantör också som alltid hjälper mig att kasta in balarna på loftet,,, men som sagt det är ju upp till var o en att prova sig fram o se vad man själv tycker är lämpligt o lättarbetat, för mig så funkar helt klart detta allra bäst,,, har just nu under byggets gång, hö i en stuga tvärs över gårdsplanen, o fast jag kör med säckvagn så är detta mycket mera jobb än att bara släppa ner det i stallet.

Men även om just jag tycker detta är bäst, så finns det ju så många andra sätt att förvara hö på, man får väl prova sig fram o se vad man trivs med, o vad som känns minst arbetskrävande...

Vi håller som bäst på att bygga stall (nästan klart) och vi har ett höloft ovanpå.
//Jezz

Vi har också byggt stall med höloft. Vi använder oss mest av småbalar men även rundbalar. Funkar väldigt bra! Men håller med dig om att det bygs lite med loge, kan inte riktigt förstå det! :confused:

Liknande trådar

Anläggning För snart 6 år sedan flyttade jag och min familj till den drömgård där vi nu driver verksamhet. Gården var kraftigt eftersatt under ca...
Svar
11
· Visningar
3 603
Senast: Mariaauto
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
L
Anläggning Har haft en kille ute från byggfirman för jag funderar på att renovera stallet. Stora problemet i nuvarande stall är att takhöjden bara...
Svar
9
· Visningar
1 729
Senast: Cyllene
·
Hästmänniskan Ok - känner att jag behöver er hjälp för att reda ut lite hur jag ska gå tillväga. Ska bygga ett helt nytt stall - ingen befintlig...
Svar
8
· Visningar
1 815
Senast: Iddefixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama