Att blötlägga lucern eller inte.

B

BluMil

Det är frågan.

Jag hade först kraffts lucern men nu kvarnbyfoders.
Kraffts lucernpellets är ju gigantiska jämfört med kvarnbyfoders (som fakitskt är mindre än krafft groov125 i storlek.)

Och groov125 måste ju inte blötas. Så måste jag blöta mitt (eller ja, hans) nya lucern? Han har aldrig vad jag vet fått foderstrupsförstoppning.

Den allmänna frågan är egentligen; Är det pelletsstorleken som avgör vad som måste blötas eller att det är just lucern?
Eller har det med att göra hur snabbt det suger åt sig vätska?

Sen en bonusfråga. Vad händer med näringen om man låter fodret ligga blött?

Sv: Att blötlägga lucern eller inte.

Om din häst inte är så glupsk av sig, så går det bra och ger torr lusernpellets som det är.
Mina tre får torr lusernpellets,och de äter normalt. Just nu äter dom Dangroent lusernpellets,och jag ska beställa hem Kvarnbyfoders lusernpellets snart.
Kommer att ge dem torr lusernpellets då det funkar bra. Inga glupska hästar här inte ;)

Egentligen tror jag inte det spelar nån roll om man ska blötlägga pelletsar eller icke, det beror mest på hästen. Är den väldigt glupsk kan den få foderstrupsförstoppning, då är det lönt att blötlägga annars behövs det inte.

Ger mina hästar av kvarnbyfoders lusernpellets o blöter den alltid. Tycker den sväller rejält på kort tid så skulle inte chansa o ge den torr.

Nej det är ju det.

Blev ganska fövånad igår när jag insåg hur fort det svällde.

Nej det är ju det.

Blev ganska fövånad igår när jag insåg hur fort det svällde.

Jag ger Kr*ffts. Blötlägger inte, men häller på vatten så de blir lite halvfuktiga. Hästen äter inte om de blir för "slabbiga".

Han får ca 2 kg/gång och det har inte varit några problem, iofs är han inte glupsk.

Jag har nyligen bytt till kvarbys lusern och ger torrt, min häst äter lugnt och fint. Han äter även krafft grund torrt och det är inga problem där..

Blöter mina, i ca 5 min, då är dom som mjuka pelletsar, som sagt så sväller dom väldigt fort. blandar sedan med müslifoder, så är väldigt liten risk att han sätter dom i halsen

Jag har inte blött lusernpellets de senaste åren oavsett märke och storlek, och min häst har aldrig fått foderstrupförstopping. Fölungen hennes äter också torra, inga problem alls hittills.

Jag har alltid gett dem blöta innan, men unghästen GRISAR ner så in i norden! Det är lusern ÖVERALLT, både i, och utanför boxen, på hela honom och på boxgrannen :D

Så nu fuktar jag dem bara lätt innan och det har funkat bra (de äter EDELs)

För mig är det självklart att blöta lucernet iom att det sväller så jättemycket bara av jättelite vatten.

På min säck med lusernpellets...(Tror det är nått dansktmärke som säljes genom Svenska foder) står det: LUSERNPELLETS SKA ALLTID BLÖTLÄGGAS!

Och jag blöttlägger då det sväller fort som bara den...

Blötlägger i princip aldrig lucern. Skadar väll inte att blötlägga men hästen äter inte om det blir för slemmigt så då ger jag hellre torr.

Däremot så föredrar jag kraff's lucern framför kvarnbys eftersom kvarnbys är stenhårda och det tycker inte pålle om.

Förut när jag gav lucernpellets fick två av pollarna torrt och en , den äldste, som inte tyckte det var så gott med torra fick blötlagda. Jag fick ha i 3-4 ggr så mkt vatten som pellets, de suger ju som fasen! Han älskade att sörpla i sej gröten.
Urkäkta att jag frågar , men tror ni att det spelar någon roll om man blötlägger i varmt vatten , så att det är jummet när man ger det till hästen/ponnyn?

min häst äter långsamt och till henne blöter jag inte den längre, de är så porösa tycker jag, smular ju sönder för ingetting och har man inte en glupsk häst så ska det inte vara några problem att ge det blött...men sen kan ju allt hända, är oturen framme så

Jag blötlägger alltid alla pellets.... Lagom med vatten... det behöver inte bli en sörja för det. Det räcker att slå på vattnet några minuter innan det skall serveras... Näringsmässigt ser jag inte att det skall bli sämre för att det serveras blött..

Har haft foderstrupsförstoppning på min häst och vill inte vara med om det igen. Så jag tar det säkra före det osäkra ... gäller alla hästarna i stallet.

jag blötlägger lucernpellets och lägger sen till krafft grund som bara ligger med några minuter. Tycker det känns bäst att ha det ena uppblött o det andra med tuggmotstånd så att allt inte blir en enda gröt

Jag har undrat ett tag... Funderar till och med att göra nåt experiment om ingen annan vet. Hur mycket sväller krafft om man blötlägger det? Tänkte bara eftersom många är så oroliga för just lusernpellets men ger krafft torrt utan att tveka. Krafft-pellets kan ju också ge foderstrupsförstoppning.

Jag blötlägger allt foder utom musli och kornkross. En av mina hästar höll på att dö av kvävning veckan innan jag köpte henne så det var nära att hon aldrig kom till mig och det pga att hon fick lusern torrt. Men jag blötlägger alltså även allt annat pelleterat.....

Liknande trådar

Foder & Strö Frågar på denna sida också angående blötlagt foder, eftersom det verkar finnas olika uppfattningar. Vill ha bort damm från fodret...
Svar
8
· Visningar
1 819
Senast: Smulan75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka