Att börja dra!

MiniLi

Trådstartare
Det finns ju några dragtrådar men jag tänkte att denna kan vara tillägnad oss som vill veta hur man går tillväga helt från början!

1. Hur pass färdig bör hunden vara i kroppen innan man börjar?
2. Bör hunden vara röntgad om det är en stor ras?
3. Hur vänjer man dem bäst vid att ha något bakom sig? Börja med en pulka?
3. Vilken utrustning ska man ha?
4. Om man börjar med typ en tom pulka för att vänja och lära in kommandon, kan man då ha en vanlig spårsele tills vidare?
5. Hur snabbt/långsamt bör man öka tyngden?

Blev väldigt inspirerad när jag läste i de andra trådarna. Vi har en gammal spark och det låter toppenkul! (Framförallt om jag slipper jobba själv :p)

Camaro är snart 17 månader. För tidigt att börja?

Sv: Att börja dra!

På bilder ser man lite olika varianter av selar, vilken ska man ha?

nordisk_sele_yogi_big.jpg

090201%20Raija%20i%20dragsele.jpg

nonstopchina.jpg

DSC01258.JPG

Eller någon helt annan variant?

Dåligt med svar här minsann (ja jag har dåligt tålamod) :p

Har sökt en massa på internet. Verkar som om de flesta använder nomisele?
Har även läst om en kombi som verkar bra. Dock nästan dubbelt så dyr som vanliga nomi.

Sen står det även på vissa ställen att man kan använda vanlig spårsele i början om man bara vill testa lite. Men på andra ställen är det supernoga för man kan tydligen förstöra hunden för all framtid om man har fel sele..
Hur är det egentligen?

Det kommer ju inte vara några höga vikter nu i början. Som max kommer hon få dra mig på spark/i pulka. Jag väger typ 45 kg.. (hon väger nästan 40)

Jag har dragit ett tag med min pudel. Han är ju inte så stor, så han orkar inte dra så värst mycket.. Men han tycker att det är jätteroligt och jag tycker att det är bra träning för honom, så varför inte ändå? Nu har jag bara haft spårsele på Devon fram tills nu i helgen. Han har bara dragit mig lätt på cykeln då.
Nu har vi testat den nya selen, en sån här:
images

Och då har han fått dra en spark, och han är så duktig! Han drog den tom, men jag fick hålla emot lite för att han inte skulle dra för snabbt. Kul! Nu sen ska jag testa med en pulka och lite vikter i. Jag lärde honom att gå framför genom att låta pojkvännen gå med koppel framför och ge godis emellanåt för att han ska förstå vad som förväntas av honom :) Det lärde han sig på 10 minuter, nästa gång var vi ute själva!

Hoppas det går bra för er :D

Ska hunden bara dra en tom pulka som väger typ ingenting, för att vänja sig vid att ha något bakom sig kan du absolut använda en vanlig spårsele. Ska man dra "på riktigt" bör man ha något annat, nomesele är väl vanligast men det beror ju lite på vad/hur man ska dra.

nordisk_sele_yogi_big.jpg

För att köra med skaklar behövs något sådant, men det finns ju även kombiselar, typ nomeselar med fästen på sidorna, om man vill kunna variera.

090201%20Raija%20i%20dragsele.jpg

Vanlig nomesele, perfekt om man ska tolka efter hunden, eller dra vad som helst som går att fästas med en lina.

nonstopchina.jpg

Tror detta är en r-sele? Används mest vid tävlingar tror jag, ger mer rörelsefrihet fram men funkar bara på hundar med smal hals.

DSC01258.JPG

Weightpullsele, om du verkligen tänker satsa. ;) Alltså en sådan man använder för att dra så tungt som möjligt, däremot inte om man vill att det ska gå snabbt.

När vi var små fick hundarna dra oss på skidor/pulka/spark/whatever med halsband bara. :crazy:

...........

Senast ändrad:

3. Hur vänjer man dem bäst vid att ha något bakom sig? Börja med en pulka?

Har man en cool hund som inte bryr sig om ljud (att det skrapar mot marken etc) så tror jag inte man behöver göra något nämnvärt alls. En ren spekulation från min sida är att det är enklare/bättre att börja med något som har lite tyngd så att hunden får dra lite, istället för t.ex. en lätt plastpulka som bara flyger omkring bakom och inte stannar om hunden gör det.

Med min stora försökte jag lite förra vintern att låta honom dra, men eftersom han var livrädd för cyklar, sparkar, pulkor och allt annat så gav jag snabbt upp. Han drog ju visserligen "bra" men det var för att han försökte springa ifrån de läskiga sakerna. Däremot körde jag en massa dragträning med honom efter det, med enbart mig som gick bakom och höll emot, enbart för fysträningens skull.

Nu i vinter prövade jag ju igen och märkte till min förvåning att det inte var några problem alls vare sig med skidor eller spark! Han tycker fortfarande de är lite läskiga att gå bredvid, men att gå framför och dra funkar hur bra som helst. Han vet ju exakt vad selen och dragandet innebär nu och han tycker att det är superkul! Så det är mitt tips till de som har en lite osäker hund, lär den helt vad uppgiften går ut på först, se till att den är helt van vid att det tar emot, kan rycka till osv och att hunden verkligen uppskattar dragandet. Jag var dessutom väldigt glad nu när jag stod och vinglade på skidorna i nerförsbacke att han redan var stensäker på "framåt", "höger", "vänster", "luuugn", "flytta på dig" och "STANNA!". :D

Camaro är snart 17 månader. För tidigt att börja?

Det tror jag inte! Så länge du tar det försiktigt och successivt borde det inte vara någon fara alls.

1. Hunden bör vara 2 år innan man låter dem dra någonting med tyngd i. Tom pulka kan du testa nu, men läs svaret på 3 först.
2. Kanske inte med tom pulka. Men innan du lägger/sätter tyngd i ja. Av den anledningen att en hund med höftledsfel bör inte dra tungt.
3. Man bör börja med enbart sele första gången. Sen lägger man till skalmen. Nästa gång drar man pulkan en bit efter för att nästa gång koppla ihop den med skalmen så att allt blir komplett. Hur många gånger man tränar dessa delarna är individuellt beroende på hur "cool" hunden är. Om den blir skrämd en gång så har man jättemycket jobb sen för att den inte ska tvärnita direkt den får det den ska dra efter sig.

Du har 2 st 3:or så här kommer svaret på 3 nr 2 och 4: Du kan börja med vanlig spårsele så länge det inte är tyngd i pulkan. Sen bör du övergå till någon av de selar som finns med på bilderna.
5. Hunden bör aldrig dra mer än sin egen vikt om man inte specialtränar hunden för weightpulling. Så ska du åka spark efter hunden måste du själv hjälpa till.

Vi lärde 32 st hundar från papillion till riesenschnauzer att dra individuellt först här för cirka 15 år sedan. Därefter kopplade vi ihop dem efterhand så att till slut drog de i ett 32-spann med minsta hund först och sen större efterhand, största sist. Med det slog vi rekord som hamnade i Guinness rekordbok. Året före drog vi med ett 16-spann med små hundar och ett 16-spann med stora hundar. Det var inte samma hundar de båda åren.

Jag tycker att hunden ska ha hunnit fylla 2 innan man börjar dra. Jag har en liten terrier som fyller år om en månad och då ska han också få börja släpa lite kedja efter sig. Man får börja försiktigt. Jag brukar ha en nomesele, sedan fäster jag en relativt lätt tyngd bakom för att hunden ska ha tillräckligt bakom sig för att "känna", men ändå rätt lite för att inte bli för belastad och trött. Därefter gäller det att öka succesivt! Eller låta dem dra lite tyngre i kortare pass (för styrkan). Jag går alltid med koppel brevid i början och reglerar gångarten, därefter får man lära in kommando om man vill kunna köra hunden.

Ett förtydligande eftersom jag ser att jag är i minoritet här att tycka att man kan börja i den åldern. Om man ska börja hårdträna och hunden ska dra tungt och långt typ varje dag så är det klart att den bör vara så färdigvuxen som möjligt, röntgad och hälsokollad etc. Men för att ut och ha kul några gånger och låta den springa före en spark som man själv hjälper till att sparka tycker jag att det spelar mindre roll.

Tack för alla svar!

Idag nu på fm provade jag att låta henne dra en pulka lastad med två vedträn. Hon är så himla cool så det var inga problem alls.
Använde spårselen, antog att det var okej eftersom det typ inte var någon tyngd att tala om alls.

Men bra att få lite mer info om hur man ska gå till väga!
Jag kan ju träna med lätta vikter denna vinter, och få ordning på lite kommandon. Får väl se hur långt vi hinner innan den eviga vintern behagar smälta bort :p

Vi ska röntga nu jan/feb.
:laugh:

Jag blev inspererad av den här tråden, så jag har också varit ute och provat med pulka, en tom sådan, och spårsele.

Hunden undrade nog vad matte hittade på för dumheter den här gången men med fickan full av godis gick det bra. :laugh:

Nu har vi kanske inga direkta ambitioner att den lilla plutthunden skall dra mig, men hon kanske kan dra hem mjölkpaketet från affären. :idea:

Dessutom ger vi grannarna något att prata om. :D

Nu har vi kanske inga direkta ambitioner att den lilla plutthunden skall dra mig, men hon kanske kan dra hem mjölkpaketet från affären. :idea:

Dessutom ger vi grannarna något att prata om. :D

:rofl::rofl:

Haha ja våra anställda hade nog ganska roligt om de tittade ut på gårdsplanen tidigare. Jag som är helt överlycklig "BRRRRRRRRRRAAAAAAAAAAAAAA" och Camaro som skuttar runt med en tom pulka efter sig :D

nonstopchina.jpg

Jag har också under en tid funderat på att börja dra med mina hundar. Men med tre vinthundar inget roligt att hitta en sele som passar. Men så i måndags hittade jag denna sele i vår affär, tog med hundarna och provade, eftersom den är ställbar på flera ställen så fungerade en storlek till alla tre :banana:, vilket inte gjorde något då den kostade en del. Men till sommaren måste jag köpa en till eftersom jag hade tänkt mig att dom ska få jobba två och två med att dra någon form av cykel.

Så nu under vintern tänkte jag att dom skulle få dra lite pulkor och lätta vikter, för att till sommaren ha hunnit träna in framåt, höger, vänster, sakta och stopp.

Såja, nu har jag lärt mig föra över scannade bilder till datorn oxå.......så här kommer bilder. Först en på 2 x 16-spann som vi hade 1993:
2x16-spann50.jpg

Detta året gick jag med riesen peppar/salt = första hund
Lånehund eftersom min ena DP var för ung, den andre för gammal
Och så kommer 2 bilder på 32-spannet vi hade 1994:
32-spann250.jpg

32-spann150.jpg

Min DP jag hade då, Linus, är hund nr 4 i vänstra raden

Glömde säga att hunden på traktorvagnen, som var cirka 2½-3 m hög, var gjord av stålställning med 2 lager hönsnät med mossa emellan och gräsbuntar som stacks i utifrån. Alla hjälptes åt att göra den och även att klä skalmarna.

Det är ju väldigt individuellt när man kan börja dra, tidigare på små hundar och senare på stora hundar.
Men din hund är såpass gammal att jag inte hade tvekat en sekund!
Såklart får man ju fundera på hur mkt man ska belasta innan man gjort en HD/EDröntgen, men på en såpass stor hund är inte att dra dig i pulka en stor belastning om det är en hyfsat plogad väg.

Min dvärgpinscher drog mig i plastpulka på plogad väg typ 2 km förra veckan, fast han är ju tränad för det under en längre period såklart, och det blev ju inte direkt någon fart att tala om.

Ang sele, så beror det på vad du ska dra.

Nomesele skulle jag bara använda om jag har en hög fästpunkt, alltså inte till typ plastpulka, kätting osv, då är det bättre med en weightpullsele.

När man börjar träna wp (som är den dragformen jag är mest insatt i) så börjar man med petflaska med grus i så att hundarna bara får vänja sig vid sele, ljud och att det är något bakom, sen går man succesivt över till kätting och ökar vikten allt eftersom hunden blir starkare.

Att dra däck är inte att rekommendera, annat än på väldigt släta o breda vägar, då däcket lätt hakar i, studsar och rycker i selen.
Kanske kan avhjälpas med en expanderlina, som nog kan vara en idé om man ska hålla på med drag med fart i.:)

Ang sele, så beror det på vad du ska dra.

Nomesele skulle jag bara använda om jag har en hög fästpunkt, alltså inte till typ plastpulka, kätting osv, då är det bättre med en weightpullsele.

Hmm, detta gjorde mig fundersam.

Nomesele är ju den sele som just rekommenderas överallt till pulka , släde etc och är ju den sele som används av draghundar som tävlar med släde/spark etc, om jag förstått det rätt.

Jag har ju fått en hundspark http://www.blocket.se/vasternorrland/Hundslade_spark_31262962.htm?ca=11&w=3 av min pappa i julklapp och letar nu selar och tillbehör, har idag köpt linor med expander och säkerhetshake.

Jag har sedan tidigare en nomesele som passar fendi, visserligen har hon ju breddat sig mkt på sista tiden så kanske att den börjar bli lite trång?, svårt det där och jag skulle nog vilja fodra selarna lite extra med ex fleece, men Figge har jag ingen sele än till ( förutom en spårsele) och gissar att jag behöver sy upp en dragsele som skall kunan passa honom.

Jag hade då tänkt att sy upp en nomesele till honom också, har tittat på björkis och mr koppelselar som syr upp ( .http://www.mrkoppel.se/) , men menar du alltså att en nomelsele har för hög infästningspunkt till ex släden/sparken?

Jag har tittat på weightpullselar också http://www.hardcoreharness.se/Weightpullselar.htm ( är det din nixon?:) ) men tänker att de är för låga baktill och minsta slack i linorna så riskerar hundarna att trampa över selsidorna!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 972
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka