Att börja från början med en äldre häst

W

walkyria

Hej.
Har en kallblodsvallack på 7år.
Han är endast inriden i skritt och trav i skogen (rakt spår).
Han har också stått sen 5årnig till 7åring, då jag köpte honom för 2månader sen.

Jag har skrittat honom i skogen och även travat några gånger.
Han lyssnar fint på förhållningar med tygeln.
Däremot förstår han inte att "svänga".

När jag sätter igång honom i trav får jag använda rösten eftersom han inte förstår skänkeln.

Jag har börjat longera honom också vilket fungerar jättefint.

Vårt första problem är alltså att lära honom förstå skänkeln och att svänga.
Hur lär jag in detta på ett rätt sätt???

Nu när jag använder skänkeln så vänder han bara huvudet och glor på min fot:D
 
Sv: Att börja från början med en äldre häst

Träna från marken att hästen ska flytta ssig undan tryck! Då bör den såsmåningom fatta att den ska gå undan äver för skämkleltryck. och jag ser det inte som ett problem att du inte behöver använda skänkeln som bara framåtdrivande, det är väl bra att han lyssnar på rösten?
 
Sv: Att börja från början med en äldre häst

Tänk på att det är väldigt viktigt vad du gör just nu med hästen. Ta det med skänklarna t.ex. rannsaka dig själv och koncentrera dig på att ABSOLUT inte nudda hästen med skänklarna när du inte ber honom om någonting. När du sedan använder rösten för att komma fram i trav så kramar du om lite löst bara, hästar är smarta djur inom kort kommer han förknippa ditt kramande med smackandet och han kommer att öka takten för skänkel. Men som jag sa, var tydlig med när du använder skänkeln. Jag tycker du ska börja med det vad gäller skänklarna. Att flytta med skänklarna är överkurs.

Ett sätt att lära honom svänga är att du tar hjälp av en kompis och har grimma under tränset låter kompisen leda hästen medans du sitter på. Sen kommer ni överens om en lite bana ni ska gå, så hjälps ni åt med att styra hästen. Tillslut kommer hästen att förknippa bettets rörelser med att svänga.

Det finns givetvis många fler sätt att göra på men det är så här jag gör!

Lycka till!
 
Sv: Att börja från början med en äldre häst

Hejsan

Jag köpte min varmblodskille när han var 10 och han kunde i princip bara styras och bromsas med tyglarna... och that´s it. För att få igång honom till trav så fick jag använda rösten och galoppen hade han ju inte fått använda eftersom han var travhäst så den använde han inte heller.

Jag har nu hållt på och kämpat med att få igång skänklarna på honom och det går sakta men säkert framåt!

Jag har tryckt med skänkeln samtidigt som jag använt tyglarna = han förknippade skänkelns tryck med svängningen från tygeln. Och ju bättre det har gått så har jag mindre och mindre använt tyglarna. Vi har kommit så långt att jag faktiskt får en reaktion från honom när jag bara använder skänkeln och inte tyglarna men det är lättare åt ena hållet än det andra.

Något jag även gör är att jämt trycka i skänkelläget med handen på honom i stallgången när jag vill att han ska flytta på sig. Sånna övningar gör också att de lär sig flytta för tryck.

NH vore kanske något för er att börja med? NH innehåller såna övningar som är perfekta för såna här situationer:) Kolla i Nh -böcker så hittar du säkert flera övningar som kan hjälpa dig med detta ( även styrning. Jag har tyvärr inga tips att ge eftersom jag inte varit med om det problemet).

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att börja från början med en äldre häst

När du ska svänga så tänk på att dina axlar är hästens bogar.
Rid på relativt lång tygel när du gör följande: Om du ska svänga till vänster så går du själv med med ditt axelparti (titta dit du ska), du för då bak din vänstra axel medan den högra kommer fram. Gör detta ganska överdrivet till att börja med. Du märker också att du påverkar hästen med sitsen när du gör denna rörelse, tänk att du liksom "tar med dej" hästen i rörelsen.

Immer
 
Sv: Att börja från början med en äldre häst

7 år är väl inte så farligt sent? Min pålle var sju när vi red honom för första gången. Han var som en ångvält ute i skogen, vek inte ens undan för ett träd :rofl: men nu går han rida på en hand och är jättelätt att flytta runt hur som helst, så det är bara att träna. Förr eller senare lyckas man nästan alltid, men att träna från marken är helt fantastiskt effektivt! Testa PNH, det fungerar för oss i alla fall.
 
Sv: Att börja från början med en äldre häst

tack för era tips
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp